Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettraser
Läst 1432 ggr
[ElisabethYL]
0

Bajskir / Am curley

Hej!

Kan någon som har / är medryttare el dyl på en bajskir eller am curley berätta lite om hur de är som ras, gärna med bilder…

Om man ska ha en sån till promenadridning och hoppa "över stock och sten", ungefär hur mycket måste man spara?

Är det lätt eller svårt att få tag på en sån?

Ska man köpa i Sverige eller leta även utomlands?

Tacksam för svar!! Flört

Zadeira
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var medryttare på en American Curly ca ett halvår.

Tyvärr var väl "min" häst inte särskillt rastypisk faktiskt, han var släthårig istället för krullig. Rent humörmässigt var han trevlig, lite envis men väldigt snäll.

Kolla på http://www.sachf.se/ svenska American Curly Horse Föreningens hemsida! Där finns lite fakta/uppfödare mm.

Skruttan-1
0

himmel vilka fina krullisar det fanns på den sidan du länka #1 :D och flera även där var släthåriga är det inte så att dessa med slätarepäls blir ändå krulliga när de blir blöta?  Denna ras har jag träffat flera min systers vän föder upp denna ras o jag upplever dom som lugna harmoniska hästar/ponnys bra allrund som alla andra hästar :) Deras hästar andvänds mer som skogsridning o privatlektioner samt turridning om jag förståg allt rätt.

Skruttan-1
0

Just det glömde ju skriva att de ska vara mer allergivändliga men det e från person till person vissa tåld dom bättre vissa tål dom inte alls Am curley jag pratar om :)

Zadeira
0

# 2-3. Alla curlys är inte krulliga, inte ens när de blir fuktiga. Men det finns ju allt från helt släthåriga (accepteras men rekomenderas inte till avel osv) till småkrulliga till jättesuperkrulliga!

Min mamma är hästallergiker, men tålde Bulan (som han kallades), så visste är det en allergivänligare ras.

Russtoka
0

Min granne har flera stycken. Har inte koll på hur många. Minst två av dem är helt krulliga. Har haft ofrivillig närkontakt med dem när hela flocken rymt och kommit över till mina russhingstar… Skrikandes

Verkar lite envisa och bångliga, men det beror ju förstås på hur de hanterats innan.

Jag tror de har dem för att mannen i familjen är allergisk.

Zadeira
0

#5. Givetvis beror det ju på hur de hanterats förut, så är det ju med alla raser. Står på hemsidan jag tidigare hänvisat till att Curlyn "Skall vara en stark, uthållig, energisk, atletisk och lätthanterlig rid- och körhäst med utpräglat harmoniskt sinnelag."

Jojaton
0

JosefineEPs (tror hon heter så på forumet) mamma födde upp Bajskirer innan.

Johanna - Instagram

lisette
0

loa_bg har en egen curly och en på foder.