Hjälp med fleecelindor.
Kort fråga, vet ni någon sida när dom beskriver och visar bilder steg för steg hur man lindar benen. Blir galen snart, har letat på google, men hittar inga bilder steg för steg. Tack i förhand.
be nån i stalleta att visa dig ist :)
Jo, men oftast är jag där själv ;)
Det bästa är om någon ändå kan visa, det kan lätt bli fel med bilder och ett par felsatta benlindor gör mer skada än nytta.
Jag kan fråga såhär då. Jag har kardborreknäppning på dom jag köpte idag, hur får man den att inte hamna under det lindade benet, måste man rulla ut hela rullen?

ja om där är nya, så måste du rulla ut dom helt.. och sedan rulla in så att karborret knäpper sig själv liksom , svårt att förklara. men karborret ska knäppa sig självt när du rullar ihop igen och sedan ska du linda ''framåt'' . lindan ska ligga på det du tidigare har lindat, och du ska linda som klockan går. ja asså de är jättesvårt att förklara. fattar själv knappt vad jag har skrivit :P lättaste hade varit om du försöker och försöker och kommer på det.. och sen memorerar hur du har gjort :P Det gjorde jag i början när ingen kunde visa mig..

Nr. 5 har helt rätt. Ibland kan det också vara smart att klippa av ca 0.5 - 1 meter, jag tycker att lindorna brukar vara rätt långa.
1. Rulla ut lindan och rulla om. Luddet där du knäpper fast kardborrebandet ska rullas så att det kommer inåt! Hoppas du förstår hur jag menar.
2. Börja linda längst upp på benet. Sätt lindan på insidan av benet och linda framåt. Fick ett tips på bukafalos som fastnade i huvudet på mig: Tänk att du ligger på mage under hästen och tar simtag. Framåt utåt - i den riktningen ska du linda!
Ja, börja alltså linda längst upp, linda ner och upp igen.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.
#6: haha jag har också lärt mig lindningstekniken med "simtag" - skitbra!
Och att man rullar en linda med kardborren inåt - då blir det aldrig fel..
Det här har ju varit uppe som ett artikelförslag…
Att linda ben, steg för steg med bilder!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#8: Det är väl en jättebra idé! Kan ju bli så fel, om man lindar tokigt… Min Eneldo har fula ärr på bakbenen efter för hårt lindade lindor (inte under min ägo) - det är illa, jag måste fortfarande smörja dem emellanåt.

vill någon ta foton när ni lindar så kan vi fixa en artikel!

Jag fotar imorgon, ska ändå linda, och skickar bilderna (till vem?) imorgon kväll ..? (:

till mig… andorsdrottning@hotmail.com
kanon! tack för hjälpen! =)
#6 Haha :D väldigt bra förklaring det där med simmtag, det kommer nog sitta väldigt bra på mitt huvud.
Hoppas det kommer en artikel hur man lindar benen :D Skulle vara kul. Och med bilder såklart ;)

Min kamera bestämt sig för att strejka så jag kan inte fota! Spelade dock in en film, så vi får se om den dyker upp här snart :P

jag kan kanske ta bilder :P vet dock inte säkert än.
Kommer det en artikel/film eller? :P *nyfiken*
4 dagar sen jag frågade..

Jag gör säkert helt fel, men men! ^^
Jag börjar med att lägga padden strax under knät, janska spänt och utan att padden viker sig.
Sedan börjar jag mitt på benet och lindar utåt från hästen, alltså motsols. Jag linder neråt, och lagomt hårt. Inte för slappt så lindan glider, men inte heller för hårt. (Jag tvivlar på att det går att linda för hårt med padd + fleecelindor). Jag lindar till kotan och ser till att lindan täcker hela padden, och börjar sedan linda uppåt igen och ser hela tiden till att det nya "lindvarvet" täcker det gamla. Jag lindar tills jag kommit ända upp och täcker padden, och jag går sedan ner igenn en liten bit och avslutar.
Men lita inte på mig för mycket!
(om du ens förstod hur jag menade)
Lärde mig linda på Strömsholm och när man använder fleecelindor (för stallbandage) så linder jag från knäet och ner till karlleden (alltå hela kotan och ner under kotan). Padden är så stor att det blir ett par cm både längst upp och längst ner när man lindat färdigt.
Jag börjar också på mitten, går upp till knät, ner till karlleden och upp till mitten igen. När man lindar täcker man ungefär halva lindbredden när man går uppåt.

#19 Hm, jasså? Då är det nog du som gör rätt. Jag fick lära mig linda på Grönt kortkursen förra året, men jag har inte lindat så jättemycket efter det, så minnet sviker väll.