Mitt sto, sur tant! HJÄLP!
hej allihop. min lilla tös har blivit ett riktgt monster mot dom andra hästarna i stallet. hon går i egen hage nu det har hon gjort sedan vi hämntat hem henne, men hon gör utfall mot dom och hugger i luften mot dom. i boxen vid mat dags sparkar hon och gör utfall mot sina grannar.. vi ställde den ena i en annan box, men det går inte i längden. vi funderar på box gardiner, men varför har hon blivir så dominant eller sur, hon har aldrig gjort så för övreig.
tittade igenom henne idag, hon hade inte ont någonstans vad ja kunde känna eller se. Hon var lungn och fin för två dagar sedan, då stod alla hästarna och myste när ja kom. hon har oxå brunstat som en idiot just nu i 3 veckors tid, så mycket att hon nästan inte kunde gå..
ska ju ta ut en vett för besiktning den 25-28 nu.
något råd, har hört att mungpeppar skulle vara bra?, va e det för något?..
för övrigt värkar hon trivas d e bra vid mat dags som hon e knäpp…

Får dom hö samtidigt? Kan ju ta ett tag för en häst att acklimaticera sig. Är kanske osäker eftersom hon går själv i hagen. Eller också är det så här hon alltid varit och det har kommit fram nu när hon känner sig hemma. Man vet aldrig med hästar.
Oregelbundna tider gör tex en del hästar osäkra och tjuriga. För llite utevistelse också.
nä alla får sammtidigt, fast ja tror inte hon gillar att äta ur krubban, testade att lägga kraften på höt i stället. då vart hon inte så sur. hon e aldrig sur mot mig, bara mot dom andra hästarna, och om ja kommer till hagen som att hon säger att ja e hännes. och dom får vid regelbundna tider. hon e ute från 7 på morgonen och går in vid 3- tiden vardag och ute ca 8-9 helg och inne 4-5 eller 6 senast.

De är säkert brunsten :) de händer mycket nu när våren kommer :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
ja fast vi e snart oroliga att något händer… får sätta up dubbel tråd igen, i hagen..

Min stallgranne har också lite problem med et brunstigt sto, i höstas provade hon någon hormonkur som veterinären skrev ut men nu ska hon ge en P-spruta/hormonspruta.
Hon blir lugnast så. Passa på att fråga veterinären när h*n kommer =)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Fråga förra ägaren om hon brukar brunsta så pass mycket. Dom om några vet väl om hon brukar bli så där. Och isf vad dom gav henne OM dom gav henne något som fungerade. Jag har nämligen aldrig haft något sto som man märkt ens brunstat varken egna eller inackorderade.

Munkpeppar eller kyskhetsträd heter växten i fråga, jag tror det är fröna som används. Munkarna använde dessa för att kunna hålla sig till avhållsamhet, därav namnet. Ett sto som inte går ur brunst kan ha problem med att den follikel som innehåller ägg inte mognar och brister utan sitter fast i äggledaren, då sker ingen ägglossning och brunstcykeln stannar upp. Ta du ut veterinär och kolla innan du provar med örtpreparat.
#7 tack för svaret
#6 nä ska göra det. dom sa till mig när ja köpte henne att hon e super snäll i stallet och i nya styall. och mycket lungn. visst det har hon oxå varit, jätte lungn och super fin. men hon började brunsta samma dag hon kom. stod och skvätte och blinkade mot valackerna. blev sur när dom inte svarade henne. skvätte mer, och höll på. en dag fick ägaren till stallet nästan inte in henne, för hon skulle svätta varige meter och blinka och hålla på. den kvällen ömade hon lite i korset, och ja trodde det va sadlen, men nu i efter hand e ja säker på att det va tränings värk från ridningen och brunsten. hon svarar mycket bra på ridningen innan, men nu går hon bara långsammare och långsammare och börjar testa gränser, hehe det va lite krut i mitt lilla troll ändå. hehe.. hon e så söt, hon ser värkligen ut som hon svalt en säck citroner, när hon tittar åt den ena valacken, skrynklar ihop hela mulen. men när man säger att hon e såå söt, så åker öronen fram igen och hon ser så söt ut som hon bara kan, i hopp om en godis bit. hehe
sedan tjuter hon, och piper och håller på. hoppar och stuttsar. ser allmänt fånig ut..
för övrigt, hon rullar sig så fort hon kommer ut i hagen, hon äter upp varenda ett havrekorn och annan mat o krubban, höt oxå och massa halm. vill inte ge mer hö då hon inte öter upp det just nu. dricker som hon ska. bajser ser jätte fint ut, varken löst eller hårt perfekta bollar av det. hon bajsar normal mängd, kissar lite mycket, men d har med brunsten å göra. hon leker i hagen och ser allmänt glad ut annars. pällsen e blank och fin, och hon har äntligen börjat fälla..

Självklart att hon börjar brunsta när hon är nyligen flyttad. Det är ju helt naturligt.
Sen tar det en oerhörd lång tid för en häst att aklimatisera sig i ett nytt stall. Allt snurrar väl för henne nu.
Har du jobbat med henne tillräckligt mycket? Har för mig att jag i en annan tråd läste att du var sjuk?
Tror annars att det bästa du kan göra är att lägga upp ett passande träningsprogram för henne och dig, så hon får lite annat "psykiskt" att tänka på samt kan börja känna lite trygghet.
Allt är nog lite kaotiskt för henne nu, som sagt.
Marsvin 4-ever
.
som andra svarat är det definitivt brunsten som gör henne sur.
förhoppningsvis så visar hon extrem brunst just denna gång nu när hon just flyttat. Sen är det ju vår också.
Det är ju inte säkert att hon är så här vanligtvis vid brunst.
Fråga fd ägaren
#10 ja har jobbat henne rätt mycket hon har stått 3-4 dagar på 3 veckor, en dag va ja tvungen att plugga till ett stort prov, en dag va det storm och igår blåste det massor, sedan spörengnade det en dag tror ja… vissa dagar skrittar vi bara, andra jobbar vi i trav och vissa läggar ja in lite galopp. det börjar synas nu, då hon höjt ryggen, och börjat sätta lite pytte muskler nu. longera gillar hon inte ännu, blir rätt strässad av det, men hon gick rätt fint sisst, fast hon sparkade av sig sin sko på slutet.. så longera gös inte mer fören hon slutat brunsta. Tömköra ska stallägaren göra när granda satt mer muskler och när hon har tid, då ja e fullkommligt värdelös på det.
Så vi jobbar mycket på att gå i rätt form (så långt som ja kan, letar en tränare), det går bra stundtals, fast hon börjar testa nu, då e d bara att ha med spöt ut och peta till henne lite, så går hon fint igen.. ja växlar mellan fri trav/galopp på helt lös tygel och sedan att samla sig och jobba på tygel och det gillar hon mycket. Då söker hon sig fint och ryggen kommer upp och hon arbetar bra. hon har lite svårt att konsentrera sig.

hur många hästar är det i stallet?
#13 hmm.. 6 hästar med granda tror jag.. där hon stod förut va det minst 15 skulle ja tro…
Stollt!! idag, vi lykades göra ett galoppombyte tror jag. hon tyckte det va så kul.. hehe