Trött på hovslagare!
hej, min häst blev skodd i fredags. kostade 900kr. i går satt skon på gick ut longerade hon gick jätte fint. började skritta hem igen, padocken ligger 100-200 m från stallet. helt plötsligt börjar hon halta. ja undrar varför, hmm kul hon har fått av skon. och det hände inte vid longeringen. hörde aldrig att hon slog ihop benen. men men, vet inte om det går att slå på en ny sko där nu, då det ser ut som att hovis värkat förmycket. hon e röd som om blod börjar tränga igenom, randen eller va det heter på hoven, lite bakom in mot hoven där man lägger sömmarna. på ena sidan har en stor bit hov åkt med.
trött, så går inte detta har ja en halt häst dom senaste 3-4 veckorna innan det växt till sig..
hon gick med skona 9 veckor nu innan och hovarna va jätte fina. nu tänkte dom i stallet att hovis skulle komma om 7 veckor, det kommer att bli på tok för tidigt för min tös. vad ska man göra!. min lilla flicka kan ju inte gå runt och ha ont…
tur att man har en jätte tjock halm bädd då, så står hon mjukt i alla fall.

Om du inte kan sko henne om 7 veckor så får du väl ringa till hovslagaren (eller en annan hovis) och be denne komma till din häst efter 8 eller 9 veckor istället. Bara för att han kommer till stallet ett visst datum måste han ju inte sko din häst då om det inte passar hästen.
Man måste titta på hovarna i första hand och boka hovslagare därefter.
Tappa skor kan hästar göra lite närsomhelst, även när den allra bästa hovslagaren har lagt ner sin själ i skoningen. Men det låter inte bra om det ser ut som att hovisen har verkat bort för mycket.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#1 d e inte första häst han värkat bort för mycket på. vet två andra han värkat bort så pass mycket att ena fick dom göra ett inlägg på och andra fick stå i 3 veckor typ..
men men, han ska komma ut vid 1-2 tiden så få vi se vilken förmögen het han ska ha fr den trippen, han kommer säkert ta tyop 500kr för det… 
tur att min lilla skrutta e så snäll bara.
NU tar vi och rätar ut lite frågetecken här…
Att det är rött i hornet vid lamellranden (antar jag att du menar) beror INTE på att hovslagaren verkat för mycket utan att hästen har slagit i hoven där ett bra tag innan hovis kom ut till dig. Det röda är spår efter en gammal blödning, typ som en mindre blånagel.
Hade hovslagaren verkat för mycket nu så hade hornet inte varit rött utan det hade droppat/runnit blor ur hoven direkt vid verkning.
Kliva ur en sko kan hästen göra precis när som helst efter skoning och det behöver inte på något sätt beror på att hästen är dåligt skodd. Efter en väl utförd skoning ger man till och med hästen en chans att trampa av sig skon, eftersom skon bör ligga en liten bit utanför hovens kant så att hoven får plats att vidga sig på skon (hovmekanismen).
Och jo, jag tror nog att det kommer gå att sko om din häst efter 7 veckor också, om den inte har extremt dålig tillväxt på hovarna.
Kan inte hovslagaren ta lite mindre på just din häst om han nu kommer redan om 7v.
Påtal om hovslagare. Jag har två barfota hästar. Sist påpekade han att den ena slet mycket på sina bakhovar. Jag fick känslan att han tyckte hästen skulle skos. Inte en chans! Han får väl helt enkelt inte verka bort så mycket då!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
#4 - man verkar ALLTID så mycket eller lite som behövs, oavsett om det gått 3 veckor eller 15 sedan den skoddes/verkades förra gången.
OM din häst nöter sina hovar mycket så är nog inte problemet att hovslagaren inte kan verka dem utan att det kan bli problem för hästen själv! Jag har inte sett fötterna på just din häst, men vissa hästar nöter hovarna snett och det blir väldigt svårt att korrigera/hålla efter om hovarna nöts för mycket. Plus att det givetvis finns en viss risk att hästen blir ömfotad om hovarna nöts för mycket.
Det FINNS hästar som nöter hovarna så mycket att det inte finns något att verka bort även om man väntar både 10 och 20 veckor…

A propos att slita hovar. När jag köpte min islänning var han skodd, men framskorna var nästan av på mitten i tådelen trots att han var skodd för 4 veckor sedan. Trodde väl inte riktigt på den uppgiften först men efter att ha ägt honom ett tag var det bara att inse fakta:Hans skor höll inte en skoningsperiod ut, 3-4 veckor max var de hela. Hovslagaren försökte balansera hovarna, hon lade även på en svetsförstärkning i tån på skon för att den skulle hålla lite längre. Jag började rida för instruktör ifall det berodde på min ridning att han bar sig fel och därför slet så snabbt. Kan tillägga att han även var mycket snubblig, vi gick omkull mer än en gång, i skritt, på slät mark.
Efter ett par år utan förbättringar fick jag för mig att testa att ha honom barfota, kändes idiotiskt med tanke på att han slet ut järn men jag var tvungen att pröva något. Och för att göra en lång historia kort, numera går han barfota och har ett normalt slitage på framhovarna, snubbligheten har försvunnit, tölten har blivit bättre och han är inte längre så passtaktig i de andra gångarterna. Vid behov använder vi boots men det är nästan bara när vägen är nysladdad och full med vasst grus.
#6 - Att de sliter ut skorna i tårna beror på att de belastar tådelen hårt vid överrullningen. Det finns åtgärder som kan minska detta slitage - dels kan man verka och sko med väldigt kort tå, alternativt tvärtå. Och sen kan man - i stället för att förstärka med svets - tårikta skorna för att ytterligare underlätta överrullningen.
Funkar hästen barfota så är det ju ännu bättre, men behöver man skor så finns dessa åtgärder.

ring hovslagen igen. han borde kunna slå på den direkt eftersom den åkt av så snabbt.
min hovslagare slår på tappskor utan extra kostnad.
#8 - många hovslagare har tappskogaranti. Fast egentligen ska det då vara tappade skor, dvs skor som i princip har ramlat av för att de är dåligt fastspikade. Det kan ju knappast vara meningen att hovslagaren ska behöva spika på avtrampade skor utan kostnad, det är ju inte hovslagarens fel att hästen kliver på sina egna fötter. (lika lite som det är porslinsbutikens fel om en tallrik går sönder för att man tappar den i golvet…)
Men jag håller med i övrigt, be hovslagaren komma ut och spika dit skon igen. Det brukar gå att göra även om det ramlat bort en bit hovvägg - jag har hittills aldrig sett nån hov så trasig att man inte kunnat spika på en sko igen. Det är bara att använda längre söm och ta högre sömtag.

Reddie tappade sin sko efter bara tre dagar sist. Hovslagaren ville slå på den gratis men självklart betalade jag för jobbet. Det var ju inte hennes fel att han trampat av sig den.
jag har aldrig haft en häst som har tappat en sko så glad e jag över de :)
vill man få bättre överullning så ska man ha skor utan tåkappor dpck har dessa skor lättare att åka av har jag hört.
vi har i stallet en som har en häst som barfota dock ska hon skos imorogon för hon sliter så otroligt mkt på sina framhovar att hon blir halt. detta är inte min häst utan alla mina hästar går framskodda och går bra med det.
olja gärna hovarna efter skoningen så sätter sig sömmarna bättre.

#2 men får jag fråga varför du väljer en hovslagare som du vet inte är bra?
för det är ju uppenbarligen en riktigt dålig hovslagare om han verkar så mycket så hästen blir krafftigt halt och får vila i 3 veckor!
Medarbetare på Dressyr.ifokus

varför behålla en hovslagare man inte är nöjd med, kan jag undra…
medarbetare på djurskydd.ifokus
Jag undrar som #12, om du nu vet att den här hovslagaren inte är bra, varför då anlita honom? Och som sagt tidigare, om det är för tidigt att din häst skos om 7 veckor, då är det väl bara att boka en ny tid om 9 istället?
Det smidigaste av allt är ju att boka en ny tid med hovslagaren direkt, när han/hon är där och skor. Under förutsättning att det är en hovslagare man är nöjd med och vill fortsätta med förstås.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

en häst i mitt stall trampade av sig sin nya sko direkt efter skoningen, så trampa av sig skorna kan de göra närsom.

Det kan vara så att det där säger mer om kvalitén på din hästs hovar, än vad det säger om hovslagaren.
Som några sagt här innan så borde han väl kunna sko på skon billigare? Om min häst tappar en sko så slår hovslagaren tillbaka den gratis!
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Det absolut lättaste sättet att undvika trubbel med tappskor och att man måste ta ut hovslagare bara för att hästen har tappat en sko är att SJÄLV lära sig att sömma om och slå dit tappskor!
Sen angående hältan, är det inte så att chansen är större att hovslagaren råkade sömsticka din väns häst?
För att verka så mycket att en häst blir halt i tre veckor måste han ha verkat genom sulan och då blöder det kan jag lova!
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein
hej det har gått bra.. han tog inte betalt som tyr va, men tyken va han…
Granda blev glad och det va huvudsaken. hon slutade halta deräckt..

#7 I och med att han började gå barfota tog jag över hans hovvård själv. Jag verkade honom som jag gjort med mina andra hästar med en ganska kraftigt rundad tå. Detta gav naturligtvis också en kortare tå och därmed en snabbare överrullning.
Kan svetsförstärkningen ha haft motsatt effekt, d v s försenat överrullningen, den satt ju som en "bula" framtill på skon?
När du skriver "tvärtå" Hur tvär menar du då? Vid de skoningar jag har åsett har hovslagaren verkat en, åtminstone i mitt tycke, mycket tvär tå innan skon lades på.
Tåriktning på skon, hur gör man det, rent praktiskt?
#19 - svetsförstärkningen skulle kunna ha haft motsatt effekt, ja.
Tvärtå innebär en specialsko som int eär rund i tån utan just "tvär":
Tåriktning - man "bankar" på skons tådel så att dne böjs upp en liten bit (halva skons tjocklek, om jag minns rätt), så det blir som en "skidspets" i framänden. Exakt hur man gör är svårt att beskriva kort såhär.

Tack för svar, är ju inte så hemma på det här med skor så det är ju alltid intressant att veta.
Om man tåriktar skon, raspar man då upp motsvarande lutning på hoven eller sluter den riktade skon bara om en normalt verkad hov? ( om det går att förstå vad jag menar)

#7 Intressant att du precis har skrivit om tvärtå och ökat slitage på tån - när jag verkade mitt ena shettissto igår kväll så såg jag för första gången att hon hade slitit ner tån mycket mer än resten.
Förra gången verkade jag inte själv, för ovanlighetens skull, och jag tyckte nog att den hovisen lämnade lite väl mycket tå för min smak. Bevisligen gav det som effekt att stoet slet ner tån mer än vanligt. Nu har jag försökt verka på motsatt sätt, med kort tå både fram och bak och förhoppningsvis räcker det. Pratade med min ordinarie hovis imorse och han trodde att det borde funka, annars får vi sko henne och se om det blir bättre. Eftersom stoet bara är 5 år så har jag ingen direkt erfarenhet av hur hon sliter hovarna i arbete, eftersom hon mestadels har gått med föl sen hon kom hit. Nu körs hon några dagar i veckan sedan en kort tid tillbaka och det kan naturligtvis påverka hovarna på ett nytt sätt. Fortsättning följer, alltså…
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
#21 - man måste raspa/verka bort lite extra längst fram på tån så att skon passar mot hoven, men det är inte mycket extra som behöver tas bort.