Sommarlovs entrepenör
Hej, idag i skolan har vi i 9:an fått information om något som heter Sommarlovs Entrepenör. Enkelt kan man säga att det går ut på att man gör sitt eget sommarjobb (man kan starta ett café ex), tjänar sina egna pengar, är sin egen chef, bestämmer själv hur mycket man vill jobba osv. Man får slå ihop sig fler om man inte vill driva det själv och det inkluderar 9or, 1or & 2or på gymnasiet. Man får handening, mentor, 2000 kr i startkapital & försäkring. Jag fick en ide under tiden som dom pratade om det.
Jag har länge funderat på att ta emot A & B-ponnys för inkörning. Jag har haft häst sen jag var 3, kört mycket, mina föräldrar har hållt på sen barsnben med hästar, min pappa jobbar med hästkörning, vi har egen gård. Jag har invigt min 17åriga kompis som bor tre km här ifrån i iden. Hon har också haft häste sen treårs åldern. För man behöver ju vara minst två om ett projekt som innefattar inkörning. Sen har vi vid behov duktig hjälp utav mina föräldrar.
Frågan är nu om det är eftertraktat med inkörningshjälp? Och somsagt det är bara en ide men vi vill gärna förverkliga den.
Sen är det ju mycket jobb såklart både nu före & sen om det blir något. Man behöver göra avtal/kontrakt, annonsera osv. Sen är det mycket jobb om det kommer några hästar men detta är vi fullt medvetna om.Men somsagt det är bara en ide!
Skriv gärna synpunkter, tips & råd, erfarenheter & framförallt om ni vet att det finns efterfrågan!
Tack på förhand!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

var bor du? synd du inte rider in småhästar… ;)

#1 För att vara exakt, i Jäla cirka två mil söder om Falköping i Västra Götaland. Haha ja, 170 cm lång så når fötterna i backen på småpållar ;)
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Vi har med fått information om sådant. Har tänkt mig något liknande typ. Rida hästar om ägaren ska åka bort eller något. Är ju rätt liten så kan rida ner till lite större b-ponnisar och hästar upp till iaf 1.64cm. :)
Någon som jag får nog aldrig några hästar att rida, eftersom jag är självlärd med mycken erfarenhet och fina lovord från diverse hästägare vars hästar jag ridit osv. Hur kul skulle det inte vara att få rida så många olika hästar annars, rida ungponnis, äldre läromästare. Allt. Skulle vara perfekt till sommaren då vi har stoooora sommarhagar. :)
Saknar denna lilla 6-åring, syrrans förra krutburk
Intresse finns det säkert, men sen är ju frågan hur mycket referenser folk vill ha. Kan tänka mig att de flesta vill få sin häst inriden/inkörd av någon de vet hållt på med det ett tag och fått bra resultat.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#3 Ja låter ju kul =)
#4 Jo jag har funderat över det med referenser, hitintills har jag bara kört in en utomstående shettis. Ägaren till denna shettis är en ganska så känd uppfödare & därifrån vet jag att jag kan få referensord. Sen är jag nu och hjälper till i ett litet travstall där jag också kan få referenser ifrån om det har någon betydelse. Sen har min pappa ett eget företag där han kör hästar i skogen så jag har ju duktig hjälp från flera håll om det finns behov utav det.
Jenny
#4. Kan tänka mig att det är många som vill ha folk med större referenser än vad jag har. Har dock ridit in en shettis, ridit till ett russ och sedan en fjording. Hjälpt till att rida in ett halvblod, och ridit många unghästar. Men jag tror nog de vill ha någon som kanske även har tävlingsmeriter med.

putt
Jenny
Hjälper till att putta upp lite :)

putt
Jenny
Du kan ju fråga där shettisfolket finns - Shetlandsponny i Fokus. 

Haha juste vad jag ör kort tänkt!
Jenny
Ponnytrav också kanske? 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mjo det kan jag ju =) Jag har ju aldrig kört in eller i huvudtaget kört ponnytravare, men jag är somsagt och hjälper till i ett litet travstall och kör stora travhästar…
Jenny

Jag tror det faller på din ålder, jag hade inte lämnat iväg någon häst på inkörning hos 16-17-åringar när det finns så många med lång erfarenhet som utbildar. Dessutom är det svårt att få ihop lön, eftersom hästfolk ofta inte kan betala så mycket som det faktiskt kostar.
Hur funkar det med skatt osv? Jag hade lätt varit intresserad av något sådant när jag gick i 9:an, typ driva glasskiosk eller café nära stranden/badet.
Vilken rolig "uppgift" ni har fått :) Hoppas att intresset finns för inkörning av ponnyer :)

#14 Mjo kan stämma, men samtidigt har jag en väldigt bra backup från duktiga föräldfrar om det behövs ^^ Man behöver inte skatta om man inte tjänar över 17 000, vilket det inte lär bli om det blir något.
#15 Jo jag hoppas också att det blir napp =)
Jenny

Mamma sa det att jag kanske kan utöka så att jag ex. annordnar ponnyridning på djurparken någon gång på helgen, åker runt på barnkalas med ponyridning och lite sånt… Men även där måste det finnas intresse för det…!
Jenny
Kom och tänka på lite angående kontrakt och så… För om du inte är myndig så får ju inte du skriva på kontrakt. Utan det måste ju dina föräldrar göra, och därmed får de det yttersta ansvaret.
Sen även försäkringar och så, vad gör ni om det händer något, om hästen blir allvarligt skadad "pga" något du gör (t.ex vid inkörningen) och inte i hagen eller liknande? Är väl en del sånt som kan vara väldigt bra att tänka på, för sånt kan bli dyrt om det vill sig illa…
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#18 A jo det är vääääldigt mycket att tänka på. Men vi ska gå igenom allt vi kommer på (Jag & Enelie), sen gå igenom allt med våra föräldrar samt ha ett ordentligt möte med dom som har hand om det. Tänkte också på det där med att det händer något som vi orskar vad som gäller då, men får kolla upp det!
Jenny
#13 man kör inte in ponnytravare annorlunda än man kör in andra hästar. Båda ska ju gå med vagn och kunna uppföra sig. Eller hur…?

#17 ponny riding då får du kolla upp försäkringar och tillstånd, det är rätt mycket byrokrati om du inte ska råka illa ut om något händer.

#20 Haha jo det är klart, men jag tänkte mer att dom kanske vill ha någon som har hållt på med ponnytrav. Men kanske inte då ;)
#21 Okej tack det ska jag kolla upp.
Jenny

#16 Du måste ju ändå redovisa pengarna och betala in skatt, som du sen får tillbaka om du inte tjänar över 17200 eller vad det nu ligger på.
Vad hade ni tänkt sätta för pris?

det är hobby, då är det ett basbelopp som man får ha i omsättning.
spara alla kvitton.

#23 Aha nu är jag med. Vi håller på att spekulera i priser & olika erbjudanden.
#24 Eum skulle du kunna utveckla vad du skrev tack? 
Jenny

Länk till Sommarlovs entreprenörerna
Jenny

Du får sälja och köpa för ett basbelopp innan hobbyn blir företag och du behöver betala sociala avgifter och skatta för vinst. Spara kvitton och för bok, så du har lite koll på dina utgifter och inkomster, det är nyttigt och lärorikt.
Driver du egget så ska det du tar som lön också betala sociala avgifter.