Betäckning i år kanske :)
Hej!
Det är så här jag funderar på att betäcka mitt vbl-sto men ja vet inte med vad för hingst "/ ja skulle gärna vilja ha ett skäck föl (A)
Nån som har något tips på vad för ras kanske till och med nån hingst? :) Mitt sto är brunt med svart man o svans.
Ni som är emot korsningar behöver inte göra sig besväret att säga nåt, tack!
Jag har inget emot korsningar, däremot tycker jag att det är oerhört ogenomtänkt att ha "fläckig häst" som avelsmål och att de enda egenskaperna man anger för sitt sto är att hon är brun med svart man och svans.
För att ge ett seriöst hingstförslag bör du berätta BETYDLIGT mer om hur ditt sto ser ut exteriört och vilka egenskaper hon har i övrigt, så att du kan välja en hingst som förstärker ditt stos bästa egenskaper och i bästa fall kan kompensera hennes brister, så att du har största möjliga chans att få en avkomma som i alla fall ser ut som en häst och inte som en korsning mellan kamel och elefant.
Precis som #1 skriver så kan man visst önska sig en färg på fölet men man måste som sagt även titta på hur hästen ser ut och är i övrigt. För du har väl tänkt att använda fölet när det blir större. Trist att föda upp en häst med så dåliga egenskaper att den inte går att använda. Eller hur…..

1 o 2# ja är inte helt blåst :S hon har ett otroligt bra psyke o är väldigt lättlärd enda "felet" ja kan hitta hos henne är att hon är lite rädd för ny grejer. klart ja tänker använda fölet när de är stort! ja har börja rida western med mitt sto och tycker western är väldigt kul och det är mina planer för det eventuella fölet oxå. min dröm har varit enda sen ja va liten att ha en skäck för ja tycker dom är otroligt fina. de finns en tinker hingst 3-4mil härifrån ja bor som har ett väldigt fin psyke o lätt hanterlig som ja går o klurara på men ja tänkte bara höra om nån här inne hade nåt förslag men tydligen är de ingen som är intresserade av de utan bara hänger upp sig på texten "/
Mitt sto är lugnet själv kan man säga och ja har varit o kollat på hingsten ja prata om och mamma har varit med o hon tyckte om hingsten hade fina gång arter och väldigt lätt att hantera precis som mitt sto nästan.
#3 Ta inte illa upp för att man undrar. Texten i början lät inte riktigt genomtänkt. Men om du så gärna vill ha en skäck så varför inte köpa en istället. Då vet du ju med säkerhet att du får det du vill ha. För även om hingsten är skäck så är det inte säkert att avkomman blir det.
#3 - vi som håller på med avel vet att det krävs betydligt mer än att stoet har ett bra psyke och är lättlärd. HUR ser hon ut? Lång/kort hals? Högt/lågt ansatt hals? Lång/kort rygg? Långt/kort kors? Benställning? Övriga vinklar i kroppen? Rörelser? Vad har hon för härstamning? (vissa travhingstar är kända för att kunna nedärva ett sjuhelsikes humör och det kan hoppa över ett led om man har otur - VET du vilka dessa hingstar är? Att ditt eget sto har bra psyke behöver tyvärr inte nödvändigtvis innebära att avkomman får det, ffa inte om någon av dessa hingstar finns bakom henne)
DETTA behöver du ta reda på och jämföra med hingsten så att du slipper få en avkomma som inte ser ut som en kamel. (jag bifogar en bild på en häst som förvisso är fläckig, men som verkligen inte är skapt som en ridhäst borde vara, för att visa vad jag menar - allt blir inte bra…)
Man kan liksom inte ge dig några seriösa förslag utan att veta mer om stoet än du har beskrivit här.
Men generellt - är det en westernhäst du är ute efter så tycker jag att du ska välja en hingst som är av "westernras", t.ex en paint eller quarter. Med en tinker kan du kanske få en fläckig häst, men det är ju inte alls säkert att den passar till det ändamål du vill ha avkomman till…
En sak till vill jag att du kommer ihåg och det är att det kostar lika mycket att föda upp en dålig häst som en jättebra! Och kom ihåg att detta är skrivet i all välmening, för att hjälpa dig att göra ett så bra hingstval som möjligt, för att öka chansen att du får den avkomma du vill ha!

vilken hemsk bild anna! vad är det för häst?

Det kostar MER att födaupp/äga en dålig häst än en bra. Att ett sto man tar föl på har bra spyke det är absolut min som krav, sen ska den ju utöver detta ha en hållbar extriör också.
Tinker varmblod har jag stött på några och inget jag skulle rekomendera, ska man välja hingst så ska den vara av samma typ som stoet. Annars så kan det blir rerätt lustiga (för hästen mindre lustiga) resultat.
Tinkern har också ett väldigt speciellt steg som skiljer sig mycket från travaren och då om man har otur så kan fölet få det sämsta från bårda föräldrana, vilket just denna kombination tenderar att ge.
Sen ska du undvika tinker om du ska avla en westernhäst då är det dom amreikanska raserna som gäller.
Mitt råd är som övrigas köp ett bra föl så vet du vad du får.
#6 - det är en lånad bild….
Jag har fler såna hemska i datorn, men avstår från att visa dem…

hade varit intressant att veta vad det var för korsning, om det nu är det vill säga.

joo självklart förstår ja att ni bara vill hjälpa mig.,
hennes föräldrara är..
e: Happy Feeling farfar: Anvil
u: Jackie Bride morfar: Straight Jacket
jag har visat upp henne för folk "som kan sånt där" men dom har inte sagt lång elr kort hals o.s.v bara att hon är väldigt fin i kroppen och är bra att avla föl på.
Hon har tidigare fått ett föl o vad jag vet enligt mina uppgifter så ska det ha varit en korsinga av nåt slag vet ej vad för korsning "/ men iaf de fölet skulle visst ha haft en "stisig" far men har ärvt Jackies psyke men de är ju inte säkert att nästa föl gör.., joo de är därför ja tvekar lite med att låta betäcka henne med en tinker men mamma tycker att ja ska göra de men ja tror först och främst ja måste komma lite längre med westernridningen innan ja bestämmer mig för va ja vill ha fölet till "/ ridning i allra högsta grad är det iaf :) ja rider mycket i skogen men har nu börjat rida western inför instruktör o det verkar kul men ska känna lite mer på det!
ja har oxå hört mig för av folk ja känner och dom säger att det viktigaste är att hingsten har ett gott psyke o är gödkänd som avelshingst o.s.v.

men är stoet ditt eller din mammas häst?
Hur mycket kan din mamma? Hur mycket kan du?
Bara för att din mamma tycker att tinker hingsten är bra så bettyder det inte att det skulle bli en bra korsning.
jag har sett många bra varmblodskorsningar. Korsning mellan paint tex. Då blir dom ofta markbudna (som en "westernhäst" skall vara) och dom blir en lättare modell, än om du tar en tinker och ett varmblod.
Som Anna skriver så beror det inte alls på hur hennes psyke är. Det beror på hur hennes gång och hur henens kropp ser ut. Om hon har en väldigt lång rygg och fin skritt så kanske du kan titta efter en hingst som har en kort rygg och fina steg. Då kanske du får ett fint föl.
Du bör också kolla upp vad för sjukdomar det finns bakåt, vad för ras du tänker satsa på. För vissa raser så tar det lång tid innan den har vuxit färdig och vissa raser växer för fort så ofta lägger benen av i tidigt ålder.

Stoet är mitt.
Både jag och min mamma är uppvuxna med hästar och min morfar har fött upp hästar som lite mer hobby typ "kul med ett fint föl elr två" och det har varit fina föl.
morfar har lärt mig en del men ingen av oss är erfarena avlare. jag vill ha ett fint föl som jag kan utvecklas med och väldigt gärna en skäck men de spelar egentligen ingen vidare stor roll.

#12 det finns väldigt få bra skäckar i avel och till ett varmblod hade jag valt ett varmblod, för varför slänga bort tidigare generationers avelsarbete?
#13 - jag hittade hästen ifråga på travsport och nej, den ska man inte ens tänka tanken att avla travare med…
Stoet själv är ostartad. Pappan var kanske okej på sin tid, men av 11 avkommor har två startat och dessa två sprungit in hela 34.000… Mamman var startad 3 ggr men oplacerad.
(Principiellt anser jag att man inte måste betäcka bara för att man råkar ha ett sto, men eftersom jag förmodligen inte kan komma med tillräckligt bra argument för att få en stoägare som bestämt sig - gäller inte bara här - att låta bli att betäcka så är det ju bättre att komma med konstruktiva tips om hur man gör det så bra som möjligt i alla fall…)
#0 varför ställer du inte upp ditt sto snyggt och koreckt och ber någon ta en bild, sedan lägger du in den här, så kan du få lite mer hjälp om extiören… sedan kan du filma lite i varge gångart, så kan vi se det med… de e svårt att spekulera när man inte ens sett hästen…
tror nog du ska satsa på en westernhäst, dom finns ju ofta i "fläckig" version. pluss att dom brukar ha ett trevligt temperament, annars en lite lättare vertion, arab brukar vara trevlig att korsa med, dom brukar bli väldigt fina

Fast om man har ett sto med en lång rygg ska man inte välja en hingst med kort rygg och tro att man får något mitt emellan. Avkomman ärver antingen mammas eller pappas rygg. Det är likadant med t ex uttåttåade hästar, man ska inte välja en inåttåad och tror att man får en avkomma med raka ben. Man ska välja en en hingst med normal rygg eller korrekta ben och hoppas på det bästa!
Och så ska man kritiskt granska sitt stos bra och mindre bra egenskaper och försöka hitta en hingst med samma bra egenskaper men inte samma mindre bra. Mitt eget sto är t ex hjulig i bak men är väldigt spänstig. Hittills har hennes två avkommor ärvt hennes spänst men fått sin pappas korrekta ben.

#14 då skulle jag avstå att avla helt och slippa att missa det år som man inte kan ha hästen i träning fullt ut. Sen skulle jag köpa mig ett föl, gärna sto föl med riktigt bra egenskaper för det jag vill syssla med.
Lägger man ihop alla omkostnader om man föder upp själv så blir det dyrt. Pengar som man kan lägga på ett säkert kort, en arab tex.
#15 inte arab och varmblod, det kan bli väldigt fel det också.

Jag valde att betäcka mitt varmblodssto för några år sen. Jag valde en flyinge hingst. Stoet jag hade visade jag på premiering och hon fick då 38p alltså klass 1. Jag var så glad när hon äntligen visade sig dräktig. Fölningen gick bra och jag trodde allt var frid och fröjd. När fölet blev 1 år märkte jag något konstigt. Fölet hade svårt att hitta balansen och en dag när jag stod och kolla på henne när hon åt så bara hon ramlade i hop. Hon visades på premiering hon också och fick 37p som 1 åring.
De visade sig att hon hade fått en kroniskt sjukdom som heter slinger (vet inte om de finns ngt annat namn för de?). Efter röntgen på atg kliniken såg dom en missbildning mellan 2 halskotor och mellan en annan kota vart de en skada. De trodde på atg kliniken att kombinationen sto och hingst orsakat detta. Om de är sant vet jag inte. Så när fölet var 2 år fick hon sluta sina dagar hemma i hagen. De var den hemskaste tiden i mitt liv. Nu är jag mer observant i min avel och är nogrann med mitt sto material samt hingst jag väljer på mina ston.
Så innan du betäcker ditt varmblodssto. Ta reda på mer information från olika håll. Hör dig för med för och nackdelar med just dit sto.
#17 - JAG hade också gjort det (avstått alltså), men en stoägare som har bestämt sig för att stoet ska få ett föl kommer inte att avstå för att vi berättar det för henne. Därför ger jag hellre konstruktiva råd, än att idiotförklara.

Det skulle vara intressant att se ditt sto på bild, både från sidan och andra vinklar.
Oavsett vilka hästraser man väljer att korsa, så kan det bli fel. Därför är det väldigt viktigt att du hittar en hingst som matchar ditt sto bra.
Vad är bra och dåligt med ditt sto exteriört? När det gäller dåligt så bör man inte avla på vilken nackdel som helst. Hur är benställningen, är stoet av kör- el "ridhästmodell".
Jag betäckte mitt sto som har 75% vbl i sig förra året. Fölet blir nu i mars ett år gammalt och blir förhoppningsvis fin. Benställningen på fölet är bra på henne, likaså psyket. Då hon växer och hela tiden är nästan 5cm högre bak mest hela tiden, så vågar jag inte uttala mig så mkt om kroppsligheten.
#5 Anna! Är det en riktig bild, eller animerad? Hästen ser ju helt fel ut!!!
#21 - det ÄR en riktig bild. 
Jag hittade den på en blogg för jättelänge sedan och letade lite igår för att hitta tillbaka till den bloggen. Och jag gjorde det… Bifogar en till bild från samma sajt.
Vill du själv gå dit och titta, bläddra bakåt och förundras över hur mycket vanskapta hästar (och vansinnig hästhållning) det egentligen finns, så gå hit:

fyy vilka hemska bilder Anna. nästan så man mår illa
Jag undrar om isabellen över huvud taget kan röra sig. Vilka kotor, och halsen på bogarna. Jösses!
#22 #24 ja hoppas att den inte rids…. stackars lilla häst

Hur lyckas man ens avla fram en så missbildad kuse?
Det måste ju krävas två extremt ovärdiga avelsdjur…?
#0 Jag skulle också vilja se din häst på bild, från sidan. Sen kan vi börja prata om avel eller varför man bör avstå.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Sådana här trådar är i o f s lite "roliga".Jag tror TS kommer att betäcka sitt sto, det kvittar nog vad som sägs. Inte elakt menat, bara sant…

Jag kan meddela er om att ja kommmer få hjälp av en som sysslar med avel o har gjort i flera år. han har kollat på mitt sto och säger att hon är väldigt fin o ta föl på o massa såna saker ja inte kan har han kollat. 14# har du letat upp min Jackie John o hennes pappa o mamma o.s.v? frågar man folk inom travvärlden här omkrig säger dom att hon har väldigt fin stam o.s.v. och hon har lämnat fina avkommor efter sig oxå dock ej registrerade så ja misstänker att de var nån korsninga av nåt slag. o nej mitt sto har aldirg vart startad så hon har inte samma gångart i traven när hon travar. och ja tycker verkligen de är kul att du lägger ut bilder på hästar som är helt missbildade! för dig kanske ja är en flickunge på 16år som inte kan nåt men ja är i princip född på hästryggen, men erkänner att avel inte är min starka sida..så jag tar hjälp av en jag känner som sysslar med avel och får högstaklass på sina sto och föl.
#28 - det är jättebra att du tar hjälp av någon som kan avel! Att erkänna sin okunskap inom något område är det bästa man kan göra, för då är man öppen för att ta till sig nya kunskaper.
Nej, stammen på din häst är inget att hänga i julgranen, om målet skulle vara att föda upp travhästar. Pappan var nog bra (hyfsad i alla fall) på sin tid, men mödernet har inte lämnat något att jubla åt. Och mödernet är viktigare än fädernet när man håller på med avel.
De missbildade hästarna blev ett sidospår i din tråd, men de kan ändå tjäna som avskräckande exempel (för många som går i avelstankar, inte personligt till dig) på hur fel det kan bli om man inte tänker efter innan man betäcker. Alldeles för många betäcker enbart för att få en "söt fölis", utan att utvärdera sitt sto och utan att välja en hingst som passar till stoet - "den hingst som finns närmast rent geografiskt blir nog bra, bara det blir ett föl" verkar många resonera. Och DÅ kan det bli såna där konstiga hästar…
(kan inte låta bli att lägga ut ännu en bild på en felkonstruerad häst - något att duka middagsbordet på kanske?)

Ja han ska hjälpa mig att hitta en lämplig hingst. nej trav har aldrig varit i mitt intresse iaf tkr bara att de e bra att mitt sto själv aldrig gått på travet (Y)

Alla dom här bilderna du lägger ut anna är ju på hästar med speciella färger, kan man kanske dra en egen slutsats att det är färgavel som skapat detta? 
#0 vore jag du skulle jag köpa ett skäckföl istället, då behöver du inte vänta så länge. du kan fortsätta rida och träna ditt sto du har nu medan du väntar på att den lille ska bli tillräckligt stor.
om du betäcker med skäckhingst så är det bara 50% chans att fölet blir skäck, om du istället köper ett skäckföl så ja, då är det ju 100% säkert att det blir skäck
du kan ju alltid kika på lite annonser och se om du hittar nåt
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#31 - det tror jag inte… *letar för att hitta någon som inte har udda färg*
(kolla hur denna ser ut i benen, precis RAKA nertill….
)

#31 ja kollar på föl annonser oxå medans ja väntar o ser om ja hittar en lämplig hingst, ja vet självklart är de inte säkert att de blir en skäck men de e lite oxå att ja vill ha en avkomma av mitt sto…hon är en så otroligt fin häst o ja kmr inte få ha henne för alltid så ja vill gärna ha en avkomma men ja får se o Hasse ska hjälpa mig att hitta en bra hingst :)

För att få hög klass på sina uppfödningar måste man ha bra avelsmaterial och noggrannt välja ut det. Om du begränsar dig till att du vill ha en avkomma som är skäck får du ett mycket snävt utbud av hingstar att välja mellan och väljer kanske inte den som skulle passa ditt sto bäst.

Det är inte jag som ska "välja" utan de ska som sagt va hasse hjälpa mig med att hitta den bästa hiongsten för mitt sto

Fast du har u redan valt hälften av avelsmaterialet eftersom du beslutat vilket sto som ska betäckas.

Varför inte bara köpa ett skäckföl om färgen nu är så viktig??
*** Kärleken övervinner allt ***

ja ja har bara ett sto så ja har inte så mkt att välja på. Färgen är egentligen inte så viktig de är egentligen bara en dröm ja haft om att få ett skäck föl men egentlgen splar de ingen roll.

Jag tror att vi alla drömmer om att få ett sött litet föl i hagen en dag, men det är långt mellan drömmar och verklighet.
Jag har pysslat med häst i 25 år och tycker själv att jag är riktigt kunnig när det gäller hästhantering, men jag har självinsikten att inse att jag inte kan någonting om avel så det överlåter jag till de som kan, även om jag har många väldigt kunniga i min bekantskapskrets som skulle kunna hjälpa mig. Men det är så mycket mer än att bara välja ut en snygg och bra hingst.
Nä, den dagen jag vill ha ett gulligt föl i min hage så får jag nog glatt handla :)

Jo ja vet ja har sysslat med kaninavel men de skilljer sig ju ganska mkt från hästavel så ja är inte så kunning om just hästavel.., jag kollar även på annonser på små söta föl men har ännu inte givit upp drömmen om ett "eget" föl som jag kan följa från första stund till sista stund. ja ska klura lite och prata med mamma o Hasse så får ja se vad vi kmr fram till :)

Du har nog rätt i att det skiljer mycket mellan kanin och hästavel ;)

haha jaa de e ju inte rikitg samma sak ;)

#28 Inte för att låta elak, men det låter som att du missar en väsentlig detalj; ditt sto är en travhäst som i generationer är avlad för trav. Det spelar ingen roll om du inte har något intresse för trav och att stoet inte är startad, för hennes föl kommer till 50% (om du väljer hingst av annan ras) att vara sprungen ur en travstam hur du än vänder och vrider på det. Jag tror inte att ditt sto skulle ha ett särskilt annorlunda rörelsemönster om hon hade startats, för travet som sådant ändrar inte hästarnas rörelser särskilt mycket. Det är jättebra om ditt sto rör sig mer "ridmässigt" än de flesta travare gör, men det är ingen garanti för att avkomman kommer att göra det.
Den här Hasse, vad har han för avelskunskaper då? Kan han något om hur man avlar på travhästar för att ge avkomman rätt förutsättningar för ridning, eftersom ditt intresse inte drar åt travhållet? Det räcker inte att hingsten han väljer åt dig är en bra ridhäst och att den är av en ras som lämpar sig för korsningsavel, eftersom det inte är någon garanti för att han passar ihop med ditt sto och hennes travarursprung. Det är som Anna skrev jättebra att du tar hjälp, men granska också den hjälpen och fråga fler personer än en. Hästvärlden svämmar över av folk som "kan allt" och som gärna ger råd till andra hur de ska göra, men alla kan ju inte ha rätt. Om du visar bilder på ditt sto här så kan de erfarna uppfödarna med kunskap om travstammar och exteriör nedärvning m.m. ge dig råd, som du kan jämföra med Hasses råd sen. För att få lite mer kött på benen, så att säga.
www.stuteriprecious.se

43# nej ja vet att hon är framavlad till att bli trav häst men en "riktig" travares travsteg skiljer sig en del från mitt stos som har gått som ridhäst hela livet, en kompis till mig köpte en pensionerad travare och den traven hennes häst hade gick inte ens att jämn för med mitt stos trav, självklart är de olika från häst till häst!
Han har avlat på travhästar men har nu mera bytt till nordsvenksar, ja självklart är ja öppen för allt som kan hjälpa mig :) ja ska försöka fixa lite bra bilder på henne men som läget är nu så har ja ingen kamera (sönder) men de kmr så fort som möjligt!
#32 jag har sett en del bilder på quater som har varit skrämmande upprätta i kotorna samt även väldigt gracila med små hovar..

Jag har avlat hästar i snart 30 år och det jag lärt mig under dessa år är att det finns inga garantier när man betäcker. Du kan välja den finaste hingsten som går att få tag på och det kanske inte alls blir som du tänkt dig. Jag har även sett tvärtom, hästar som inte borde passa ihop och som blivit super bra.
Jag avlar på enbart Quarter nu och med ett bra avelsmaterial. Det gör att jag på förhand vet till 80% att det blir bra men man kan aldrig till 100% veta.
Det jag råder dig till är att köpa ett föl istället för att ta en fölunge på ditt sto. Du säger att du börjat rida western. När du då kan börja rida din korsningshäst har du kommit så långt i din utveckling i westernridning så då kommer du inte nöja dig med att rida en korsning. Då kommer du att vilja ha en häst som är gjord för westernridning. Då är det inte lätt att sälja sin lilla "baby" som du fött upp.

46# ja ja har börjat rida western men ja hoppar och rider i skogen så ja skulle visst "nöja" mig med en korsningshäst. jag är inte ute efter en elithäst utan jag vill ha en helt "vanlig" skogmulle häst om man säger så o ja har unghäst vana.., ja har aldrig tänk sälja hästen :S ja vet att vi har råd att behålla den o skulle de knipa så kan ja flytta en elr två till hem till morfar så här kmr aldrig säljas nån häst!

#47 Det där är väldigt naivt. Dels kommer inte (tyvärr) din morfar leva i all framtid och dels så kommer du bli vuxen, skaffa jobb, eget hem, sambo, få ekonomiska svårigheter som alla får någon gång och det finns ingen som helst garanti för att du kommer kunna ha kvar hästarna i 20-30 år. Tänk ett varv till på saken och fråga dig själv var du troligen är om 20 år. Hur sannolikt är det att du kommer dit du vill i livet? Tänk om du blir sjuk eller skadad och måste gå på sjukbidrag i ett år? Livet är en bergochdalbana och man kan aldrig veta någonting förutom vad man själv gör precis exakt NU.
Sanningen är att en korsning, särskilt om den inte är fördelaktigt byggd, är mycket mindre värd än en renrasig häst på salumarknaden. Tvingas du sälja så kan det ta lång tid att få hästen såld och du kanske inte har tid att vänta. Min granne har 3 renrasiga travvalacker till salu, sedan i somras. Hittills har intresset varit väldigt svalt, trots att de är skogsmulleridna ett bra tag och trafiksäkra och så vidare. Tror du verkligen att en korsning skulle vara lättare att sälja? Om den är framavlad utan tanke på hur raserna passar ihop?
Jag ber bara att du tänker lite till, för allas skull.
www.stuteriprecious.se

Ja då självklart vet ja att han inte kmr leva för evigt han är ju 65 år nu så aa, mina hästar kmr stanna hemma hos mor o far tills ja fått ordning på hus o allt sånt och stall i framtiden så dom är redan tryggade, ja har stöd från hela släkten om de skulle knipa.
Ja men ska ja betäcka mitt sto så kmr hon att betäckas med en grövre häst tinker/nordsvensk o.s.v ja har sökt på nternet o frågat runt hos erfarna avlare och dom säger att mitt sto är fint o avla på och hittar ja en fin hingst t, ex tinker så är det inte större risker än om ja skulle ta ett vbl hingst. ja har sett många fina avkommor som är korsningar mellan vbl/tinker.., vadå utan tanke?? är de nåt ja funderat länge på så är de ras o allt sånt börja fundera på de redan i höstas och började höra mig för. tar ja ett föl på henne så vet ja va jag vill ha

#49 Ingen större risk än med ett varmblod? Vet du inte mer om genetik än så? Varmblod och kallblod är två helt skilda typer av hästar, så givetvis innefattar det en risk för avkomman att korsa dem.
Ingen här kan hindra dig från att betäcka ditt sto, men i min bok låter det inte så genomtänkt alls. Bara för att du har funderat länge över att betäcka betyder inte att betäckningen är genomtänkt.
Sto och hingst måste passa ihop exteriört och i temperamentet, samt i typen, för att avkomman ska få bra förutsättningar. Varmblod och kallblod har inte samma typ, eller ens liknande, och särskilt inte om du funderar över tinker eller nordsvensk.
Dessa erfarna avlare du har frågat, sysslar de med korsningar eller renrasig avel? Vet de att du vill korsa med ett kallblod? Vet de vad du ska ha avkomman till? Har de verkligen inte ens försökt att avråda dig?
www.stuteriprecious.se

Jag tror inte att folk har något emot din betäkning för att det är en korsning, utn för att du uppenbart inte gör det för att uppnå ett avelsmål utan för att få ett föl efter just ditt sto, oavsett hur det blir.
Du vill korsa en häst avlad för att trava fort med en häst avlad för att vara vagnshäst och dra tugnt, och förväntar dig att få fram en häst att hoppa lite och rida lite western med.
vill du ha en skogsmullehäst finns det hur många hästar som helst att välja på, tex varmblod som inte räckt till på travet.

#49 Du skriver "tar ja ett föl på henne så vet ja va jag vill ha"
Okej du kanske vet vad du VILL HA men du vet aldrig, i en sån korsning, vad du faktiskt FÅR =)
//Mickan

50# sk aj lyssna mest på er eller en som avlat i 30 år både korsningar och renrasigt?? Självklart vet ja att kallblod o varmblod är helt olika men men med tanke på vad jag har hört och sett så mja..,
51# Jag tror inte heller de de gör mig bara så trött att alla klagar hela tiden o ingen säger "jaha va kul va för korsning?" elr typ nåt sånt men ja förstår att ni vill hjälpa mig självklart! Nej det är inte vad jag förväntar mig jag vill ha en häst som håller för ridning och körning alltså ett lite grövre typ av ridhäst och en smäckrare typ av körhäst.
52# Ja ja vet ju va det är för mål ja har..men de finns ju alltid risker för att det inte blir som man tänkt sig riktigt haha..,
Jag vill bara på peka att jag inte alls tar ett föl bara för att utan att jag vill ha en häst som uppfyller mina krav och för att ja tkr det är otrligt kul att följa dom från starten…tidigare har vi bara köpt föl som är över halvåret drygt ett år (några undantag) iaf min morfar har haft lite ja va ska man kalla de..hobby avel? nä ja vet inte va ja ska kalla de men ni fattar säker och det har varit jätte kul men det har aldirg blivit samma eftersom jag inte bor hos han.

#53 " jag vill ha en häst som håller för ridning och körning alltså ett lite grövre typ av ridhäst och en smäckrare typ av körhäst " och " Ja ja vet ju va det är för mål ja har..men de finns ju alltid risker för att det inte blir som man tänkt sig riktigt haha.., "
Nu är det så här ett föl blir aldrig ett snitt av föräldrarna, tänk dig tinkerns kropp, huvud och höga benlyft + varmlodets ben, hals, trav och som lite krydda är det ganska vanligt att den kombinationen ger passgång.
Så hållbart och genomtänkt känns det inte och ändå är det just så som väldigt många korsningar varmblod tinker blir
du kanske kan säga det blev i alla fall en skäck
men det är klart inte ens det är någon garanti 

54# konstigt jag vet två st som har korsning mellan tinker o varmblod och dom hästarna är jätte fina både rid och kör hästar :O
jo haha en klen tröst (Y)

#55 det är ditt föl som tar risken.

Ja det vet ja och jag har inte BESTÄMT mig än utan ja funderar fortfarande på vilken ras.

finns det inte ett halblod Zeb med grå papper som är skäck om du nu prompt vill ha skäck chans 

asså? vet du var han finns? :) alltid värt o kolla upp!

Jag vet inte, men här är en länk med bilder
Jag avlar själv på, knabstrupper med WPB stäpel, så skäck är ganska långt från min avel 

Jag vet inte, men här är en länk med bilder
Jag avlar själv på, knabstrupper med WPB stämpel, så skäck är ganska långt från min avel 

Ett tips om du vill ha ett föl som du följer från allra första början är att du leasar ett sto av lämplig typ, gärna ett som redan fått några avkommor så man vet vad hon lämnar, och betäcker henne och behåller fölet.
Har man ingen större avelsvana tycker jag att man ska avla renrasigt eller hålla sig till beprövade korsningar. PRE/arab tex.
jag vill ha en häst som håller för ridning och körning alltså ett lite grövre typ av ridhäst och en smäckrare typ av körhäst.
Det tycker jag låter lite som en kallblodstravare.

63# hon har fått föl förut och lämnade då en mkt fin avkomma som troligtvis till 90% var en korsning av nåt slag :)

#64 vad var dom andra 10% 
När man räknar avelsprocent så ska man räkna 100%, 50%, 25% och 12,5% det kan vara bara att veta.
Vad jag tolkar det som är att hon lämnat ett föl som du inte vet vad det är, är det rätt tolkat.
Sen så håller jag med alla andra köp dig ett föl med bra stam och låt bli osäker korsningsavel, det blir aldrig riktigt bra.

Jag har inte tat ett föl på henne utan förr förra ägarna gjorde de och dom jag köpte henne av sa att hon fått ett föl som var en korsning så ja får väl säga 100% då
som jag sagt ja kollar efter föl tillsalu oxå men jag har inte lagt ner att eventuelt betäka henne.

#64 Vad är en mkt fin avkomma? För mig är det tex. guldbelönad på utställning, tävlad på lite högre nivå med bra resultat osv. Trevligt temprament.

#66 kan du inte kolla av med den förra ägare vilken ras hon korsades med? Och så kan du få titta på fölet och se hur den är i temprament och hur hållbarheten ser ut.
För då har du fått en riktigt fot och aning om vilken ras hon passar ihop med och vilka bra saker hon ärver ner.
För du bör tänka på att inte välja en hingst som är för stor. Eftersom hon är välidgt liten och nätt så kan hon få komplikationer då hon skall föla.

68# jag håller på och söker efter den ursprungliga ägaren som tog föl på henne men hittils utan resultat :( jag har hört av dom jag köpte henne av som träffat fölet att det ärvt mitt stos fina temprament mer vet ja inte :(
ja det får inte vara en förstor hingst för som du säger när hon är vältränad (vilket hon inte är på bilden) så är hon nätt i modellen så det får ju va en hingst som passar för henne och hennes storlek.

och eftersom det är en korsing så är det ju heller inte registrerat i STC. så mitt sto om man kollar på henne så har hon inga avkommor som är renrasiga.

Vad är det som gör att du vill avla vidare på ditt sto?
Vilka speciella egenskaper besitter hon?

Glömde säga att vi enoverar stallet därför all oreda o aa ;)

# 72 När man avlar ska man ju veta innan hingstval vilka egenskaper hos sitt sto som man vill föra vidare och vilka man vill försöka korrigera.
Mitt sto har fört vidare sin spänst, intelligens och goda hovkvalitet till sina avkommor. Den ena har även fått hennes plåtmage men inte den andra. Mitt sto är inte helt korrekt i benen och därför har jag försökt att välja hingstar med korrekt benställning och hittills har båda avkommorna fått korrektare benställning än sin mamma, den ena är till och med väldigt korrekt. Båda har fått bättre gång än sin mamma och den ena rör sig bättre än båda sina föräldrar och där har mitt stos far slagit igenom. Han var gångartsförvärvare även om mitt sto är fälttävlanshäst.

glöm att avla ridhäst på henne:
raka bogar, bra benad fram och proportionerligt huvud, lång rygg, raka bogar, kort hals något överbyggd bak och raka vinklar bak.
Tyvärr åk och visa henne på en utställning för ostammat och du kommer få ett opartiskt omdöme Det är svårt att se på bild men utifrån bilderna så avråder jag, köp dig ett föl dom föds nu i maj/juni, så vinner du ett år också 

#72 Nä, jag var intresserad av varför du vill avla vidare på henne. Är det för att hon har en bra exteriör, gott lynne, mysig att gosa med mm

#77 Instämmer. Hon ser inte hemsk ut, men definitivt inget givet avelssto.
Hon ser ut att vara rätt så uttåad fram, stämmer det? Bilderna kan ju vara ögonblicksbilder.
www.stuteriprecious.se

77# ursäkta men ja fatta inte riktigt överbygg bak?
78# hon har ett otroligt lynne, väldigt tålmodig o lättlärd ej nervig elr nåt sånt lugnet själv. enligt en gubbe jag hade här som tittade på hennes gång arter och sånt sa att det var fina gångarter hon hade (han bedömer på premieringar) så ja litar på honom…, hon är mkt gosig min lilla syster kan leda henne på is belagd väg utan att hon rör en min hon har så många fina kunskaper och som han sa då fina gångarter det är mkt därför jag vill ha ett föl på henne.
79# nej uttåad är hon inte det är bara en ögonblicksbild ja tänkte inte på det förän du sa det men hon är ej uttåad.

så bra gångarter tror jag inte att hon har. Hon är väldigt rak bak i sina hasar och hon vilar hela sin kropp på bakbenen.
Hur ser hon ut då hon skrittar? ser det ut som tjurens Ferdinans mamma då hon går? Allså att hennes kors kuppar upp och ner? Eller är hennes kors väldigt stilla?
Annars så ser hon precis ut som ett varmblod. Hela kroppen och gången, och så som du beskriver henne som ett typiskt varmblod.
Hur går det med letandet efter hennes föl? Hittat något resultat?

nej hon ser inte ut som tjuren ferdinans mamma när hon går. hennes kors är väldigt stilla.
Ja vet inte då jag inte är nån höjdare på att bedöma hur hästar ska se ut o röra sig så ja tog hjälp av en som kan o de va de svaret ja skrev här uppe ja fick.
Tycker inte jag många varmblods travare jag stöt på är griniga och stisiga..,
Jag vet att kvinnan som tog föl på henne ska bo i Kinna men har ej fått fram vad hon heter än 

hmm… att det skall vara så svårt. Men jag tycker att det är värt att man letar upp mycket fakta innan man gör något förhastad.
De flesta som har varmblod och är medlemmar här inne säger precis likadant om sina varmblod, lätt lärda och snälla. Kan vara heta. Har själv ägt ett varmblod och det var samma sak med honom.
Men jag tror att du skall släppa tanken på att betäcka henne med en kallblodshingst. tror att hon är alldeles för liten för att klara av sånt stort föl.

Okej ja de finns säkert många goa varmblod men ja har haft arbetshästar så när ja leta efter ett varmblod så sökte ja en som inte va het och fann då jackie.
hm.., ja försöker få reda på vad hon som tog ett föl på mitt sto heter så att ja kan kontakta henne