Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: dressyr
Läst 2832 ggr
exitingsvillemo
0

dressyr på töm

finns det fler än jag här inne som sysslar med dressyr på töm?

Skulle vara jättekul att byta lite erfarenheter isåfall

Skriv hur långt ni kommit i ert arbete.

Själv har jag min shettis som jag kör just dressyr på töm med, hur kul som helst och man får verkligen en annan syn på hur hästen arbetar när man står på marken.

Håller på med öppna nu.

Gjorde jättefina samlingar och passage i somras.

Lägg gärna ut bilder eller film på era underverk

lisette
0

jag tycker det är ganska intressant, hur lär man egentligen en häst att göra det från marken?

[slo]
0

Placering i förhållande till hästen, tömmarna, röstkommandon och pisken använder jag, i ungefär den ordningen. Har inte kommit alls lång med Shannon, men med en kuse jag hade för några år sen fixade vi samlingar, öppna, sluta och skänkelvikning :)

Peppe
0

Med Blacky gör vi upp till skolorna i trav, övergångar mellan alla gångarter (dvs skritt - galopp, även halt-galopp osv)

Med Peppe gjorde jag även byten

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

LinaN
0

Vill rekommendera filmen "Long reining" som Ellen Ofstad gjort i samarbete med någon fransos tror jag han vart… iaf mycket lärorik film!

Har ju börjat kunna longera lillgrabben nu så snart kommer jag säkert kunna jobba honom på töm också.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

pippa__
0

#4 var hittar man filmen?

exitingsvillemo
0

Det jag tycker är bland det viktigaste, är att hästen är känslig för tryck, i detta fall md pisken, när det kommer till sidvärtesrörelser måste hästen vara lyhörd och känslig för "skänkeln"(pisken)

vi har inte kommit till skänkelvikning ännu men ska börja med det också.

Tusen
0

#1 På samma sätt som då du sitter på ryggen fast här är pisken din skänkel.

Vi jobbar alltid från marken först så att vi vet att hästen klarar av rörelserna innan vi gör dessa från ryggen. Nu har vi inga dressyrhästar som ska tävla i höga klasser utan små söta gotlandsruss men den som är bäst av dessa kan även rörelser som levad, capriole och några rörelser till i skolan över mark, som jag inte kan namnet på. Hon gör även dessa rörelser med ruttare men det blir betydligt joibbigare för henne eftersom hon är en liten B-ponny.

Men vid varje ny rörelse (även de allra enklaste) gör vi från marken först innan vi går vidare med ryttare på ryggen. Tycker det är snällare mot hästen då den lär sig.

Tusen
0

Just ja. Hade ett halvblod en gång i tiden och gjorde likadant med henne men hon lärde sig endast öppna och sluta som svåraste övningar. Tyvärr kom vi inte längre innan hon förolyckades.

ThunderClap
0

Har vi inte haft trådar om arbete på töm/tömkörning förrut, känns som om jag svarat på samma frågor förrut iallafall…

Jag har hoppat över att ta min nuvarnade pålle på töm än så länge då han behöver ställa om sig mer i huvudet först för att det ska fungera bättre, men har jobbat andra hästar tidigare på töm.

Granatapple
0

Skulle vara jätte kul att få se lite bilder, tycker jag :)

Primee
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag får några "ryck" då och då o kommer på att nu ska jag ta tag i detta - minst 1-2 gång i veckan… Någon vecka håller det i sig o sedan glömmer jag bort det ^^,

Iaf, så just nu tränar vi lite öppna, slutna, lite skänkelvikningar, rakställningar till rund form, hög samling, galoppfattningar o avbrott till/från alla gångarter o galoppombyten i form av 8volt(jag hinner inte med på rakt spår ;)) Och nu på slutet har det mest blivit att gå från rakriktad till böjning o volt, bara med hjälp av min kropps placering(alltså utan tömmar eller röstm.m.)

Har inga fina bilder på våra sk. underverk Flört

exitingsvillemo
0

Ni som arbetar på töm, använder ni inspänningstyglar eller kör ni utan?

[slo]
0

#12 Utan, men jag sätter oftast innertömmen åt "fel håll" alltså fäster den i gjorden först och sen löpande genom bettringen för att få bättre koll på ställningen på volter. Beror lite på vad jag är ute efter med övningen, finns massa sätt att fästa tömmarna för olika resultat.

Lindbygarden
0

Tycker att det är oerhört intressant men känner att jag själv behöver mer skolning..

LinaN
0

www.ellenofstad.se tror jag r hennes adress.

Johanna
0

jag började lite smått m Plutten, hann ju tyvärr inte så långt innan jag fick avliva han…

men tyckte att det va skitkul! så nästan häst blir det en kurs o sen mera sånt :D

Peppe
0

jag använder inga inspänningstyglar, däremot varierar jag hur jag spänner tömmarna efter vad jag vill uppnå med träningen den dagen

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

exitingsvillemo
0

#14 jag behöver också mer skolning, vem gör inte det ;o)

Men dressyr på töm kan jämföras med uppsutten dressyr, det är liksom mer en känsla… Hehe, vad djup jag blev nu :O)

Nej, men allvarligt, jag och Alvina har lärt oss tillsammans. Man får lyssna på varandra och verkligen se till att man har kontakt och framåtanda.

Är fortfarande så pass "ny" inom området så jag använder "tygelfattning" ibland när jag håller i tömmen :o/

Maliiin
0

Jag tömkör en hel del med min shettis. Men då är det ju framförallt dressyren på lätt nivå nu som vi jobbar med. Han kom till mig som 4 åring ohanterad hingst och är nu 5 så man får ju ta det lite lugnt!

Men vi gör skänkelvikning, galoppfattningar och övar på piaff nu. Det märks att han tycker det är kul. Men oftast har han för mkt energi så då blir han lite föööör framåt och det blir inget bra då:) Han missade nog att han var shetlandsponny nånstansTungan ute

ThunderClap
0

#12 Jag annvänder oftast inte inspääningar mer än att jag annvänder en gjord att ha tömmarna egenom. Anser att det ofast stjälper mer än hjälper, säger dock inte att jag aldrig annvänder inspännigar, eller spänner in tömmarna. Har isåfall oftast raka inspäningstygöar som bara visar en ram för hästen eller vid voltarbete drar tillbaka innertömen emot gjorden för att hjälpa hästen att korta sig, vid ojämnt musklad häst som har en svag yttersida som en den vill komma undan på kan jag även göra så på yttersidan istället.

Bild på pållan jag hade föra hösten. Be nice, har inte jobbat henne särskilt mkt och det visade sig vara massivt med fel på henne, hon är schysst att hon ens ställer upp och försöker…

Tusen
0

#19 Vaddå?? ObestämdHan missade nog att han var shetlandsponny någonstans. Vad menar du? Menar du att shettisar normalt inte vill gå framåt?Flört

Jag är övertygad att alla shettisar (precis som ponnysar av andra raser)som får arbeta och har kondis, är pigga och framåt. Har själv en blivande 20-åring som är hur pigg och framåt som helst.Glad

LYCKA TILL med din vackra shettis.

Maliiin
0

#21 Haha jo det vet jag att shettisar kan va pigga! Vi har en 21 åring i stallet som tävlar än!Glad Men min är i luften så gott som jämt! Kan inte stå still i stallgången å taktar när vi är ute å kör å ja.. Allmänt energiskTungan ute

Tack så hemskt mkt! Han är min lilla ögonstenSkrattande

exitingsvillemo
0

#22 Han är verkligen jättevacker MalinSkrattande

LinaN
0

nu har jag börjat tömköra min klump….. vi gör numera relativt raka snett igenom och hyfsade 10-15m volter ^^

exitingsvillemo
0

Bravo Lina. *applåderar*Skrattande

Maliiin
0

#22 Tackar än en gångSkrattande

Chan
0

Jag använder ej inspänningar vid tömkörning, men varierar mycket mellan hur jag sätter tömmarna i gjorden. Det varierar efter vad jag ska göra med hästen för dagen och vilken häst jag tömkör. Jag tömkör regelbundet, både min egen och andras hästar. Beroende på utbildningsståndpunkt hos hästen så är det alltfrån vanligt basjobb (lösgjord häst i lång/låg form) till skolor, galoppombyten och piaff och passage.

IdaS-A
0

Ja med flera av mina hästar. Vissa har kommit längre än andra. De flesta är inkörda också.

[Angel88]
0

hur lyckas ni igentligen, ja kan inte alls det här med töm körning… tycker d e super svårt…

Chan
0

#29 Jag har tagit hjälp i början och sedan bara övat, övat, övat!

Maliiin
0

#29 Träning träning som sagt! I början kan det snurra lite och man får hålla koll på tömmarna å hästen=) Men när man väl lärt sig så är det inte svårt alls! Å så nyttigt å bra för människa och häst. Alla ryttare borde tömköra sina hästar en till ett par ggr i veckanSkrattande