alldeles för svåra banor.
nnu är jag verkligen trött på att olika banbyggare bygger alldeles för svåra banor !!
för några helger sedan var jag på regional ponny hoppning, och det var riktigt duktiga ryttare med. och i LA:n där var det 4 dubbelnollor a ca 50 starter. och dessa hade rikligt med problem.
idag var det lokal ponnyhoppning, med samma banbyggare. även idag var det mkt mkt få felfria och folk flög av som vantar. och grejen är att det är inga dåliga ryttare, men banorna är i överklass. I klassen jag hoppade med Paddie idag (en LB) var det en dubbelbolla av 25 starter. på tok för svårt
förlåt, var baar tvungen att skriva av mej, blir sjukt förbannad, folk åker ut på lokala tävlingar för att komma upp i klasserna, inte för att behöva rida jkärnet för att komma runt en LD
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag tycker det är bättre med lite avancerade banor istället för enkla… Sållar bort dom som inte kan rida effektivt.

Får man fråga vem som byggde?
#1 att sätta avamcerade banor på en lokal hoppning i LD är enligt mej att överdriva. LD 'r den lättaste klasse man ska kunna hoppa, den ska vara lagom eller lutad mot lätt. inte så svår som idag
#3 vet inte om jag får skrivaut namn ?
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Guh vad tråkigt! :( Tycker att det ska vara trevligt och roligt på en LD-bana i alla fall. Sen kan man väl sakta öka svårigheten för varje klass? Näe det är tråkigt när det är så få nollor, även om man ibland kan känna att det blir tråkigt med för många nollor ändå.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#4 Pm'a namnet till den intresserade :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
Tävlingar på lägre nivå ska väl vara roliga och ge ryttaren mersmak, inte skrämma bort! Konstig banbyggare.
jag håller med er. man samtidigt ska inte en LA tex vara alltför svår heller. för då är det ju faktist fortfarande en lätt klass. i MSV tycker jag att banorna ska börja vara riktigt avancerade. när det bara är 3 nollor av ca 50 starter är det på tok för svårt. :/
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#1 är faktiskt inne på samma spår.
Jag håller med #1 om att man ser vilka som rider effektivt och inte, men jag tycker att detta lät lite väl svårt, några fler borde ha klarat det av såpass många.
Håller också med #1 till viss del, men lägre klasser i framför allt lokalt ska inte vara för svåra banor tycker jag! Annars kanske risken blir att flera ryttare ger upp om dom inte ens klarar av de lägre klasserna pga dålig banbyggare!

Eller så är det så att dem som tävlar inte klarar av den nivån dem startar på?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#12 Då tror jag snarare att banorna är för svåra. Jag menar, 1 dubbelnolla av 25 starter? Då är det nog högst osannoligt att 24 av alla 25 ekipage inte är redo för klassen.

I dom lägre klasserna, LD-LC lokalt, tycker jag att svårighetsgraden ska vara sån att alla som vill faktiskt ska kunna ta sig runt utan större problem… Någonstans måste man ju starta sin karriär och få sin erfarenhet ifrån, och alla kanske inte har en lite hoppkanon till ponny eller världens självförtroende. Sedan så ska man ju självklart vara redo innan man ger sig ut och tävlar, både ryttare och ponny, men att börja "sålla ut" redan på den nivån kan jag tycka är lite väl hårt.
redigerat:
Att nivån blir högre och banorna svårare i takt med att klasserna blir högre är ju naturligt, och så som det ska vara. Men banans svårighetsgrad ska ändå vara på rätt nivå för vad som är sagt för just den klassen! Och det bör väl vara skillnad i svårigheterna på tex en lokal och en regional LB.

#13 tyvärr tror jag det inte är så.. jag vet att det är status att gå ut och starta en LB-LA, framför en LD-LC. Jag vet många ponnyryttare som sitter och harvar på LB-LA och det går aldirg bra, men dem vill inte gå ner i klasserna för det skulle vara pinsamt att "bara" hoppa en LD-LC..
jag känner till ungefär 10 ponnyekipage och 8 av dem sitter och harvar i för svåra klasser bara för dem tycker det är status att rida högre klasser.. flera av dem debuterade i LB, med oruttinerade ponnyer.. vansinnigt!
#15 det kan jag absolut lova dej att det inte är så :P
på den regionala hoppningen jag var på var det flera ryttare som i vanliga fall rider MSV, som fått riktigt höga placeringar/vinster i år m.m. riktigt duktiga ryttare som jag ser upp till, men i denna klass blev det mååånga felsteg. inte bara stopp eller nedslag, men mkt fel medavstånd m.m. men på denna tävlingen gick en av ponnymammorna och pratade med banbyggaren och jovisst, han kunde erkänna att han hade byggt banan på nationell nivå, men att eftersom det "bara" var en LA skulle detta inte vara några problem, eftersom avstånden skulle vara svårare på MSV höjd.
jag fattade inte mkt av det här, men det på ett ungefär precis så han hade sagt
sen är det nog inte många som tkr det är status att gå¨ut och vägra ut sej i LA efter LA efter LA…….
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#16 hur kan du lova mig det att det inte skulle vara så?
visst, kan banorna vara för svåra på enstaka tävlingar.. men överlag tycker jag många ponnyryttare rider för höga klasser för vad dem själva klarar av, har dem tur så klarar ponnyerna det..
eftersom jag själv känner till alldeles för många som rider för höga klasser för vad dem igentligen klarar av, så tror jag hellre det är så att ponnyryttarna går för hårt ut och försnabbt upp i klasserna..

#16 och sen vad man menar med "riktigt" duktiga ryttare" är ett ganska brett ord..
#16 "men det på ett ungefär precis så han hade sagt" Det låter ju verkligen motsägelsefullt…
Nu kanske det blir ordning på alla som tror dom kan tävla hoppning bara för att dom köpt en ponny för massa pengar!

blir det fel på avstånd så är väl frågan hur man rider och går banan? det är ju inte bara ordningen på hindren man ska ha koll på… jag har sett flera ponnyekipage kasta sig runt banan, kanske var likadant här? för då blir det fel med vissa avstånd om man lägger i högsta växeln, rivningar likaså.
#17 med alla dom högst placerade i distriktsmästerskapet och många andra mkt rutinerade ryttare så kan jag nog lova detta.
#19 dom som tror att dom kan tävla hoppning bara för att dom köpt en ponny för massa pengar avskärkcs tyvärr inte av detta. men tex jag som tävlar lätta klasser med min ungponny för att lära honom, jag blir välldigt irriterad och störd av detta.
#20 jag tkr det är för mkt begärt för en liten B-ponny ryttare som åker ut på bland sina första tävlingar att hålla ett perfekt avstånd på varenda hinder, avstånden ska passa in på ponnyns storlek och grundgalopp. det ska vara så att ryttare kan bygga upp självförtroendet och tycka det är KUL att tävla.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag tycker såhär, att om det är L:D så ska man, om man tävlat på klubben eller liknadne, och bytt upp sig till lokala tävlingar, kunna klara sig igenom en L:D bana, utan att den är för svår. För om man nu bytt upp sig från Klubben till Lokalt, ska det vara kul, och om man tex har en C-ponny så är det ju faktiskt ganska höga höjder, och då ska det inte vara så svårt. Jag tycker det ska bli svårare dessto högre klasser man kommer upp i, för dom flesta börjar inte tävla L:C, L:B, & L:A efter klubb tävlingar, dom byter upp sig till L:D.
#22 kan inte annat än hålla md.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Har råkat ut för samma sak… Min dotter har tävlat 3 lokala tävlingar.
I en av dessa hoppade hon L.d clear round och L.c. Hon klarde sig riktigt bra med två felfria rundor. Problemet tycker jag är när de gör vääldigt avancerade och tekniska banor i dessa småklasser. Min dotter, endast 8 år har som störst problem att lära sig banan.
#20 Tävlar du l.d, l.c ska du inte behöva stega när du går banan… Det ska vara naturliga avstånd, inget komplicerat och svårt.
Jag tycker inte att banorna är för svåra överlag på lokala tävlingar.
Jag tävlar i smålandsområdet och jag tycker inte det är så här iaf.
Däremot kan jag tycka att när man byter till reg. så ska man kunna känna sin ponny väl och kunna rida en knepigare bana om man ska hoppa på de höjderna.
Och jag kan bara hålla i det som någon här ovanför skrev att de som köpt en ponny för massa pengar som kanske har höjden men inte det tekniska sållas bort, och det tycker jag är bra, för man ska ha lärt sig att rida ordentligt om man tvunget ska rida på den nivån.
Jag tycker också det ska löna sig att kunna rida tekniskt istället för snabbt. jag tycker också själv att det är roligare att vinna om man har vunnit på att rida tekniskt ist för att man har den snabbaste ponnyn.
Sen ska det självklart inte vara FÖR svårt, och absolut inte vara svårt på lokalt. men över lokalt får det gärna vara lite knepigare.
Gud va gulligt :D. Hoppas det såg lika gulligt ut när jag tävlade klubbisar på C-ponny när jag var 8 :P
- Har inget att säga om själva Topicen, eftersom jag inte tävlat på 5 år eller nåt sånt och kan = 0 om hoppning. :)

#21 och #24 men det stod väl LA i #0 ? Fast jag läste nog lite för fort:) men de få tävlingar jag sett har varit från LD clear round till LB, men där har många jäktat runt banan och då kan de komma fel om det inte har en ponny som klarar av att reda ut det.
#27 Jag tycker att om man tävlar på L:D nivå så ska man inte kräva att hästen reder ut det själv. Visst, många kanske rider lite fort i klasserna, men det är upp till dom, men jag tror att det hon menar nu är att dom inte rider på för snabbt utan att dom rider i normalt tempo och sedan blir det för svåra banor för ryttare och ibland häst, som kankse inte tävlat på Lokal nivå ännu, och så ska det abolut inte vara. Det kanske ska vara en liten klurig bana, men den ska absolut inte vara svår att rida. Man ska kunna klara det, men det beror ju också på hur man rider, och hur rutinerad man är.
Jag tycker själv inte att man ska behöva vara jätte rutinerad för att rida en lokal tävling. Många gör det pga. att dom tyvker det är kul, dom är inte ute efter att klättra i klasserna, medans andra gör det för att dom tycker om att tävla högre klasser och känner att dom är så rutinerade. Men dom som bara gör det för att det är kul och inte bryr sig om vilken klass dom tävlar i, ska ju kunna rida en helt normal bana, eftersom det är högre höjder än klubbtävlingar.

LD och LC är utbildningsklasser. Tanken är att 4-åringar ska kunna gå dom och det går inte om svårighetsgraden är för svår. Men sedan är det många som klagar, nu menar jag inte att Spiritinthesky gör det (lät som om det var allt för få felfria), för att de inte klarar det. På de dressyrtävlingar jag har varit ute på i höst har det alltid varit någon som sagt att domaren varit för hård. Bullshit! På hopptävlingarna har det varit likadant. Men i hoppningen tror jag att man gått in på hårt för att få ryttarna att tänka efter, det har enkelt blivit svårare än det var innan.
Givetvis ska banorna inte vara för lätta, man ska vinna för att man är duktig och inte för att man är rider som satan och har rent tur att man river ner hela banan på vägen. Banorna ska varken vara för svåra eller lätta, de ska vara lagom.
För unghästarnas skull kan man göra omhoppningen knepigare än grundomgången, så att man börjar rida och inte flänga.
#29 det där tycker jag var kalasvettigt:o)