Arg så in i H*lvete!!!
Vet att jag e sent ute men e inte lika aktiv här som förr..
Men nu ska jag berätta vad som hände i måndags..
Hade släppt nisse ensam på framsidan för att jag o mamma skulle städa o måla nisses box o att jag skulle ha henne nära när jag skulle rida sen.
När mamma o jag förbereder för att måla kommer min mormor som också e i stallet ibland :) in o ropar att de e en hund som jagar nisse.
Jag far ut o ser precis hunden sticka tillbaka in i grannens trädgård.
Mormor berättar att hon sätt nisse komma stormande i galopp i hagen med en hund skällandes i haserna. Nisse hade sprungit i sidled o mer liknat en arab en än fjording. Ägarna till hunden hade skrikit som dårar på hunden men hunden lyssnade inte förns flera minuter efter att den börjat jaga nisse. Grannhuset har ingen trädgård som hunden springer i utan såg ju sin chans att jaga nisse. Jag tycker att har man ingen pli på sin hund så ska man fan då inte ha den lös.
Alla jag pratat med tycker att de här var grymt dålig stil och att jag skulle prata me grannar o stallägare, ngn sa att man kunde polisanmäla sånt här, vet att de inget ger men..
De e skit obehagligt då Nisse kunde gått omkull eller skadat sig, dessutom kunde nisse trampat eller sparkat till hunden o då hade de ju varit adjöss med den.
Vad e rätt o va e fel?
Ska jag behöva acceptera det här?
/ Förbannad.
/Elin

Jag vet inget om rätt o fel i såna här situationer. Men en hund ska vara kopplad enligt mig. Har man den lös på tomten… sätt upp ett staket så hunden håller sig inne på gården.
Jag förstår att du blir upprörd av det här. Hoppas nån annan kan svara bättre på vad som är rätt o fel iaf.

Tycker också att det var fel att släppa hunden. Den hade ju kunnat bita sönder en sena där bak tex på nisse. Fast då hade väl nisse sparkat till men illa hade det kunnat gå. Är det ett inackorderingsstall med många hästar och en hund inte lyssnar. Ja, då är det koppeltvång som gäller tills staket har satts upp.
tack så mkt!
Nu vet jag iaf vad som gäller.
Kraam till er som svara!
/Elin

hundägaren har ju ansvar för sin hund. be din mamma prata med hundägaren!
Visst har hundägaren alltid ansvar för sin hund MEN olyckor och misstag kan ändå hända.. tyvärr! Tycker kanske att hundägaren borde ha pratat med dig och bett om ursäkt, om denne visste vad som hände - vilket man bör göra om ens hund är lös eller har kommit lös. Det kanske inte var meningen att den skulle vara lös överhuvudtaget?
Förstår att du blev arg och rädd, både häst och hund är utsatta när något sådant här händer och hade jag varit hundägaren hade jag blivit grymt orolig både för min hund och den stackars hästen! Självklart har du alla anledning till att vara upprörd, menar bara att misstag kan ske och att det bästa är om man pratar om det för att sådana här saker inte ska upprepas!
Hoppas det löser sig för er. Anledningen till att jag tycker till är antagligen för att jag är både häst - och hundägare =)

hästarna i vårat stall blev jagad av en rottweiler för några dagar sen. ägaren brydde sig inte förrens alla hästar började springa men då va de ju redan för sent. alla hästar blev helt galna så jag fick pringa och hämta Peppe mitt i alltihop. han har kotledsinflammation och får inte springa så mycket. blir så irriterad att dom inte kan ha koll på sina hundar. vi höll BTW på att köra på samma hund några dagar tidigare då den sprang rakt ut i vägen
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#5: Håller bara med dig ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#5 och #7 jag med
Jag vet inte heller vad som är rätt o fel, men man ska absolut inte bara acceptera sånt. En gång, typ förra året på sommaren. Så var Nel i hagen, och min morfar såg en stor svart hund i hagen. Den jagade Nel o bet honom i mulen, men det gick ganska bra ändå. Men ägarna till hunden gjorde inget för att stoppa det. 
nästa gång tar jag med mig ett gevär *ler djävulskt*
/Elin