Hästar som går sönder...
Hejhej
Många har man ju hört som har sagt " f.d travare/ridttravare passar mest som typ lite mer åt promenad häst genom att dom går lätt sönder o så "
Och ja, "gå sönder" mennar väl dom att ja dom får fel på benna och allt sånt … Men varför går om sönder ? (tänker då fördel på f.d travarare o så , som har blivit ridhästar ) ,,,, är det för att dom inte blir musklad tillräkligt innan dom börjar med "galopp och allt sånt" , så dom inte orkar ? ?, nå som kan förklara ? : ) MVH/Saarah

Jag vet inte, men har några funderingar: De börjar ju tränas och tävlas hårt tidigt och det lär ju tära på senor och skelett.
Sen är det ju en billig häst som kanske medför att personer utan tillräcklig kunskap köper en travare som inte sköts/rids som den borde? (bara en tanke)
En travare som är travtävlad har ju inte muskler för att ridas, så dom är ju väldigt sköra eller vad jag ska säga innan de byggt rätt muskler, börjar man för fort är det nog tyvärr lätt att förstöra eller överanstränga muskler och senor mm…
Men som sagt vet jag inte utan det är bara funderingar
håller med sunglasses. fast jag lägger till att de har ofta svaga psyken till följd av att ha blivit pressade för hårt och blivit felhanterade.

Många travare klarar ridhästlivet galant. Bara dom inte har varit drivna för hårt el hamnar hos någon som inte rider hästen rätt. Tror att det finns väldigt många halvblod som oxå rids sönder tidigt men man märker nog inte det på samma sätt.
För mig så tycker jag faktiskt att travarna är bra mkt bättre i psyket än många andra.

#3 håller med dig där om psyket! I alla fall de som jag har träffat på så är travarna mycket mer toleranta mot nya saker och otäcka saker.

okej, TACK SÅ MKT FÖR ERA SVAR : )
Jag är rädd att Molly ska gå sönder …Inte för att jag rider henne fel lr så ,,men endå ,,, . ja rider just nu för instruktör en gång i veckan. Molly går på tygeln o arbetar rätt i både skritt o trav nu. vi har börjat med galopp lite. hon tar galopp skänkeln nästttttaaan direkt.oh rätt galopp i båda varven tar hon. *STOLT* , , Och Molly är "stadig" i galoppen och kan galoppera i olika "farter(sakta/snabbt o så,) , Så hon orkar det… och vi tränar ju på formen o så .., och jag har ju från"början" skrittat henne me långa tyglar på långa uteriiter och börjat med sina muskler o så …

Är du bara försiktig o inte går för fort fram så har du nog henne i många år om inget förutsett händer. Statistiskt sett så har dom nog inte mer fel än andra hästar.

ja Okeej, vi har tagt välldddiiiigt lungt fram och allt sånt.
och vi tar det lungt nu oxå, nu arbetar ja henne ca 2 gånger i veckan dressyr, en själv och ena för instrukötr (som kan mkt om f.d travare o så, jag känner henne innan) , , och denna gången ja arbetar henne själv så kör vi "lätt dressyrpass" .. , och ja ..m har just nu ingent "schema" för Molly, men på ett UNGEFÄR ser inehåller en veckan detta (Har inte satt det i ordning här och sånt, och det är inte alltid såhär, utan iblnad kan det läggas in en promenad me henne lr nått liknad:) , och så brukar ja rida med en kompis o hennes häst iblnad o så, och den lätta dressyr passen kan bytas ut iblnad mot bommar/små hiner träning. blir typ varannan veckan med det ; D)
- Dressyr pass på ca 45 min . Skritt,trav i form. lite galopp med.ride rför tränare då(arbetar henne inte i form på uppvärmingen o ch sånt såkalrt) , rider henne oftas på en äng/täkt då.
- Lätt dressyr pass på ca 30 min, skritt o trav o form (inte form på uppvärmingen då och så ). Men mest skritt arbete.
- ca 40-50 min enbart skritt i skog o mark me långa tyglar
- en tur i skogen på ca 30-45 min. Skritt o trav och kanske en liten galopp uppför en backe o så.
- En tur i skogen på ca 30-45 min. mkt klättring o så . mest skritt.
- skogstur , mkt trav.
- Galopp på Sandvallen . så hon får springs av sigriktigt (honär ingen lat häst precis : P ), det tycker molly är superduper kul , fast det händer inte en gång varje vecka. kan hända att det blir varanan ibland: )
ja vi kör väldigt lätt.,och detta "schema" passar molly. hon trivas bra och allt funkar : D,, och jag har alltid varit noga med att hon ska ha tillräkligt me Muskler :)

Det ska nog gå bra för er o gör det du tycker känns rätt. Många har faktiskt fel om travare o har fördomar utan att ha gett dom en chans.

Ja, psyket är ju ofta bättre än tex halvblod. För travarna har ju lärt sig tidigt att olika saker inte är farliga. Dom får ju ofta vara med om mer i tidigt stadium än tex halvblod.
Annars håller jag med #1#.
Travträningen i sig sliter väldigt mkt på hästarna och de som gått en karriär hos travet har ofta mkt slitningar och problem med kropparna ifrån all träning.
Det är alltså inte rasen i sig som lätt går sönder, utan om de blivit hårt arbetade tidigare, se på gamla idrottare som tävlat många år i eliten på människor och andra ridhästar - är det samma. En travhäst som varit i full travhäst-kondis är en elit idrottare. När våra ridhästar är i kondis är de inte nära en travhäst-kondis…
Är fö som de andra skrivit, som så att eftersom hästarna blir utsatta för mkt tidigt och travmänniskor inte daltar med hästarna så som många ridhästmänniskor gör, så blir de mkt tåligare och mer lätthanterliga än många ridhästar. Hade det inte varit för att de ofta lätt drabbas utav stress och har en del omskolningsproblem ifrån travet, så är det en ras att rekommendera även till mer ovana ryttare just pga hur enkla de är att hantera.
/V
ja, en del travhästar slits ut i unga år pga att de börjar tränas väldigt hårt innan de ens har hunnit vuxit färdigt 
MEN detsamma gäller kapplöpningshästarna, det är ju samma sak där.
men har den klarat sig från skador så kan en travare klara sig lika bra som alla andra hästar!

Ja, tex en travare som har skötts som en ridhäst från början är ju precis lika stark och frisk i kroppen som vilken häst som helst eg.

Många tex halvblod går ju oxå "sönder" pga att dom pressas för hårt inom tex hoppning. Men det skrivs ju inte direkt ut i säljes annonser, på fd travare kan det ju typ stå välhållen mm.
#13 Halvbloden går oftare sönder pga av felaktig ridning, inte för hårt arbete… Stress är något som påverkar hästen på insidan och när man pratar "går sönder" så gäller det i stort sett bara fysiska skador, inte psykiska. Man är mkt dålgia öht på att tänka på hästens psyke och psykiska skador…
/V

har bara en sak att säga, som ni andra redan sagt. de allra flesta travarana är OTROLIGT välhanterade. de är hanterade i stort sett från dag ett. pysket är det absolut inget fel på.
tänkte bara tillägga åxå att travaren är ju även avlad för att springa fort, och inte egentligen för att bära någon, eller för den delen arbeta i form.. så man får ju även se till de exteriöra avvikelserna som påverkar hur hästen arbetar och därmed hur den håller.
#14 halvbloden går även sönder för att en del avlar på storlek. dvs man vill ha högre hästar, istället för att få fram en BRA och hållbar häst.
tillägg i mitt förra inlägg.
att hästar går sönder är OFTA pga fel träning PLUS att man avlar på individer som inte är korrekta. (gäller alla raser)

en utbildad tränare (kommer ej ihåg om de va A B eller C) red sönder 2 hästar som var syskon till han som kom 2a i treårstestet i hoppning igår. mamman är nu 20 år så hon får inga mer föl. en aning irriterande med tanke på att han är utbildad och borde veta bättre och det stoet bara fått 3 föl och ett av dom blev så himla bra. dom andra 2 kunde ha blivit lika bra dom. så det är inte trav/galopptränare som sliter ut sina hästar
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~