Bobby trampade på min fot.
ja såhär gick det till : jag skulle ta in hästarna och så skulle jag ta in Bobby först. Han var som vanligt ivrig och ville verkligen springa in. Och jag, dum som jag är, hade inget grimskaft medmej FAST JAG VET att grinden till hagen är jätte trög. Men när jag fick fast honom och öppnade grinden gjorde han en ordentlig sväng och jag ville verkligen inte släppa taget om grimman men samtidigt var jag ju tvungen att stänga den otroligt jobbiga grinden så att inte Rossi skulle springa ut. Så i all fart trampade Bobby på min fot och han ville INTE flytta på sej ! Nej inte alls. Och att ha en häst som väger 600 kg på foten är ju inte så skönt. Så jag tryckte och tryckte på honom och han bara kollade på mej som om jag vore dum i huvudet. Men tillslut flyttade han och jag kunde inte stödja på foten. Så jag slängde in honom i han box och började halta mot hagen för att hämta resten av elefanthästarna med min onda fot. När jag kom in tog jag bort strumpan och foten var jättefin! Blålila,riktigt fina färger måste jag ju säga! Och lilltån var lika tjock som stortån.
Men har man en söt och snäll häst så
Har din häst trampat på dej ordentligt nångång?
Bild på de två elefanterna…
usch då! det är verkligen itne roligt att bli trampad på.
jango gjorde samma med mig förra vintern, det var en liten kant ner till hagen och hon tog ett skutt från leran och upp för kanten och landade på min fot. det gjrode rysligt ont och jag lixom kände hur luften gick ur mig och benen vek sig. men det gick bra och jag fick inte ens ett blåmärke, hur jag lyckades med det vet jag inte :P

Stålhätta är fint det :D Fast mina hästar har en förmåga att få in sina små tassar BAKOM stålhättan så det hjälper inte alltid.
Jag lyckades bli trampad av ardennerhästen en gång, med gympaskor… det kändes lite
Jag har blivit trampad så många gånger att jag automatiskt drar in tårna när det kommer en fot i närheten. Har kommit undan så ett antal gånger.
Värst var nog en dag när vi hade gjort nåt med fåren så hade gummistövlar på mig och blev trampad av ett föl, sen lyckades nästa föl pricka precis samma ställe en stund senare.
Lilltån misstänker jag har haft en spricka, tog iaf 3 mån innan det slutade göra ont. Även den dagen hade jag gummistövlar, latmask som inte orkar gå och byta.
Även när jag har stålhätta så drar jag in tårna som reflex.

Skulle lasta syrrans halvblod som ställde sig på min stortå. Det tog mer än ett år innan den blev som den skulle igen och det var rikigt jobbigt för det var gasfoten och jag skulle ju köra elendet till henne oxå. Hon har haft en fullblodshingst som steg på mig med greppskor och snurrade runt på min fot (han var ute efter mina små russdamer
) Så här i backspeglen är det bara hennes hästar som trampat på mig men min Bajazzo sparkade henne i rumpan när han var två 
Jag blir ofta trampade på fötterna av hästarna,
men har klarat mig väldigt fint, förutom när jag blev trampad av en ardenner häst som vägrade flytta sig, då blev foten bli och fin ^^
sen har jag blivit trampad av min kompis shettis, och då bröt jag lilltån..
Håller faktiskt just nu på att halta mig fram. Vi var ute och red i bergen och hästen ville för allt i världen inte hoppa över bäcken! (Han som annars är lugnast i stallet) Så jag hoppade av och skulle leda honom över.. Precis när mina fötter tog mark på andra sidan hoppade hästen och landade med hoven på min häl! Jag ramlade omkull och hästen började äta >_>
Jag hade tur att han inte kom en cm åt höger, då skulle utan tvekan hälsenan gått av - nordsvenskar är inte kända för att vara lätta ;)
När jag var liten - kanske 6-7 år - så trampade en Shire mig på foten och vägrade flytta på sig. När jag väl fick bort henne så var tårna fina i sveriges färger. Sen dess har jag blivit trampad många gånger - men jag har klarat mig varje gång. Kanske gjort ont ca fem minuter.. *peppar peppar*

Har blivit trampad på foten ganska många gånger, har oftast haft ridskor med stålhätta men inte alltid ^^
Trampad ja, flera gånger.. Klantiga hästar som inte vet var de har fötterna, klantiga mig som inte vet var jag har fötterna, det är klart man blir trampad.. Fast, säger som redan sagts, stålhätta, det är bra det när man hanterar många hästar..

Störst "skada" har faktiskt en shetlandponny gjort på mig när den trampat. Dessutom var det en oskodd shettis. allt hänger nog på hur dom träffar. I detta fallet trampade hon precis på ytterkanten av foten och gled sen ner på marken. började till och med blöda XD
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Man kan ju inte undvika att bli trampad precis xD men jag har inte blivit det alltför många gånger^^ men en gång så skulle jag leda in en häst i stallet, så vart han skrämd och hoppade och landade bakifrån på min fot, typ på hälsenan, kan ju säga att det kändes ;D

Stålhätta i all ära, men när hästarna prickar fotvalvet så hjälper det inte. Trust me… 
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

#12 what? hur lyckas de med det?

#13 Om de trampar högre upp, mot ankeln. Då träffar de fotvalvet. Alltså där stålhättan inte täcker. (Inte undersidan av foten om det var det du trodde? Då är man duktig.
)
www.stuteriprecious.se

Jag kånner en som blev trampad med en sko med stålhätta. men hästen trampade så illa precis där stålhättan slutar och lyckades böja ner den i foten.

#15 det vet jag oxåe n som råkat ut för, därför skulle jag aldrig använda stålhätta på mina skor!
*** Kärleken övervinner allt ***

#15 Precis vad jag menar i ovanstående inlägg. Nog för att stålhättan är bra, men träffar hoven där stålhättan inte täcker så går det oftast sönder rätt mycket i foten. Tårna är tåligare än fotvalvet.
www.stuteriprecious.se
Jag blir trampad på foten stup i kvarten av hästen, vi är båda lite klantiga, men ingen allvarlig skada.
Värre var det när jag klev av för att han inte ville gå över en liiiiten bäck. Och jag bad han vänta, gick över, men inte väntade han inte. Han hoppade rakt på mig och på min vad. Fy farao vad ont det gjorde. Fortfarande lite tvär på honom för det.

Jag blir faktiskt väldigt sällan trampad på fötterna även fast jag håller på med många hästar.
Dock har jag blivit trampad på ordenligt en gång, Skulle leda över ett kallblod till betet och då fick man gå över ett litet dike. Den hästen brukade alltid traska ner i diket och sedan upp igen, alltså aldrig hoppa. Jag hade bara sandaler på fötterna och den dagen hoppade han, och landade självklart på min fot. Bröt nog minst ett ben i foten men det är inget som jag har gjort något åt, var halt i 3 måndager:P
"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

#14 ah tänkte på andra sidan. de hade varit riktigt grymma om de lyckas med det! ;)
#15 tappar man något riktigt tungt precis på kanten finns risken att stålhättan skär av tårna.

Har faktiskt aldrig (peppar, peppar, ta i trä) blivit trampad hårt ngn gång.
Har dock blivit sparkad på foten.

En släkting till mig gick omkull med sin häst och landade med hästen över foten så stålhättan böjdes in i foten. aldrig att jag tar på mig stålhätta, SÅ farligt är inte det att bli trampad tycker jag =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
o här kan jag dra en storry om mig o en ponny som fanns på en 4-H gård :) Supersmart rackare en övervuxen shettis iaf jag o min syster red 2 dagar i veckan (20kr för 40 min) det var uteritt om man var rätt kunning o tuff :) iaf han gjorde rätt ofta stämplar på ends fötter men just denna dag så hade jag sadlat o tränsat han skulle ta upp min hjälm. la iordning tyglarna då fick han in ett rigält tramp o vredrunt framhovarna ont som f*n men jag skrek inte. Kände hur foten börja pullsera o bli varmare o varmare, syrran ringde mamma o sa du måste komma. Hon kom o hade med sig saxen hon klippte upp mina ridstövlar hela väger (gummiridstövlar) min lilltå var urled andra tån var bruten, läkaren gjorde inget utan jag fick halta på :) Än idag ser man att det e en hovavtryck o när jag blir kall om fötterna så e det helt lila där :) tårna är iaf bra idag.
hmm, en gång skulle jag bara ta in hästen i stallet. Hade flipflop (de va sommar) och grimman hängde utanför hagen så jag tänkte att jag kunde hämta in hästen först och byta skor sen. Och vad gör hästen när man ska stänga grinden? JO, ställer sig på min lilltå och liksom vrider benet! de var inte skönt kan jag säga, och de blödde inte lite heller :(.. Aldrig mer flipflop i stallet kan jag säga. Dock var det ett litet russ på ettpar hudra kilon istället för 600 x)