Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 5815 ggr
DianaG
1

Kostnader för egen häst

Hej!
Jag sitter och försöker räkna ut hur mycket et skulle kosta om man hade egen häst här i Stockholm. Kommer inte kunna få det innan jag blir vuxen och börjar jobba eftersom att vi inte har råd, men drömma kan man ju alltid  Oskyldig

Så nu har jag lite frågor om de kostnader som ja inte vet:

Hur mycket kostar det ungefär att sko hästen (och allting som hör till det)? och hur ofta måste man ta ut en hovslagare?

Ungefär hur mycket kostar foder? (Hö och kraft och om det är något annat som man bör ha)

Hur mycket kostar torv?

Hur mycket betalar man för försäkringen i månaden?

Ungefär hur mycket pengar bör man se till att ha varje månad om hästen blir sjuk eller om något händer?

Mvh
Diana

Sunset
0

Alla kostnader varierar ju beroende på vart man bor och vart man handlar mm.. Skoning kan kosta ca 500-1300 har jag hört.
Har en kompis som bor i sthlm och hon betalar 4 kr/kg hö till sin häst, ganska dyrt!! En torv bal kostar väl runt 80 kr.
Försäkring vet jag inte hur mkt de kostar, för jag har ingen egen häst. Om hästen blir sjuk och man har en bra försäkring så räcker de ibland att man betalar självrisk.. Men man ska alltid räkna me att allt kan kosta mer!

ThunderClap
0

Bor i stockholm.

De flesta här betalar 800-1000kr för skoning, mer på vintern med brodd och snösulor. Var 6-8v.

Hösilage brukar ligga på 2.50kr/kg, äter din häst 13kg så blir det omkring tusenlappen i månaden.
Kraftfoder beror ju helt på vad för sorter du väljer att köpa, hur mkt, hur mkt extra tillskott du behöver köpa till osv. Men min som är svårfödd går på över 700kr/månaden i kraftfoder med mineraler och annat, den lättfödda jag hade förra året gick på omkring 400kr/månaden.

Torvbalar vet jag inte vad de ligger på, men tror som Sunset säger, kring 70-80kr/Balen, behövs väll en i veckan.

Har rätt billig försäkring på ej helt försäkrad häst, tror den ligger på 5000 i kvartalet.

Jag betalar på södra sidan utav stockholm för stallplats med inga kollektivpass, ridhus, fri tillgång grovfoder och halm att stå på 3700kr. Sedan tillkommer då kraftfodret, skoning var 6:e vecka, försäkring regelbundet. Sedan kommer ju all utrustning, vetrinärbesök, träningar, hyra utav trailer osv som man behöver ha råd med.
Har haft senaste hästen sedan mars, och har behövt betala strax under 30.000 i vetrinärräknigar hittills som försäkringen ej täckt (räknar ej med kastation, utan enbart olycksfall/sjukdomar och skador och utredningar utav det).

[MartinaPettersson]
0

#1 4 kronor kilot? JÖSSES! :O Vi betalade 1,20 i år! XD Men det var kanske väldigt bra hö då? :)

youtube1
0

jag har inte en egen häst men kostnaderna kenner jag till eftersom jag har haft foder häst.

ja som#1 säger att,det beror oftast vart man bor .

Man ska ha hovis varsjäte till åtonde vecka alltso 6-7 gonger om året.HÖ-kan kosta 1kr eller mera beror på vem man köper det av.foder tex.havre.betfor.o allt annat beror på vem/var du köper de av så jag kommer inte att svara på foder frågan.Där är det samma sak med torv men om man in akorderar en häst brukar torv ingå o lite till men om man har stall hema då får man ju sköta allt.

Sunset
0

#3 ja vet inte :P men de borde va väldigt bra hö om de är så dyrt!

DianaG
0

Okej, tack för alla svar :D

Tywysoges
0

Jag räknade lite på detta förra veckan då jag är i valet eller kvalet om jag ska köpa häst. Bor visserligen i Växjö. Räknade att dom löpande kostnaderna (hö, kraft, stallhyra, hovslagare, raspning, vaccination, avmaskning och försäkring) skulle gå på ca 3000 kr i månaden. Känns lite tycker jag, vad tycker ni?

Sen kommer ju kostnader för utrustning mm till, och så ska man ha lite för oförutsedda händelser.

Det som har satt käppar i hjulet för mig nu är den här ekonomiska krisen. Vill inte stå med en häst om jag inte får något arbete när jag tar examen våren 2010.

ThunderClap
0

#7 För min del låter det väldigt lite.

Går ju att ta häst på foder fram till det att examen är, så att du inte hamnar i sitsen att du står utan jobb och pengar med häst. Är ju bra sätt att prova på att ha egen häst för ett tag och se om ekonomin håller.

lisette
0

#7 för min del låter det mkt!

youtube1
0

#7.för mig med.När jag hyrde stall plats kosta de 1900kr allt in gick utom krafft foder.

Tywysoges
0

Jo vi har diskuterat att jag ev ska ha honom på foder, men nuvarande ägare ser hellst att han blir såld. Och jag vill verkligen ha honom! Han är One-of-a-Kind!

Har en stallplats (där jag har två foderhästar nu) som kostar 850kr/månaden och då ingår strö, in och utsläpp. Sen har jag försökt att räkna i överkant på resten.