Hur badar ni era hästar?
Som rubriken lyder, hur gör ni när ni badar era hästar? och vad använder ni för schampo?
Jag brukar först spola av honom, sen häller jag upp vatten i en hink med såpa och svampar av honom med det vattnet =)

Samma som dig, jag använder grönsåpa :)
*** Kärleken övervinner allt ***

Vattenslang. Linimentschampo i en sträng över manen och ryggen. Lite mer schampo på en svamp och sen igång.
Spolar av allt med slangen sen.

När det är en riktig badning spolar jag med slangen, dränker i yes diskmedel, gnuggar, sköljer. Detta göra 2 ggr/ år
Därimellan badar jag ibland av lite snabbt med grönsåpa =)
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

spolar med slangen, fixar vatten och sjöbogårdens hästschampoo i en hink och gnuggar in det med svamp och spolar av noggrant.
Vattenslang, massera in Renons Glansschampoo och gnugga =) Sköljer sedan av med vattenslangen.. Oftast blir det dock bara en snabb avspolning med vatten.
Eftersom jag inte har varmvatten i stallet så blir det till att bära hinkar. Blöter ner hästen, masserar in shampo (Ekols Hästshampoo) och sköljer.

Tvättar svansen, blöter den först och sen schampoo (lite olika beroende på vad jag har), sköljer.
Blöter hela hästen med slangen, grönsåpa på en svamp och gnuggar runt på hela kroppen + manen och luggen. Sköljer med slangen. Skrapar av överflödigt vatten med svettskrapan. Kramar ur vattnet ur svansen med en handduk, dränker i pälsglans. Sen på med täcke o in i boxen, eller ut i solskenet naken, beroende på årstid och väderlek

dränker hästen med vatten, sen aloe vera shampo, gnugga, gnugga, gnugga och sen skölja och sen en omgång med shampo till och sen skölja av :)
tar bara upp till halva halsen och manen, då varken Japp eller Schrek uppskattar att badas ;) men det blir ändå ett par omgångar på sommaren..
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Här är den riktiga tvättningen, när totto skal vara riktigt ren.
Ibland snabbtvättar jag oxå ;) bara en shamopnering.
skölja med vatten.
Shamponera hela hästen (från öron till svanstipp) med Linementshampoo eller det som finns hemma.
Skölja.
Shampoonera benen o manen, svansen igen Med Lactacyd på den vita hästen, Den bruna går bra med vanligt hästshampoo igen. Till huvet brukar jag ha lactacyd till båda.
Sedan är det dax att skölja grundligt.
Och på med täcke och promenera totto en stund. Efter promenaden blir det sprutning av pälsglans över hela totto utom sadelläget :)
Tvätt av vit häst tar ca 1,5 h (utan promenad)
Tvätt av brun häst tar ca 30 - 45 minuter. (utan promenad)

Spolar pollen och har sen på ett milt färgschampo på hela hsäten. Sköljer sen ur två gånger. :)
Jag håller dom i grimma och grimskaft i ena handen, spolar dom med vattenslangen med den andra. Masserar in schampot och spolar av dom med slangen igen, tar även hinkar med vatten och häller över och tvättar svansen i oxå.
Har haft lite olika schampon, men just nu är det Sjöbogardens och det är jättebra. :)

Gör samma son dig med kroppen, fast jag använder oftast schampoo från Skillingaryd eller Yes - Brukar även hälla det kvarvarande vattnet i hinken över hela honom när jag svmapat klart = bra träning för honom som hatar vatten ;) Man o svans brukar jag stoppa ner i en hink med grön såpa/vatten o knussa runt

Spolar med slangen. Gnuggar sedan in ett aloe vera-shampo på kroppen och använder sedan grumme såpa till svansen. :)
#9 Varför har du Lactacyd i svansen bara på skimmeln?
Jag gör så att jag spolar av lite snabbt, har varmt vatten i en hink med lite schampo i också, i den brukar jag ha glans-schampo. Använder också skimmelschampo (Fieblings med Aloe Vera i eller ett annat som jag inte kommer på vad det heter) direkt på svampen. Sen sätter jag igång och tvättar. Sen tvättar jag svansen med grönsåpa eller skimmelschampo, samt benen med grönsåpa eller skimmelschampo. Sen sköljer jag av allt. Efter det tar jag balsam i man, svans och på kroppen, och sedan sköljer jag av det.
Blöter ner luddan från topp till tå förutom huvud den tar jag med svamp och blöter ner lite försiktigt… Ni vet.. Vatten är riktiga ponnyätare!! :S uuscha farligt att bli blöt om huvet!
Sen då både luddan och jag har fått oss en omgång med vatten slangen så börjar jag o schamponera henne hela hon och lite försiktigt i ansiktet då med.. och sedan spolar jag av noga och svamp i ansiktet igen!
under sommaren så skrapar jag aldrig av vattnet .. spec då det är riktigt varmt ute!

#14 Jag tvättar den vita hästen först med vanligt hästshampoo och en gång till med lactasyd på ben, man & svans. För då blir hon vit :)
Jag använde oxå skimmelshampoo några gånger men efter en blå häst dagen till utställning så gick jag helt över till Lactacyden. Inga oönskade biefekter :) Bara vit och fin.
Hon är skäck men till större delen vit, därför kallar jag henne för min vita häst :D Medans min brunskäck kallas för min bruna häst då hon är mest brun:)
#16 Hm, kanske ska testa med Lactacyd då. För tillfället tvättar jag endast hans..hrm..mer privata delar (xD) med Lactacyd.
Har ni varmvatten allihopa????
jag har hitendags bara shamponerat svansen på min och då i hink, har använt hexocil eftersom det är det enda shampot jag har hemma för tillfället.
försöker fortfarande övertala honom om att vattenslangen inte är en transsibirisk anakonda som vill äta upp honom…. ;)
Men annars så är ävl planen blöta ner hela hästen, gnugga in shampo och sedan skölja, sen gnugga in ben o karleder ordentligt och spola rent. Sen föna benen torra… På med fleece eller yllefilt och sen låta honom torka i en ren box, känner jag min kuse rätt kommer han rulla sig lerigare än lerig om han får gå ut.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

#18 Varmvatten. Eldar för att det ska räcka. Mycket vatten blir det….

#18 Ljummet vatten 

#18 nej. inget vatten alls i slangen utan får använda utkastet på huset o där är bara kallvatten.

#18 Jag har varmt vatten =)
*** Kärleken övervinner allt ***

När jag tvättar mina pållar så blir det en genomspolning med slangen först, sen en hink med vatten och hästschampoo (märke vet jag inte just nu) och sen gnugga som en tok med svampen, så dom blir alldeles skummiga och härliga 
Sedan sköljer jag bort det nogrannt med slangen igen.
Ingen tvättning av ansikte, då enbart bara spolning med vatten :-)
Sedan gör jag en extra tvättning av svans och man, med hink, svamp + schampoo, därefter ursköljning igen.
Sen handdukstorka (massa skönt tycker hästarna) och därefter filt och promenad, sen en pälsglanskur, haha.
Plexis som dock är liiiivrädd för vattnet blir det inte tvättning på så ofta, och då blir det en heldag där vi hjälps åt flera stycken. För honom blir det oftast lite lättare avsvampning osv, men han blir modigare han med, förhoppningsvis blir det häst av honom också en dag, haha!
Har dusch i stallet, med varmvatten.

Jag tvättar bara till utställning, dag ett så spolar jag och tvättar med hästshampo.
nästa dag ingen tvätt
dag tre tvätt med hästchampo.
dag fyra ingen tvätt.
dag fem hästchampo, avslutar med silverschampo där dom är vita och pälsglans på hela hästen.
dag sex och utställnings dag, torrschampo där hästen är smutsig.
----
Normalt (se bild) så sköter naturen tvätten själv 
#18 Jag använder varmt vatten.