Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: bilderfilmer
Läst 949 ggr
LinaN
0

Utländsk träning *Film*

hittade denna filmen på youtube, och vet itne riktigt hur jag ska ställa mig till den. Vad tror ni?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

Ojdå… ja vad ska man säga?

måste iaf säga att jag blev Mycket förvånad att hästen bara slutade och slappnade av så fort han sänkte pinnen!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

VeNyRa
0

men gud va hemskt:/ under arbetet såg den ju inte direkt lugn och harmonisk ut, men de kanske inte var de dom strävade efter?

Yessica
0

Hmm.. jag vet inte riktigt heller hur jag ska ställa mig till det, men jag tror att dom försöker lära in några spanska-ridskolan-rörelser kanske? Och hästen vet vad den ska göra när pinnen är uppe, men att den kan slappna av när den är nere, och han berömde den ju och hästen slappnade av sen :) Jag tycker inte det var såå hemskt ändå.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

BeatriceHolmberg
0

Jag tyckte inte att det såg trevligt ut….

lisette
0

kan inte låta bli att undra om det är på detta viset alla lär sina hästar de rörelserna?

Peppe
0

#5 såg inte ut att vara nåt toppklass-ställe direkt, lite halvslum… kan inte tänka mig att till exempel spanska ridskolan gör så, eller jag hoppas iaf

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

fridak
0

ojj. såg ni de andra filmerna från samma person? en film jag tyckte var värre är palomino en entrenamiento 
vet ej varför jag tyckte den var värre men hästen kändes mer fastlåst fast lugnare än den i #0

Buuc
0

Vet, som de flesta, inte heller hur jag ska känna. Visst kunde hästen lärt sig på kommando att så fort mannen höjde pinnen så skulle han trampa, och sedan sluta när han sänkte pinnen. Men jag blev däremot arg när han slog med pinnen. Efter 'träningen' så verkade ju de två kompisar, då hästen var avslappnad och mannen gick fram för att klappa.

Anna
0

Tycker det är extremt fel att de slår hästen, den ser även stressad ut. Blev dock glad i slutet - de berömde och klappade ju åtminstone hästen…

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Fiaa2
0
Anna
0

http://www.youtube.com/watch?v=BmV987TzK2I

Usch, vet inte vad jag ska säga. När man tränger in hästen sådär så den inte har en chans att komma undan så blir allt bara fel och hästen upplever ju det som extremt negativt/otäckt osv… kan ju absolut INTE föra något gott med sig.

Stackars hästar!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

thilda-
0

Okej, Det såg lite grymt ut då han slog dom… Men jag tror nog faktist att den där killen/mannen vet vad han gör..

Dom där hästarna är nog i "upplärnings"fasen… och han håller på och träna upp dom!

[myslaa]
0

nej ush titta på " 0:15"   är det bara jag som tycker at tman itne kan slå hästen så?:O:/

[myslaa]
0

och titta på "0:32" hästen blir ju nervös som f*n när han har slagit den ! ush!

[myslaa]
0

men den blev j*vligt avslappnad sne:O

[myslaa]
0

#9 håller med dig totalt!
#11  fy han slår ju hästen hela tiden :/

Tywysoges
0

jag förstår inte vad det är dom vill uppnå med träningen…

Nordqvist
0

Jag tycker dom förvirrar hästarna när dom vill ha samma sak men ger olika kommandon/piskar på olika ställen??

Nordqvist
0
Nordqvist
0

Jag kan inte göra länkar… Generad

Eve
0

länkar åt Nordqvist

www.youtube.com/watch?v=vIgiupHGY7g&NR=1 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=vIgiupHGY7g&NR=1  

Eller

www.youtube.com/watch?v=vIgiupHGY7g&NR=1 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=vIgiupHGY7g&NR=1  

En snällare variant på träningen?

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Nordqvist
0

Tack! Generad

Due-Boje
0

Usch å fy! Ganska intressant att se hur starkt det där bettlösa tränset är, då jag vet att Många här inne rider med det…

[japptravare]
0

Hemskt. Varje gång gubben höjer pinnen verkar hästen bli väldigt stressad och nästan rädd.  Dom borde ha slått dom en del med hårde pinnar som gör ont :(

Fluffen
0

stackars häst

Mkarlsson
0

Stackars häst,  det såg inte harmoniskt ut på nåt sett :/

En sak jag kom o tänka på när jag såg videon är väl att det där väl inte kan vara snällt mot hästens ben / leder ?  dom tränar ju på ett ganska hårt underlag .

Spiritinthesky
0

av nån anledning tyckte jag inte det var såå farigt ändå. det var väll pågrund av att hästen blev avslappnad direkt efter han slutat oc inte fortsatte stirra upp sej, :)

Isa Aronsson

www.stallequino.se

Zabbio
0

har bara sett #7 film.

De verkade inte direkt slå hårt på hästen, utan bara peta till. Och det anser jag är helt ok, en hjälp för att visa takten. Uppsuttet brukar det vara små lätta, taktfasta slag mot korset vid träning, om jag inte har fel för mig. Duttande, liksom.

Men med tanke på hur spänd och ''icke taktmässig'', motsträving hästen var, undrar jag hur hårt de slog när de tränade in det… och några slag var väl skarpa även där. Kändes mest stressat och nervöst, inte balancerat, starkt och harmoniskt som det ska vara, utan bara trampande. Lika okontrollerat som mannens viftande med pisken.

Att hästen sen står uppbunden med repgrimma..

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zabbio
0

Den andra videon verkar visa ''rätt'' träning; hästen lyssnar på vilken takt han duttar med, den trampar inte bara runt stressat som i de andra filmerna. Jag tvivlar (men man kan ju aldrig vara säker) på att han slagit hästen med pisken under inlärningen. Hästen frustar och verkar glad och sammarbetsvillig, inte stressad, den försöker inte fly pisken genom att springa framåt och ser inte heller uppgiven eler död ut. Utan den verkar trivas.

Takten med pisken är en lätt hjälp helt enkelt, man ska dutta som i ''ett - två - tre - fyr, ett - två - tre - fyr'' för att visa vilken takt man önskar. En dressyrryttare gör det kanske med skänkeln, en spansk ryttare gör det antagligen med höften (och under träning med hjälp av pisken), och från marken duttar man på korset. Det är absolut ingen smärtsam eller ångestfylld träning för hästen.

(borde väl påpeka att träningen på cement troligen enbart är för att man ska höra takten tydligt, och att de normalt sett tränar på bättre mark)

Men det finns bevisligen avarter på den, som i all annan hästhantering; liksom en okunnig dressyrryttare bara sågar ner hästen, kan en oskicklig linförare slå fram piaffen. I båda fallen blir resultatet en frustrerad, spänd och ofta rädd häst som arbetar väldigt dåligt.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.