Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 923 ggr
Cilla89a
0

Medryttare, betala eller ej?

Läste en artikel i senaste ridsport numret, där en pappa skrivit och skickat in..
Lite snabbt sammandraget:

Det handlade om hans 19 åriga dotter, som är medryttare då, och pappan tycker det är vansinnigt att en medryttare ska betala.. Han jämförde det med en hund, om man inte kan ta hand om sin hund dagtid ett x antal dagar i veckan och ber någon gör det, då ska väl inte den som tar hand om hunden betala för att få ta hand om hunden, utan ägaren ska betala denna person för h*n tar hand om hunden när ägaren inte kan..

Hur ställer ni er till detta? Ska en medryttare betala eller inte?

Jag vet inte riktigt vad jag tycker..
Jag tycker det är svårt.. Jag menar, det är ju inget "jobb" i sig, utan man gör ju det för man har intresset och tycker det är kul, och får man då rida och ta hand om hästen t.e.x. 3 dagar i veckan, är det väl rätt att man betalar en del av det hästen kostar?

Man betalar ju när man rider på ridskola..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

lisette
0

ojojoj vi har ju hur många trådar som helst om detta… =)

jag tycker det spelar roll VARFÖR man skaffar en medryttare.

fridak
0

Jag har haft 3 medryttarhästar, betalade inte för någon men gjorde de andra sysslorna som rör hästen såsom mockning, vattning och fodring. var hästen sjuk eller skadad kom jag ändå och fixade med det jag skulle och pysslade med pållen.

jag anser att en medryttare som hjälper till med allt som rör hästen för att ägaren inte har tid inte ska behöva betala mer än skoningen för hästen.
rider man på ridskola har man en instruktör som hjälper ryttaren med ridningen. Man är inte på ridskolan för att motionera hästarna.
 får man som medryttare lektioner av ägaren och/eller slipper alla andra kringsysslor så borde man betala mer än skorna.

vissa anser att betalande medryttare är mer pålitliga men det tror inte jag. Har man en medryttare som inte kan tänka sig att komma om hästen är skadad eller om det är dåligt väder lär inte medryttaren sköta sig så mycket bättre om han/hon betalar.

Mixie
0

Jag har ingen medryttare på min häst nu men till hösten ska en tjej börja rida henne. Hon kommer inte betala någonting men istället kommer jag ha som "krav" att hon ska rida för tränaren som kommer till stallet helst 2 ggr i månaden och då stå för det själv.. Det blir väl omkring 3-400 i månaden då men hon får rida 3 dagar i veckan om hon vill :) Tycker inte att det är så farligt med 3-400 för 10-12 ggr i månaden?

//Mickan

Mixie
0

Vill tillägga att vid intresse får hästen gärna tävlas hoppning och dressyr då jag både är för gammal och för stor för att göra det själv :)

//Mickan

Bobby
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har en medryttare på vår ponny. I huvudsak för att han behöver gå 6 dagar i veckan och min 8-åriga dotter inte ska behöva ha pressen på sig att rida varje dag utan att hon ska kunna leka med kompisar och så. Vi tar 300 kronor i månaden och då får medryttaren rida 2-4 dagar i veckan. De dagar hon rider sköter hon även mockningen till 2 hästar.

Hade denna tjej hyrt häst på vår ridskola hade hon fått betala 110 kronor i timmen. Då hade hon ridit i padocken på en mer eller mindre slö ponny varv på varv. Nu kommer hon ut i skogen eller om hon vill får hon rida för en riktigt bra instruktör för 100 kronor/ pass. Detta tycker jag är rimligt. Det blir ju faktiskt extra kostnader för en annan med… Typ utrustning.

jalla
0

Om jag skulle ha en medryttare skulle denna person få sköta om hästen de dagar som det gäller och hjälpa till med allt vad det innebär plus betala en del av vad hoslagaren kostar.

jen
0

Om jag skaffar medryttare, så är det för att jag själv inte har tid att rida eller att min dotter inte rider sin häst så ofta.

Då skulle jag kräva att medryttaren tar hand om den hästen, mockar,fyller på vatten och smörjer sadel oh träns vid behov.

Jag skulle även kräva att den skulle komma efter överenskomna tider.  Däremot skulle jag aldrig kräva nått betalt av h*n.

Häromkring är det svårt att få tag på medryttare som är lite äldre.