Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 701 ggr
Ledin
0

Åt fanders med den drömen!

Som vissa vet har jag nu fått en häst. Den fick jag av olika skäl största enligt dom var att dom trode han skulle trivas med mig o att jag kan ge det han kräver "uppfostran" o spatt o inte inriden 4år är han. Iaf jag tog han till en vän till mig, hon har mycket hästar o jag skulle få hjälp av 2 tjejer med att rida in han. Han hamnar då i en hage där det är 2 hingstar (1 o2 år) o val som är allså 6 andra hästar i hagen. Han fattade tycke för 1åringen o han skydda honom från dom andra hästarna tyckte det var gulligt. Så ringer iaf telefonen det va min vän, min häst har sparkat en tjej i hagen då hon skulle ta in an svårfångad häst, o sparken var menad att träffa oxå. (hon skada sig inte allvarit som tur var) Jaha där var min dröm åt h*lvete. Folk är livrädda för han men, men inte jag, tog in han o pysslade med han nada inte ett skit. Han kommer fram till grinden o man tar allså bara in han. Vad tror ni är en ett "koko" lr kan det vara så att allt var nytt för honom o han skydda denna unghingst? Jag kan oxå säga på rak arm jag kan inte ha en häst som sparkar folk i hagen, då jag har barn så det skulle aldrig gå. Han är nu flyttat till en annan hage där folk inte går. Pratade med förra ägaren detta har inte hänt innan vissligen har dom inte traskat i hagen så mycket eftersom alla kommer till grinen för att tas in. Jag är van med problemhästar men nu har man ju barn o tänka på oxå därför funderar jag på hur jag ska göra. Hjälp!

lisette
0

men vad är dte som säger att hn är en problemhäst för att han har sparkat?

han ville kanske skydda, men vem vet vad som eg hände i hagen? han kanske skulle sparka hästen tjejen skulle ta in och hon var ivägen?

JoJos
0

tänkte precis som listette. kanske sparka för flygfän? eller hota bort någon av de andra hästarna!?!  vem vet tjejen kanske gjorde något som fick din häst att känna sig hotad -  o detta blev hans försvar?!

lisette
0

nej jag tycker faktiskt du ska behålla hästen, han kanske kan gå med hästarna han trivdes med?

låt inte detta grusa dina förhoppningar.

Ledin
0

ne hon hade inte hästen hon gick i hagen på väg till den svårfångade hästen. Sparken var riktad han vänta på att hon var bakom o riktade rumpan o sparka till.(unghingsten var med han nu vet inte jag om hon kom i mellan dom 2)  Nä, jag tor inte det e något ont i han. visst lite ouppfostrad är han men det hänger mera på att han var hingst rätt länge lite nafsig men inget jag ser är ont.

lisette
0

att gå bakom en häst man inte känner är bara dumt.

som sagt, tycker du ska behålla honom.

tezzie
0

Håller med Lisetteán här, man går välk inte in bakom en häst man inte känner?!

Låt inte detta krossa dina drömmar nu Ledin :-)

*** Kärleken övervinner allt ***

Ledin
0

sparken kom oxå i axelhögd båda hovarna träffade såg avtrycken på henne o trögan ingen vacker syn kvinnan har hållt på med hästar i många år så jag litar ju på att det hon säger, hon bara gick vid staket, sa bara hej till hästarna så dom hörde henne. där kommer ju min oro in att hon ändå varnar här är jag så ni ser o hör mej o sen detta pang klockten spark med båda hovarna. tur han är barfota.

Ledin
0

gud vad det värmer att flera tycker som jag, jag ser ju inget fel på grabben. att han skydda denna lilla hingst en liten ponny för hästar o för henne med. Kan ju säga att han ska ju hem hit o här blir han knappast bossen i hagen :P våran russsto ser till att hon är bossen o det ska hon ju bli oxå med tanken på ålder.

tezzie
0

Går det inte att sätta han i en ensam hage ett tag då? Tills ni lär känna han?

Ledin
0

jo, jag har hagar här som han kan vara själv o det e bra trästaket i mellan hagarna på det viset kan hästarna lära känna varandra med o i den hagen jag har funderat att göra så här med han är mycket gräs i, förmycket mat för mina tjockisar :P så den skulle passa han bra. då kan jag även traska i hagen o göra roligt pyssel med han som borsta o mysipys.

tezzie
0

Ja, men gör så då. Då kan du lära känna han i lugn och ro, och han lär känna dig vilket är minst lika viktigt :)

lisette
0

o se till att dina barn inte går i närheten av honom! =)

joooossan
0

Kan bara hålla med alla, lycka till med han ! :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Lindbygarden
0

Oj! Slog han med båda bak och så högt så se till att inte barnen kommer in till hooom..

Ledin
0

jag får väll ta hem grabben o han får känna av lugnet här, lättare o lära känna han då å han mig med. Detta med hage kommer finnas i skallen hela tiden russval har vart helt folkilsken o anfallet folk allt o alla innan men nu helt omvänd. Visst lite sur är han i boxen men förr va han så i hagen,pyssel ja vid allt. Nu kan folk gå ut i hagen frid o fröjd "peppar peppar ta i trä", liter gör jag inte på honom. Men det e bara jag som gör något med han oxå dottern kan rida han men inte pyssla med han då har jag en surpelle :P. Han har vart sur sen han var 6år nu är han hela 18år vart min sen lite mera än 1år. Haft ett varmblod sto innan hon var lite "koko" enligt andra men guda snäll häst en jag lita på i alla lägen. Men även denna trivdes inte där uppe sparka mot folk hon med men träffa ingen väl hemma som sakt nada. Kanske det e för mycket folk o hästar där uppe även russen vantrivdes där då dom var där 1 mån (på bete). Jag tackar alla för bra svar, och jag kommer låta grabben vara en andra hagen ett tag sen med dom andra. Och jag har inte mina barn springande i stallet utan dom brukar få vara med när kiwi ska borstas o pysslas med bara då.