Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 2471 ggr
Peppe
0

Så bra var det dyra höet!!

Är så irriterad just nu. Vi fick ju köpa svindyrt hö i år (2.5 kr/kg)

När vi bar in det var det fuktigt så idag skulle vi lägga om det och salta. endel var så blöta att vi fick öppna dem så de skulle torka. bara det att de var helt bruna och mögliga innuti redan! Köper man så dyrt hö så ska det väl ändå vara fint!

Vi fick kassera minst 10% av årets totala hömängd vi köpt in. tar inte gubben tillbaka det och byter mot nya balar så vet jag inte vad jag gör. det är minst 400 kr som slängs i sjön, mycket lågt räknat!

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

han borde ju absolut ta tillbaks höet! o egentligen inte bara de som var dåliga, utan alltihop!

tezzie
0

F*n vad surt, han måste ju byta ut dom!

*** Kärleken övervinner allt ***

Peppe
0

jag är så förbannad just nu. pappa ska ringa imon tror jag, går han inte med på att byta ut det så ringer jag och skäller ut honom, kommer antagligen ändå inte köpa hö av honom nån mer gång så jag tänker inte hålla inne!

oliviakarelius
0

Om vi hittar nått mögel på höet så får vi alltid en ny bal av bonden vi köper av :)

E_hjo
0

Åh, herre gud vad surt!  :O

Det är ju verkligen en fördel att ha eget hö måste jag ju säga…

MalinSandman
0

är en del av höet dåligt så ska han byta det. eftersom annars har ni rätten att STÄMMA honom! ?

Peppe
0

Han kommer nästa vecka, ska ändå köra in hö åt min kusin då så han tar med lite extra till oss. och då kommer vi känna igenom balarna DIREKT när han är där

Cilla89a
0

#6 man kan väl inte stämma en människa för några balar hö är kasst? :O

Medarbetare på Dressyr.ifokus

chik
0

Ja !!Jag resonerar som så, att i dag är det svårt att få tag i hö,Så många gånger så skall man nog täncka på vad man säger annars så kanse man inte får köpa något överhuvudtaget.

Här i norra halland södra västra götaland fins nästan iget hö att få i tagi o inget enselag heller..Så tänk på det…Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

Peppe
0

#9 detta är hans eget fel. han har fläkt att torka det med inomhus men han lät det stå i en vagn färdigpackat i en vecka i stället

chik
0

Peppe om du nu viste att det hadde ståt ute, varför köpte du det?

Lena.P är jag i verkliga livet.

MarinaJ
0

Faen va surt :/ Vi får också betala 2.50 /KG men då är det jätte fint och bra hö också.

Peppe
0

#11 du behöver inte sitta här och ifrågasätta. han brukar ha finare hö än de flesta andra här i landet. tycker du börjar bli lite irriterande nu faktiskt.
men om du nu är så nyfiken så jag kan ju upplysa dig om att vi fick reda på det när vi redan burit in närmare 2000kg. och som sagt är det 10 % vi fått slänga av mina 1500kg, resterande 90% är lika fint som vanligt (antagligen med en kvot på långt över 8 som det brukar)

wewwa
0

Vi har köpt lite hö för 2,50 kr/kg i år och det är fint.

Neywaz
0

Jag tyckte 2,50 kr/kg var skitbilligt! Välkommen till stockholm, här ska man vara glad om man hittar något ätbart för de pengarna ;)

tezzie
0

Jag är glad åt norrland, här har vi rätt billigt hö :-)

fridak
0

jag är glad att stallägaren ordnar med hö och det enda vi andra behöver göra är att hjälpa till att få in det på torken på skullen:)

MarinaJ
0

Tezzie : Norrland äger :P

tezzie
0

#18 Haha, jaaa ;P

MalinSandman
0

Hejja NORRLAND <3 , själv köper man en 400-500 kg bal för ca 350 kr ^^ ,
Ensilage också :)
Hög proteinhalt som min häst behöver :)

Ledin
0

ja vi har rätt billigt här med östergötland :) iaf dom jag har pratat med som köper hö och alla tar analys på (kostar bara 250 för analys) om man vill ta själv. nu vet jag inte exakta priset men tror 1,50 kr kg bra vanligt hö. Nu har det ju oxå regnat så det blir ju mera skördar nu, hoppas jag.

youtube1
0

Her i stockhol kener jag en kompis som betalar 10kr/kg.de e vad jag kallar dyrt.eller vad tycker ni

gejsa
0

#22# Varför skulle hon betala så dyrt när det finns billigare att köpa?

Ahnna
0

Surt med dåligt hö! 

Men 2,50:- är inte så dyrt, jag betalar 2:- per kilo för det torra höet jag använder nu och 1,80:- plus moms för årets hösilage = normala priser "där jag kommer ifrån". Förra året betalade jag 2,80:- PLUS moms för hösilaget från ett visst företag som säljer HH… DET var dyrt, men jag hade inget annat val då.

Hoppas det löser sig!

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Hallonbuske
0

Vill bara tillägga att 2,50 kr/kg är inte alls dyrt! Man får tänka på jobbet som är med att slå,vända,pressa,stapla,ev torka höet. En massa slit och tungt jobb.Ibland undrar man om folk vet hur det går till att få hö?? Med tanke på torkan som vart också så blir det extra jobb och förlust för höproducenterna. Men jag håller med om att dåligt hö ska ersättas med nya balar av torr och bra kvalitet.

Peppe
0

Men ingen av er som tycker att det inte är dyrt bor ju där jag bor, vad jag vet. Höpriserna skiljer i landet så jag tycker inte att ni kan veta om det är dyrt eller billigt här! säger jag att det är dyrt, så vet jag att det är det

gejsa
0

#26# Fast ni har väl samma priser på diesel och plast som vi har. Det är ju dom kostnaderna som har gått upp senaste åren därav dyrare hö.

Peppe
0

#27 nån plast har vi väl ändå inte Cool han hade ingen bra förklaring till varför han höjde, utan påstod att han skulle sälja vitt i år och ta moms, ja tjena. allt åker rakt ner i fickan där och inget kvitto fick vi heller

gejsa
0

#28# Fast det har ju blivit en ny lag på att man ska kunna redovisa var man köper sitt hö och halm i varje stall. Så säger han att ni köper vitt så be om kvitto. För det behöver ni ju ifall dom kommer.

Tror att många bönder höjer pga detta också.

_Jag_
0

Vi betalar 3.50kr/kg men får jättefint hösilage som är riktigt näringsrikt. om vi skulle hitta mögel i någon utav balarna när vi öppnar dom. byts alla balar vi har hemma ut mot nya.

gejsa
0

#30# Du menar väl att den balen som det är mögel i byts ut till en ny? Så brukar det vara. Annars är väl inte bonden särskilt seriös. :)

lisette
0

#28 se till att få kvitto på höet. säger han att han ska ha momsen, ja då ska ni ha kvitto.

Bobby
0

Vi betalar 3 kronor kilot för höet. Fick dock tag på 27 balar av fjolårets för 25 kronor kilot. Har börjat med hö och kraftfoderredan, då vi inte har något bete alls kvar. Sorgligt!

_Jag_
0

#31, Nej alla balar byts ut. Det är inte en bonde som leverar dom utan företaget hästkraft som är mycket seriösa.

Zahara
0

då har jag kommit billigt undan i år då! ger 2kr kilot för skulltorkat kanon hö och samma pris ger jag för hösilaget lika fint det….ibland har man tur!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Peppe
0

#29 hela stallet köper inte in samma så hur dom ska reda ut det i så fall kan man ju undra! alla köper in sitt eget ( vi är i år 3 st som köpt från detta ställe, resterande köper lite här och var eller tar lite själva)

gejsa
0

#36# Då får väl var och en som köper hö ha papper på det. OM inte alla i stallet har en stämpel i passet att dom inte ska gå till kött. För har alla det behövs det inga papper på vart maten köps.

lisette
0

#36 dessutom så måste det lagras var försig.

Peppe
0

#38 Vi delar inte hög precis om det är det du menar?

youtube1
0

#23 min kompis letar efter billigare men hon hitar ingen.De e vad jag vet men just nu har jag inte haft kontakt med henne so hon kanske har bytt.PS.Men hon koper derekt fron stallet so de e darfor de e dyrt seger hon stallet vill shens pengar.

lisette
0

det är inte det jag säger peppe. har ni köpt från olika ställen så måste det lagras var försig så att det vid ev inspektion är lätt att se vem som äter vad.

Mandysan
0

Gud vad trist!

Peppe
0

#41 vi har en stor höskulle där alla har sitt hö åtskiljt från de andras

lisette
0

jamen då är det ju löst. =)