Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 719 ggr
Alexandra13
0

Halt häst-utomlands

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den 18 till den 29:onde Juni var hela familjen+ kusiner utomlands, först var vi på Mallorca (: & sen åkte vi över till Menorca :D Och första kvällen vi var ute på Menorca så kom det en gubbe med häst & vagn, den ena hästen haltade kraftigt :S Då frågade min moster honom om han visste om det, det visste han ju såklart, och han sa till henne att hästen skulle opereras nästa dag, men vi visste ju att han inte talade sanning… Han körde ju hästen så hårt, den var ju dygnsur ingen kör väl sin häst så hårt innan en operation? :S

Nästa dag såg vi hästen igen, men var det på operation- Nej det var den inte.

På Lördagen dagen innan vi skulle åka så gick vi ut igen på kvällen, och gubben körde hästen fortfarande, det kom 2 poliser, min moster frågade dom om det var okej att köra en halt häst… och dom sa att det var helt okej.

Jag fattar inte hur hemsk man kan vara :S Men vi gjorde iallafall allt vi kunde göra.. Tycker bara så synd om hästen/hästarna…. Idag är väl hästen säkert mer halt än när vi var där..

(Den halta hästen på bilden)

Victoriaa
0

Ja, det är jätte hemskt!
Jag va i turkiet förra året och där såg jag oxå hästar som kördes halta.

gejsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När vi var på kanarieöarna i mars månad så såg vi en åsna som gubben inte verkat på länge så den haltade. Allt hade börjat att växa ihop under hoven. Jag lyfte foten och tittade länge för att liksom visa gubben att jag förstod. Och han låtsades inte förstå ett dugg. Han lät folk rida på den fram och tillbaka i värmen.

Vet inte om han gjort det än i dag. Har han inte det så lär väl snart åsnan behöva avlivas. För han går ju illa och då belastar andra benet och det blir en felbelastning som han säkert inte kan göra något åt om det går för långt. Det värsta är ju att folk vuxna människor satte sig och red på kraken. :(

Repoort
0

Har nyss kommit hem från Turkiet och där var det relativt många körekipage på kvällarna. Tyckte väldigt synd om dem först men såg att de var hela och rena och i väldigt fint hull och inte en endaste syntes till under de stekheta dagarna.

lisette
0

detta är just anledningen till att man inte ska åka vagn/rida när man är utomlands…

Alexandra13
0

Vi tänkte på att åka vagn, men när vi såg att hästen var halt så gjorde vi aldri det..

lisette
0

alltså, det beror ju iofs på HUR hästarna ser ut helt och hållet.

är på det en välrekommenderad ridskola eller turridningsföretag så tycker jag det är ok.

men hästar som springer dag ut och dag in med vagn eller hästar som står vid stranden borde man ta och bojkotta helt och hållet som hästmänniska.