Neeeej! Putte har fått fång...
Efter en lång tid av mestadels elende så verkade det som att turen äntligen hade vänt. Allt fungerar jättebra med nya hästen och jag är verkligen helnöjd med honom. Stallet är fint och nyrustat och likaså hagarna. Min gamle Putte och lillkillen Hitte är bästisar och näst intill oskiljaktiga. Med andra ord så var allt frid och fröjd tills igår!
När jag kom ut i hagen för att titta till killarna så står Putte i klassisk fångställning. Han som aldrig haft fång tidigare får det nu när han är 24 år. Ingenting är annorlunda nu mot de tidigaere 12 somrarna när han bott hos mig, samma hagar och samma rutiner så jag fattar absolut ingenting…
Men men så är det iallafall.
Veterinären kom ut och gav honom en spruta och ordinerade boxvila minst tills på fredag när han skulle komma tillbaka igen Jag fick smärtstillande också som han ska ha en gång om dagen.
Problemet är att Hitte inte vill vara ute själv, han bara springer längs staketet mot stallet och gnäggar som en galning.
Jag tycker inte att jag kan ha honom stå inne heller, det käns lite taskigt när han inte är sjuk. Han kommer ju få tokspel om han inte får röra på sig. Det finns inga andra hästar i närheten som han kan gå med, bara ston och det är ju ingen bra ide med tanke på att han inte är kastrerad ännu. Vad tycker ni? Hur ska jag göra?

han kommer ju att vänja sig vid att stå själv efter ett tag. kanske rent av är bra för honom att stå själv lite?
Jo, jag hoppas det, hagen är precis utanför stallet så han är ju inte så långt borta. Jag ska prova att släppa ut honom igen imorgonbitti, han får stå inne hos Putte inatt.
Windy har också fång, men vi tog av henne från betet - boxvila 5 dagar - smärstillande varje dag. Hon är myyyyyyyycket bättre. :) Går ute i liten jordhage nu på dagarna, inte halt alls i varken skritt, trav eller på hårt/mjukt underlag. Så det ser lovande ut just nu.
Hade även samma problem. Hon har föl ju, Wilda, som är 2 i juli och gått med mamma hela livet. Nu tvingades hon vara ute helt själv i hagen hela dagarna. Hon gnäggar alltid efter mamma men annars är det inte problem, tror mest det har varit nyttigt för henne!
Lycka till!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Lycka till med Putte :) och med Hitte..^^