rapsolja mot hovsprickor?
ja ni ser ju själv rubriken…
funkar verkligne rapsolja mot hovsprickor? tycker det låter konstigt…

Ingen aning, men har hört flera gånger att man kan använda olivolja.. Kör själv på vaseline, det funkar iaf bra :)
redan uppkomna sprickor kan aldrig läka ihop igen.
För att förhindra uppkomst av sprickor bör man se till att hovarna hålls elastiska och det enklaste sättet under den torra årstiden är faktiskt att se till att hovarna blir ordentligt blöta minst en, gärna flera gånger om dagen.
Torr omgivning (torra hagar, torr bädd etc) suger ur fukt ur hovarna och gör dem torra och då blir de även spröda = spricker lättare. Man ser aldrig torra hovar när det är blött ute…
Det finns flera bra sätt att tillföra fukt till hovarna:
- Står hästen inne nattetid - vattna på bädden innan hästen går in. Rent vatten är inte skadligt att ha i bädden, för det är naturligtvis renmockat när man vattnar.
- Går hästen ute på bete - låt vattnet rinna över en stund när vattenbaljan/badkaret fylls på, så att det blir blött runtomkring vattenkaret också. Då får hovarna fukttillskott varje gång hästen dricker.
- Det finns filtboots som man blöter och sen klär på hovarna för att tillföra fukt under längre tid.

Jag brukar sätta för brunnen i spolspiltan så det blir som en liten pool med någon cm vatten på golvet. Så står jag där och pysslar med hästen en lång stund, det hjälper jättebra =)
*** Kärleken övervinner allt ***

Men är det verkligen bra med vatten på hovarna? För om man, som människa, typ tvättar händerna och sedan låter dem lufttorka blir de ju väldigt torra, borde det inte vara lika med hovar?

ja och likadant med ev lera som torkar på hovarna.

#2 du som är hovslagare, kan man då blöta hovarna i fotbad och sen pensla på med olja under hoven för att undvika att fukt dras ut en liten stund innan oljan försvinner? eller blir det då värre för att hoven inte kan ta upp andra ämnen om den nu gör det?

Jag är också hemskt nyfiken på hur jag ska lösa problemen med torra hovar? Visserligen går Dandelion på skuggigare bete i sommar så de torkar inte ut riktigt lika mycket. Men det är nog inte fuktigt nog.
Det där med filtboots låter smart. Skulle kunna ha såna när jag rider. Om det nu är vatten som behövs?
#4 - JA det är bra med vatten på hovarna. Titta bara på hur friska och fina hovarna är på hösten och vintern när det är ordentligt blött ute i deras hagar!
OM du som människa tvättar händerna och de blir torra efteråt så beror det inte på vattnet, utan på tvålen du använt.
#5 - lera som får sitta kvar på hovarna när den torkat, drar ur fukten ur hovarna. Lera medan den är blöt hjälper till att hålla hoven fuktig.
#6 - Jag har aldrig sett olja som någon lösning, men jag vet att det finns andra som påstår att det är bra. Det finns olika åsikter i frågan…
#7 - filtbootsen är tänkta att användas när hästen står i stallet över natten.
Nattens dagg i gräset tillför en hel del fukt, men är det väldigt torrt och gräset kort nerbetat så torkar hovarna ut igen under dagen.

Så boots under ridturen gör ingen nytta? Det är ju lite knepigt när vi har hästarna på bete så långt bort. Har ingen möjlighet att ta in på natten och sätta på boots…
Finns det inget jag kan göra med de förutsättningar jag har?
det där va mycket bra tips som Anna gav #2 och även ni som har spolspilta kan göra som #3 Tezzie gav tips om. Jag har ingen spolspilta och nu är dom ute i hagen inget regn så jag tar tipset om göra lite blöta runt deras vattenbalja.

Som #8 säger, vatten smörjer och lera torkar. Jag tycker att betesmarken verkar ha en avgörande effekt på hästars hovar, alltså fodret till stor del.
Om hästen har torra hovar är det bästa om hovarna får dra i sig vatten underifrån. Jag tycker det funkar bra med att låta hästarna bada hovarna i hinkar med vatten , ca 10 min per hov. Brukar vänja dem vid att stå med fötterna i hink och ta 2 hovar åt gången. Detta ger bättre resultat än tex filttofflor, som ligger ovanpå hoven.
Bada hovarna i vattenhinkar? :P hur ska de gå till om man har en tjurig ponny som tror att allt är farligt och kan äta upp henne? :P

Haha det är ju det som är tjusningen med dom :) Det krävs en del tålamod, mina har varit skeptiska men med tiden har de förstått att det inte bor hajar i hinkarna…kanske kan ses som ledarskapsövning också? Hästen måste lita på oss för att göra konstiga saker? En del accepterar det snabbt och andra inte, men lyckas du så är det en bra kur mot torra hovar plus att du och din häst har jobbat på er relation och det är ju alltid positivt! Inget tvång bara, det ska vara roligt för pållen.

eller så har man en gjuten platta med kanter där man fyller på vatten och binder upp hästen i;) pålle var jätteskeptisk först, det var han även mot vattenslangen. en grön, farlig orm nära honom, "NEJ,NEJ, NEJ!" sa han då. och stå i vatten var också väldigt lustigt, mkt bätttre att stå vid sidan om med grimskaftet sträckt som bara den. Men nu kan han gå rätt i och slangen är ingen fara heller, den har blivit rolig särskilt när man låtsas dricka men istället fyller hela munnen med vatten och spottar ut det på mig…

Fodertran brikar min hovslagare rekomendera, både på och under hela hoven. Hjälper faktiskt, men knepen är nog lika många som det finns hästägare…..
då min ponny inte vill duscha så kliver hon på slangen o vägrar att släppa taget om den ;) ska bli kul nu och försöka brottas med henne med en vatten hink ;) dom bruka ju äta upp små söta ponnysar :O

det finns ju speciella "båtar" i plast som kor använder för att tvätta fötterna i. kanske kunde fixat sånt till hästarna.

Jag brukar använda rapsolja som fint. Men hovarna blir faktiskt bättre av oljan har jag märkt.

Betongen i stallgången suger ju ut fukten ur hovarna också, så ni kan hälla ut vatten för att förebygga medans ni borstar
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#8 Om hästar normalt sett får finare hovar på hösten/vintern när det är blött är min häst inte normal. Hon fick världens spricka i höstas och först nu har den slutat att gå isär. Då stod hon på en vattnad torvbädd (pga bronkit), nu är hon ute i en torr hage.
#11 mjo, men mina hästar trodde med dom skulle bli uppätna när jag började med att sätta hovarna i vattenhinkar. men efter mkt envishet så står dom nu med båda frambenen samtidigt i två hinkar samtidigt som jag borstar (: funkar superbra faktist. :D
Isa Aronsson
www.stallequino.se
jag har vant min vida tt stå med hovarna i spannar med vatten :) fungerar kanon när det är som torrast ute! ser dock ganska kuligt ut :)
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus

Tänkte bara upplysa om att jag lärde Dandelion igår att stå med hoven i spann. Men törs inte för allt i världen ha i två hovar samtidigt. Blir ju som skridskor om nåt oväntat skulle hända.
Hoppas det hjälper nu bara. Vill inte ha likadana hovar som han hade förra året… =/