Stalljour i helgen yay...
urk, i helgen ska jag ha stalljour…
Lördag morgon blir seeeeeeg, får åka ut till stallet samtidigt som sambon ska till jobbet, kl 03.30 åker han….
Hade tänkt ta ut hästarna vid 06.30-7.00 nångång. så fodra en halvtimme innan det så de hinner äta i lugn o ro.
Sen ska jag ta och tvätta igenom de täcken och schabrak som ligger i källaren också så de är rena. Perfekt o hänga dem på tork ute nu när vädret är så fint, så ett thermotäcke borde hinna torra tills på eftermiddagen vid 15 snåret när sambon hämtar mig igen.
men jag ska som sagt tvätta täcken o grejor, sen ska det med hem och packas det som ska behållas och det som inte ska behållas ska vi slänga ut antingen här för salu eller på tradera. ;)
Men aj så ont mina fossingar kommer ha det…. :S minns förra stalljouren då jag var ute hela dagen, oj vad ont man hade. Men det blir till o snygga till Harry med, ställa mig och rykta honom rejält så mer vinterpäls lossnar.
Sen tar jag itne in hästarna förrän närmare 21.00 på lördag kväll, de kan gott gå ute längre nu. På söndag blir det litet bekvämare tid upp, tar o kliver upp kvart i sju o drar til lstallet, då bör hästarna vara ute till halv åtta, sen hem o sova ett par timmar till.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

visst längtar man till det är dags att ha dem ute dygnet runt:) Jag har inte stalljour förrän om tre veckor, kommer bli rätt jobbigt att mocka boxarna nu när det är fullt stall, med två hästar i en box(sto+föl). MKT bättre när alla går ute dygnet runt så man bara behöver åka dit och fodra lite kvickt så kan man åka hem och sova sen:)
Jag är nog ganska så glad att vi har allting utspritt på en månad, ja kollektiv då.
Visst kan jag tänka mej att det är skönt att t ex slippa åka ut till stallet en dag för andra fixat åt en..
Men jag har nog hellre 3st av alla pass under en månad, utspritt så man kan välja själv när man vill ha. Sen har vi iof kvällspassen rullande på helgerna, men aldrig alla fodringar samma dag..

#2 fast det kan vara rätt skönt att få allting fixat på helgerna, så tar man bara och sköter allting en helgdag/månad. i veckorna är det stallägaren som plockar in/ut och fodrar. det enda man gör då är mocka och väga upp kvällshöet:)
Jo jo, men sen beror det ju iof på hur mycket tid man har osv oxå. Jag menar , jobbar man heltid och har barn kan jag tänka mej att det är rätt skönt med avlastning. Men som jag, som studerar o inte har så mkt annat för mej o ändå är i stallet varje dag. Så passar man ju på att ta fodringen då liksom..
men jag förstår bägge delarna o de har dess fördelar o nackdelar:) Jag tyckte bara det lät lite mindre kul som lina skrev att vara där så pass många timmar samtidigt liksom.
Tur att man bor nära oxå, så de bar tar 5min m cykel till stallet.

lina packas det som ska behållas och det som inte ska behållas ska vi slänga ut antingen här för salu eller på tradera. ;)
packas?
#5 jo packas. tar det på pm.
bonden som har gården hävdar att det är dåligt med bete för hästarna. konstigt då att kossorna går på grönbete två hagar bort :S
nåja, kanske snart dags o flytta ändå så, till både billigare stall och bete.
oj ja de låter konstigt =) Du får flytta till sthlm =) Jag har perfekt bete som sträker sig på 6 hektar ;P

… jag har "stalljour" var fjärdehalg och varje torsdag. ibland mer …. men det är bara 4 hästar som ska ut och in varav två är mina:P dessutom mockar jag bara åt en extra häst. tar typ 2 timmar max.:D jätteskönt. i utbyte har vi rekord billig hyra och hovslagare för 100kr per gång….
Vilket gnäll… Jag tar hand om mina hästar själv 7 dagar i veckan, alla fodringar och ut / insläpp. Jag gnäller inte! Så är det att ha häst.

#11# Ha ha håller med dig! Här får man styra sitt liv efter matningstiderna. :)
Precis! Vilket jobb det är när man ska i väg på semester eller så…

Semester???? Vad är det? Äter man det eller? :) Över dagen kan bara vi åka eftersom vi tar in dom på natten pga Filles knotteksem.
#10 jag gnäller itne över jobbet.
Det är inga problem, jag fodrar o släpper ut, tar in och fodrar kväll.
Det jobbiga är att behöva åka ut kl halv fyra på morgonen, sitta som en idiot i 2 timmar o glo och sedan göra det jag ska enligt jourschemat (fodra, ut med hästar, städa sadelkammaren, sopa stallgången, vilket max tar mig 2 timmar.) sedan stå o glo som en annan idiot i ex antal timmar innan sambon kommer o hämtar mig.
hade jag haft hästarna hemma hade jag kunnat göra vad jag ville mellan turerna.

#15 nej jag tänkte bara berätta hur vi gjorde :O Har inte sagt att du gnällde…

#11 Jag gnäller inte. säger bara att det kommer vara lättare när de går ute dygnet runt. Sen väljer man själv hur man håller häst, hade jag egen gård så skulle det vara mkt lättare för mig att sköta in/utsläpp och fodringar.

# 11 Jag med!! Men semester har vi faktiskt oxå när jag efter många år äntligen har hittat lösningen: Kompisen som passar hästar och lilla mor som flyttar upp till mina hundar, katt o kanin. en vecka varje år flyr vi till Falsterbo!!!! nu slipper gubben stanna hemma o va hästvakt!. Då är det semester.
jag hoppas att vi oxå ska finna en lösning, så vi kan få semester, vi har jobbat varje dag i över ett årstid nu,o gubben min jobbar uppemot 400 timmar varje månad, börjar bli iriterad på allt jobb, ingen fritid,nu är det juh visserligen lite lättare när hästarna går ute,borde juh vara lättare o nu under betes perioden lyckas få någon som kan åka ut o se till dom o fylla vatten för en liten slant =) Hoppas kan vi juh göra =)
Har nu 4 morgonpass på raken. Blir så när vi är bara 2 i stallet. Och inte lär vi blir fler. "Stallägaren" har inte ens satt in någon annons ännu, fast hon visste att det skulle flytta 2 st för en månad sedan…
Tar 10 min nu att morgonfodra: ge kraftfoder, lägga ut 3 kg hö i var i hagen, klä på Lyrik täcket, släppa ut båda 2, sätta på elen, sopa gången, kolla vattnet.
Kvällsfodra tar oxå max 10 min - stäng av elen, öppna båda boxarna, släppa in dem, ta av Lyrik täcket, stänga boxarna.

Jobbgt med all väntan Lina :(
Bor du långt ifrån stallet?
*** Kärleken övervinner allt ***
Ja fy vad trist o behöva upp så attans tidigt när man inte behöver, det är ju fortfarande natt då!!!
SÅ skönt m lösdrift då! De går ut i hagen som de vill o mat finns alltid där i form av gräs och hö..
#21 det tar väl mellan 1-2 tim att gå hem. och bussarna går apdåligt på helgerna….
dock har jag ev lyckats ragga fatt på en vän som tar sin vovve med sig ochföljer med ut imorrn :) Så kan vi ta en riktigt lång långpromenix :)
urk, morgonen vart inget skoj.
Kunde inte åka emd sambon så då vart jag hänvisad till kommunaltrafik, dvs jag var i stallet 09.20, då hade stallägarens pensionerade mamma släppt ut o fodrat, hon varts kitsur. gick hårt åt mig trots jag förklarade varför ajg var sen och att jag itne kunde ha gjort annorlunda.
Hon lyssna inte överhuvudtaget och vräkte på om att hon vart besviken osv osv. jahapp, tänke man det vart tacken för alla de gånger man tatt in hästarna åt henne, och de gånger man ställt sig och skottat gödselstacken och rampen til lstacken bara för att ingen annan gör det….. surkärring.
menmeni nte så mkt mer med det. sopa gången och kratta gårdsplanen på förmiddagen. nu ikväll tog jag in o fodra bara. skulel städat sadelkammaren men blev mosad av min häst i dörröppningen så det knaka i bröstkorgen. så jag tappa lusten rätt rejält. ont gjorde det….
hoppas det går bättre imorrn.

Jag skulle också bli sur om jag hade varit i hennes kläder.
Du kunde kanske ha ringt och berättat varför du inte kunde komma och när du skulle komma? Det var ju trots allt din dag.
#0 Det låter som en helg som jag skulle ha behövt, för att rensa huvudet efter allt läsande under veckan.
#24 Hur mår du i dag? Det är aldrig kul att bli mosad av hästar.
#25, visst kunde ajg ringt, men tror du att jag hann tänka på det när jag var stressad som ett djur, hade panikångest över bussåkandet och ja…. Det är en förklaring, ingen ursäkt. Att åka med kommunal trafik är en psykisk påfrestning som få förstår men det har sin förklaring och det är inget jag har lust att ta här på öppet fora.
Men idag var det inget med saken, verkade som tanten glömt bort hela storyn…. o allt var som vanligt igen.
#26 idag mår jag bättre, har dock blåmärke över hela skuldran och litet tryck i bröstkorgen, men inte alls som igår…