Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 1558 ggr
Mymlan
0

Vanvårdad häst söker HJÄLP

Vanvårdad häst söker HJÄLP

Detta är kopierat med TILLSTÅND en blogg på Lunarstorm. Användaren heter där: TequilaMie

HJÄLP OSS ATT RÄDDA KAYO!!!!!!!
Idag 09:02 (Uppdaterad Idag 10:55)Djur, 179 läsare totalt

Jag gör ett försök trots att det känns både dumt o som om att det inte kommer gå…Men det är värt det.

Om 700 människor skänker tio kronor.En liten guldpeng så kan jag rädda henne och därför vädjar jag sprid det vidare.HJÄLP MEJ!!!!! Ni som är djurvänner ni som är mina vänner.HJÄLP OSS!

Vi räddade henne från vanvård för ett o ett halvt år sedan…Hon hade gått borta mot Vretstorp under ett halvår först med en hästkompis sedan ensam. När vintern kom stod hon ensam,hon fick inte gå ut utan stod inne ensam i en f.d ladugård. Jag själv åkte till Vretstorp x antal gånger per dag o vi var flera som hade koll o utevistelsen var begränsad till kanske en timme varje vecka.

Jag sa till min dotter att jag måste få bort henne därifrån så vi la en lapp i brevlådan o frågade om dom kunde tänka sej att lämna henne till oss.Tjejen ringde oss o här har hon varit sedan dess.

vid hämtningen var hon mager så revbenen hägrade,hon hade mjäll-tjocka drivor samt stora skorpor över hela kro§ppen som följ att hon stått inne och ej fått vitaminer o dylikt….

Hon är idag en levnadsglad häst,en frisk o välmående häst som tillhör våran familj.En häst som får motion, är ute massor, får all näring o vård hon behöver.

Vi har fått erbjudandet att köpa loss henne.

När hon kom till oss var hon inte värd slaktpriset en gång = 1200 kr cirka.

Dom kräver oss på 12000kr och det är pengar jag inte har.

Vi har pratat med hennes uppfödare som sett henne samt andra som följt oss under hennes liv här. Så vi har bjudit 5000 kr för henne och det är pengar som vi kan få fram själva men ett bud dom inte godtar. Risken är nu att dom tar henne för oss och att hon hamnar i helvetet igen o jag fixar inte det.

En travare eller f.d kanske jag ska säga har inget marknadsvärde idag dom skänks bort mer eller mindre och i detta fall så är det vi som gjort arbetet med henne något som vi alltså ska betala för.

Jag lägger mitt kontonummer här o vädjar snälla hjälp oss. vårt hem är för evigt hon kommer aldrig behöva flytta härifrån någonsin. Här har hon allt.

allt ev överskott går oavkortat till svenska hästars värn som räddar o köper loss vanvårdade hästar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Sprid detta… 700 Tio kronor behöver jag.

Clearing 8164-6 kontonummer 42143602 Föreningssparbanken…Går det ej att sätta in kontakta mej så får ni ett annat nummer men detta är hennes konto. Vid internetbet ta bort strecken!!!!!!!!!!!! Går det ej kontakta mej för annat nummer…

Märk inbet med Kayo….

Evig tacksamhet!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kram Pia

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

AnnaLundin
0

Skriver samma sak här som jag skrev i samma tråd på shetlandsponny iFokus och ponnytrav ifokus:

TIGGERI kallar jag det där!

Det är lika illa som alla mer eller mindre påhittade historier om svältande syskon och bortgångna fastrar som man måster samla in pengar till.

Ärligt talat, jag gillar inte sånt där, HUR vet man vad pengarna används till? Och jag kan inte låta bli att undra varför man är ett bättre hem för hästen om man inte kan skramla fram pengarna själv? Har man då råd att hålla den?

Var kritiska när ni ser sånt här, är mitt råd!

Kratern
0

Har också kommenterat denna tråd på Shetlandsponnyifokus

elin
0

Håller med dig Anna

/Elin

Emmelie
0

Håller med #1 Visst är det bra att skänka pengar till välgörenhet m.m. meen jag skulle ALDrig skänka till en privat person! Man vet aldrig vart dem tar vägen..

[slo]
0

Men det är en jäkligt bra affärsidé, hade jag haft lägre moral hade det varit ett självklart val för att tjäna lite extrapengar ;)

Kratern
0

#5 Jag skulle inte heller haft något emot att få ekonomisk hjälp när jag "räddade" en hästhandlarhäst för några år sedan.

netagirl
0

kan jag ochså få lite bidrag?Räcka ut tungan

zimba92
0

Det är hemskt när hästar vanvårdas så. Men varför skriver ni inte ett livslångt fodervärdsavtal istället för att byta pengar. Vad jag kan förstå så har ni stått för alla kostnader hit tills och ägaren inte för något. Trivs Kayo hos Er så borde hon istället få stanna. Prata med ägaren om detta förslag. Det tycker ja låter bättre, å ska ni köpa henne så är det slaktvärdet eller max 3000 :- för henne, i och med att hon var i urusellt skick när ni tog henne. Ägaren ska ju inte tro at dom kan få ut mer nu för henne i tanke på allt jobb och energi ni ha laggt ner på henne så är det ni som istället ska ha betalt för att slit, jobb och tårar ni har lagt ner. Det är bättre än att tiga pengar här. Ta inte illa upp, men det låter inte bra. Så tänk över förslaget som jag har gett er. Jag har själv varit ute för samma sak som er. Den hästen jag har nu var mer eller mindre ett "vrak" när han kom till mej och jag har honom på foder nu och ska köpa honom för slaktvärdet, max 2000:-. Lycka tillGlad

mazze
0

Håller med #8

LinneaG
0

Håller med #8…

Anna Johansson
0

håller med #8 Bra sakt!

gejsa
0

Hon får väl ta ett lån då som alla andra. Det säger nog banken inte nej till. Och gör dom det för 7000 kr så hur har dom då råd att hålla en häst? Hö måste ju köpas in för vintern bl a. Se till att någon annan köper den.

ronja
0

varför inte göra en anmälan när man ser att en häst är vanvårdad!??Fundersam

Hipstercia
0

Denna "annons" eller vad man ska kalla det har jag sett på en till sida o där står det i kommentarerna att det är en Bluff!

Själv vet jag inte vad jag ska tro Fundersam

jen
0

jag tycker att ni skulle ha låtit svenska HästarsVärn tagit hand om detta så kunde ni ansökt om att bli fodervärd genom dom istället!!

Jag håller med om att detta är TIGGERI!!!och jag tycker att har man inte råd att KÖPA en häst för 12000kr så har man inte råd att HA en häst heller!!

ta ett lån som alla andra får göra när man inte har pengar….

Jen/som också har köpt ett magert vbl för 12000kronor

jen
0
tessa
0

#16. ja jisses, sjukt lång tråd - tyade inte att läsa hela..

jen
0

hmm, är du Mymlan och PIAVIK på buke samma person???eftersom du heter Pia menar jag???

jag skulle vilja veta hästens namn

lisette
0

jag sitter just nu och läser tråden, måste se vad detta handlar om…

zimba92
0

#18 Den personen du antyder på har figurerat även i andra sammanhang inte bara hästar utan även hundar. Personen är inte seriös utan skor sej på andra människor som både tycker synd om djuren och henne. Tråkigt men sant.Ledsen

lisette
0

nu har jag läst klart, har tagit mig två timmar. är förundrad över hur folk beter sig på bukes. vissa är så otroligt otrevliga så det är ofattbart, vad glad jag är att jag bor här istället…

att man kan sätta ut en sådan förfrågan är bortom allt sunt förnuft tycker jag. om det är på riktigt eller ej, det vet jag inte. jag hoppas nästan det, för det finns de som sätter in pengar till henne. synd att hon ska få in pengar på folks tillit på människan.

jag tänkte direkt när jag läste det: klart jag ska bidra med en tia, det gör ju inget. men ju mer jag läst ju mer avsmak fick jag…

nu ska jag studsa i säng för jag är ganska nannig nu… :D

gejsa
0

Ja, många på buke kan vara väldigt otrevliga. Det är väl oftast småtjejer som försöker låtsas att dom kan mer än vad dom gör. Otäckt när dom försöker "hjälpa" dom som är ännu sämre i tex foderfrågor. Eller andra saker förstås.

Hipstercia
0

Hästen ska tydligen heta Kayo Trot o söker man på atg så finns en sån häst http://www.atg.se/HastDetaljServlet?view=reguppg&hastnyckel=193927

Finns det ingen modig själ som kan ringa till ägarna o kolla om det stämmer som piavik skriver på buke, eller iaf informera dom om vad som pågår?!

Namn på ägarna finns ju så det är bara att söka på gulasidorna efter telenr.

Jag vågar inte Oskyldig

gejsa
0

Fråga på Bukefalos vet jag.

Hipstercia
0

Aah ska registrera mig där o göra så!

Glad

gejsa
0

Gör så. Där finns ju mer folk som är mer insatta i detta.

Hipstercia
0

Helt rätt gejsa, nu är det gjort.

Får se om någon där är modigare än mig Generad

Hipstercia
0

Hoppsan Ledsen nu fick jag skit för att jag la ut det där inlägget.

Någon som kan svara på om det är ett brott det inlägg jag skrev, samma inlägg finns här uppe #23

FredrikN
0

#28 du har länkat till en sida där ägarna frivilligt har gått med på att deras uppgifter ligger ute. mig veterligen så föreligger inget brott.

Hipstercia
0

#29 Vad bra, tack för ditt svar!

hjullan
0

ojdå.. det här va ju sjukt. tänkte också skänka en slant direkt.. men nu tvekar jag. tänk så är det sant då?

ska ingen ringa?

Peppe
0

har kollat henne på lunar och det är massor som har skänkt pengar! folk som inte är djurintresserade oxå, äldre presoner och andra. det är ju förfärligt. ska man kanske skriva i hennes gästbok att det är lögn så andra kan se det? fast då får man nog en jäkla massa skit….

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kemikal
0

#32 Troligast är väl att hon raderar det så snart hon ser det. Men ta och skriv en rad till lunars personal.

Peppe
0

kan man lägga in hennes senaste blogg från idag här utan att fråga henne?

Tummelisa
0

Intressant sätt att tjäna pengar på!!

jen
0

hur gick det egentligen? tråden var borta nu.

lisette
0

ja jag som tänkte fråga dig jen! känner du ingen på buke som varit inblandad? jag som såg framemot en massa läsning…

Peppe
0

ingen som vågat ringa? vill ju veta hur historian slutar….

jen
0

#37 jag ska kolla upp det

gejsa
0

Skriv här och berätta vad dom sa. Nyfiken som alltid.

Anna Johansson
0

Är lite nyfiken ja med Glad

wewwa
0

Håller med #1, #8 och #15. ; )   Oxå nyfiken.

wewwa
0

Är det gratis att registrera sig på buke…?

Hipstercia
0

#43 jag betalade då ingenting Glad

zimba92
0

#43 Ja bukefalos är grattis registrering.

lisette
0

jeeen har du hört ngt?

Mymlan
0

Ni behöver inte lägga ner mer tjafs ang Kayo som hästen heter, det har ordnat sig, ägarna har gått med på försäljningen. Så lägg ner eran energi på annat nu.

Peppe
0

måste faktiskt erkänna att jag är 99% säker att hon faktiskt talar sanning…har kollat hennes kollage pålunar och hästen var verkligen i förfärligt skick, och sen ser man på nya bilder att han är mycket finare. ingen tvekan om att det är samma häst.

Mymlan
0

Hon har aldrig farit fram med nå lögner heller.

lisette
0

#47 energi och energi. att man blir nyfiken tycker jag inte är att lägga ner så mkt energi på en sak… vad skönt för hästen då, hon kanske skulle frågat dom om de kunde gå med på en viss summa innan hon drog igång sin insamling.

zimba92
0

Håller med #50

gejsa
0

#49# Nu var det ju inte det saken gällde. Utan att hon som har hästen nu inte hade råd med att köpa hästen.

Ägarna har inte nekat att sälja hästen vad jag försotd.

Mymlan
0

Snälla det har ordnat sig ang hästen, hon som har hästen får köpa den, ägarna har gått med på köpet (de som vanvårdat hästen från början).

Så denna diskussion kan läggas ner.

Linda
0

Hej

Jag har nu tagit del ut  av denna tråd, tyvärr några dagar för sent.

-Jag ser iof inte att inlägget skulle vara ej tillåtet men som Sajtvärd så anser jag kanske att man borde tillfråga sajtansvarig samt en personlig undran : 12000:- är en summa som är ovidkommande, en hästs inköps summa är den minsta kostnaden för att hålla häst.

Om du anser att hästen var värd mindre så råder jag dig att vidta rättsliga åtgärder.

Jag önskar dig lycka till men i fortsättningsvid undanbes de här formerna av inlägg såvida inte Sajtvärd blir informerad och ger godkännande.

Vänligen/Linda Abrahamsson (sajtvärd) , m medarbetare

Hipstercia
0

Du har startat en tråd på ett forum så jag tycker du får räkna med att folk diskuterar det tråden handlar om.

Vill du kunna säga "stop det räcker nu" så kunde du ha lagt ut en annons på tex blocket ist, för där kan du själv bestämma när det är "över" genom att ta bort annonsen.

hjullan
0

mymlan har väl fortfarande inte svarat om det är hon som är pia som har hästen ?

Kratern
0

Jag är lite nyfiken på hur mycket hon fick ihop på sitt "tiggeri"?

Mymlan du verkar ju känna henne? Berätta!

Mymlan
0

Jag är INTE Pia.

Och för mig är detta slut diskuterat då det har löst sig ang hästen.

Det kommer komma en redovisning i TequilaMe blogg på Lunar ang hästen, den som är intresserad får gå dit och kika och fråga Pia ang detta, själv.

Peppe
0

*går och kollar bloggen*

gejsa
0

#59# Då kanske du kan svara här då peppe? Har ingen lust att gå och bli medlem för att läsa där. Har man sagt A får man säga B också tycker jag.

Peppe
0

och vad menar du med det gejsa? jag lär ju få en massa skit om jag lägger ut hennes blogg här. Räcka ut tungan men kan ju upplysa dig om att änsålänge finns inget att lägga ut.

hjullan
0

he he.. jag kan göra det.. pmar dig sen gejsa.  syrran är ju medlem där så då kan jag gå in på hennes.

gejsa
0

Ja, gör det vi vill ju veta.

hjullan
0

står inget nytt om kayo  som är av intresse..

kan inte låta bli att tänka om kvinnan i fråga verkligen är 35.. typiskt fjortis-krypin har hon , inte en enda bild på sig själv som kan styrka att hon verkligen är 35..  outbildad möjligen?

…blocka mej då gör det bryr mej inte förstår du inte ett piss……………………….. omoget att hoppa på någon o sedan blocka innan svar så barnsligt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

citat ur hennes blogg… hela hennes lunar består av ungefär samma sak.. jag har nog fått en rätt skaplig uppfattning om vad jag anser..

gejsa
0

Ja, verkar inte som om hon är så vuxen faktist. Nog för att man kan skriva barnsligt ibland men ändå. Inte hela tiden kanske. Hoppas jag. Eller…….Generad

hjullan
0

skillnad på att skriva barnsligt och ironiskt , t.o.m pubertalt ..  men omoget med påhopp och helt enkelt på det där sättet.. med femton utropstecken och allmänt oseriöst om en häst som man bryr sig om .. då vill man väl ge rätt bild av det hela?

gejsa
0

Flört skönt att höra. he he