Låta hästen klia sig?
Låter du din häst klia sig?
När du sitter på och den vill kliar sig på benet?
När du står på marken och den vill klia sig mot dig?

Om jag är ute och rider och Dandelion vill klia sig på benet så kan det vara okej. Han gör det inte ofta, men kliar det verkligen så måste han ju få göra nånting åt det. Men är väldigt noga med att vi står helt stilla då och att jag är uppmärksam på att han inte lyckas få in benet i tygeln.
Jag låter hon klia sig mot mig på marken också. Han gör det inte jämt, utan ibland när det verkligen kliar, tex efter ett träningspass.
Hörde nångång när jag gick på ridskolan att om man låter hästen klia sig mot en så har den tagit makten över en… Vet inte riktigt vad jag tycker om det. Oftast finns ju bara jag i närheten när det kliar. Visst skulle man kunna gå till nån stolpe eller nåt, men då finns det risk att han fastnar eller tränset går sönder. Jag är ju förhållandevis mjuk ;)
Nej, hästen ska inte få klia sig på mig, det är inte respektfullt, men det är bara vad jag tycker :P
Helena

Jag vet att folk tycker så. Men kliar det så kliar det ju. Jag skulle bli galen om det kliade på mig och jag inte fick göra nånting åt det…

Självklart får han klia sig under ridturen om han behöver. Efter ridturen kliar jag honom gärna i ansiktet om jag ser att det klias på honom, men han får inte klia sig mot mig - mest bara för att det gör ont
Hon får klia sig under ridturen sålänge hon står still och jag har koll på tyglarna. Inga problem.
Och ja hon får klia sig mot mig efter ridturen också, vet att det kliar jättemycket under tränset på henne. Så hon får klia sig några gånger mot mig och sedna kliar jag henne bakom öronen när tränset är av.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
får klia sig under ridturen, men inte mot mig.
de hästar som jag rider just nu är så "våldsamma" och tar i så himla mkt när dom ska klia sig mot mig, så nej :P
Astra kliar sig sällan under ridturen, men gör hon det får hon göra det. Dock får hon inte klia sig mot mig.

När jag rider - javisst. Jag vet ju själv hur galen man blir om det det kliar någon stans och man av olika anledningar inte kan klia sig ;D
När jag står på marken - brist på ledarskap och det har vi inte :] så det händer aldrig, men om jag förstår att han vill bli kliad kliar jag gärna honom :P
Nu har jag ju ingen egen häst att rida på, eller rider över huvud taget inte. Back to the old times ;) så fick hästarna självklart klia sig när jag rider. Inte på marken. Har också hört om bristande respekt, men kliar det så kliar det eller hur? Hur som hellst brukar de ta i så extremt mycket så nej, inte mot mig, men jag har inget problem med att jag kliar hästen.
ok att klia på ridtur och på marken men händer nästan aldrig mer att han kliar sig mot mig om jag börjar klia honom o då har jag givit honom tillstånd så att säga…
Tillägg till #5 (glömde en rad!)
Och ja hon får klia sig mot mig efter ridturen också om hon frågar snällt och inte bara kastar sig över mig.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

pålle får klia sig. han kliar sig rätt sällan under ridturer men ett tag hade han för vana att "låtsasklia" för att dra tyglarna ur handen på en och trava iväg.
han får klia sig när jag är på marken också men inte buffa och kasta sig över utan då får han klia lite snällt så kan jag tänka mig klia åt honom också.

Mina får klia sig men dock inte under träningspasset eftersom det kan bli lite svårt att klia sig med vagn på :P
Ja dom får klia sig efter också men oftast är det jag som börjar klia dom.
Jag låter min lille klia sig under körturen, men det gäller att hålla koll då, för han ska jämt ner å äta gräs om det finns efteråt, och om han inte når till gräset så försöker han äta de höga stråna medans han kliar sig.
Han gör då allt för att få en bit gräs. Skulle nästan kunna tro att vi svälter honom ;)
Jag låter inte hästarna klia sig på mig, i sådana fall kliar jag åt dem eller så får de klia sig med benet sj. Det är dels inte respektfullt å så gör det så ont, å man blir ofta så skitig :P
Jag har hört att när hästen kliar sej mot en då är det ett dominansbeteende. Men vem vet :p
Under ridturen får hästen klia sej. Och även efter, dock har det inte hänt så ofta.
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#15 tänkte skriva att det faktiskt är det, för det stämmer. men min plats är ju säker, å om man tittar på en vild hästflock så kliar sig säkert någon häst sig på ledaren ibland.
Kommer det en dominant häst, då är det strikt förbjudet att klia sig på mig. Det är bara om våran rangordning är klar som klining är tillåten

Hon får inte klia sig ! Tänk om man är på en tävling och hästen kliar sig ? Och hon kan ju förstöra tränset om hon kliar sig med de på. Hon får absolut inte klia sig på mig heller ! Tänk om man står i linne och hästen vill klia sig , då kan man ju inte säga nej för den har ju alltid fått klia sig.

Japp får klia sig på mig :) Dock får han inte stanna och klia sig på benet, eftersom varje gång han gör det så sitter min kusin på, och man mäker att han gör det enbart för att jäävlas ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Medispållarna får klia sig under ridturen om de står stilla. Tänk vad frusterad man själv skulle bli om man inte fick klia sig om det kliade ;)
Dock vill jag helst inte att de kliar sig mot mig men de hinner med det ände ^^

Om hästen är en sån som vill klia huvudet mot sitt egna framben så låter jag den göra det, efter ridpasset/ridturen. Får ibland känslan av att en del hästar o ponnyer ser kliandet som en anledning att slippa jobba ett tag:P

jag låter aldrig någon häst klia sig mot mig
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Han får klia sig under ridtur men inte när jag står på marken. Har hänt en gång att han har kliat sig mot mig, men då kliade jag honom först så då kunde jag ju inte säga till honom. Men annars gör han det inte. Han står lös efter att jag har tagit av han utrustningen och stretchar munnen och kliar sig lite. Men annars kliar han sig ute i hagen efter en ridtur, och han rullar sig.. ^^
**När du sitter på och den vill kliar sig på benet?
**Ja, det gör jag, så länge inte hästen gör det bara för att undiva att arbeta, för det finns de som gör så också.. ;)
**När du står på marken och den vill klia sig mot dig?
**Nej, det skulle jag inte göra. Yngsta islänningen vill alltid klia sig mot mig, tror att jag är ett träd eller något men det säger jag åt henne att hon inte får göra. Känns lite respektlöst.
Om hon vill klia sig under ridturen får hon självklart det. Hon gör det inte för nån annan anledning än att det verkligen kliar så… Händer extremt sällan.
Mot mig, nej. Men det har i stort sett aldrig hänt. Nån liten puff eventuellt, men då kliar jag henne med handen istället. Mest för att det är jobbigt att ha nån som knuffar på en så man nästan ramlar omkull ;) Men det är väldigt sällan det händer också, eller ja, det har i stort sett aldrig hänt. Sitter av och går i stort sett direkt in i stallet så hon får av sig sadel och träns efteråt istället.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Nej, det visar bara att hästen inte har respekt för en. Men vill han klia sig motett träd eller något när vi är ute och skrittar i skogen är det självklart ok helt. :)

Folly får klia sig lite på benet när vi rider, men aldrig när jag står på marken. Då kliar jag henne hellre med handen :)
*** Kärleken övervinner allt ***
Klia sig på benet/annat när jag sitter på, ja. Men efter ridturen, nej. Tränset åker av såfort efter ridturen, och så kliar jag honom om han vill ;)
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Svante får klia sig medans vi rider.
Även när jag hoppat av så brukar jag gå fram till honom så han får klia sig mot mig. För mig spelar det ingen roll ^^

klart de får klia sig när man jobbar dem. man vet ju själv hur tokig man kan bli…

jadå, dom får klia sig på mig med så länge ja inte faller omkull :P Men dom får aldrig klia sig med träns/kandar mot hårda kanter, men de e för att skydda lädret =)
Nej de hästar jag rider får inte klia sig, varken under ridturen eller efter, vare sig det är mot benet, mig, ett träd osv. Klia sig får de göra när all utrustning är av och de står i hagen/boxen..
inte klia på mig inte…

Min häst får klia sig mot migi efter att jag tagit av tränset och innan grimman åker på. Eftersom han i stoort sett körs svettig varje dång förtjänar han det. Men han får absolut inte klia sig mot mig när han själv känner för det. Det är mina regler som gäller.