Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 4562 ggr
Elma_vip
0

Rida sto med föl, hur långt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt sto är beräknad att föla om 12 dagar, när fölet sen är runt 1 månad är det tänkt att  jag ska byta stall. Nu undrar jag hur långt ett föl på 1 månad kan gå? Det nya stallet ligger ca 4-5 km från där hon står nu, och jag hade tänkt skritta barbacka på stoet och ha fölet i en lång longerlina, eller eventuellt ta med en kompis som kan leda stoet och jag leder fölet. Är det för långt för ett föl att gå?

Mangis
0

Det beror nog mest på vilken typ av individ du får. Snobbe (Mangis första) var med överallt i skogarna runtomkring i både skritt och trav. Stella hade inte varit så lätt att ta med eftersom hon var 10 ggr mer envis… 4-5 km tycker jag är lite långt för en månadsgammal fölis, men den lär ju inte dö av det.

Sunset
0

ja, 4-5 km kanske blir lite långt för ett föl som bara är 1 månad.. den är ju inte direkt van att gå så långt när den är så liten.

Elma_vip
0

Okej. Hade ju kunnat köra transport men vet inte om jag vågar riskera det, visst står stoet helt still i transporten, det är inga problem. Men hon kan vara ganska problematisk vid själva lastningen, och dte vill jag inte att fölet ska ta efter, sen vill jag inte risker att det händer något med fölet heller.

Sunset
0

okej, de är ju inge kul om hon är jobbig vid lastning. du kan ju säkert gå med fölet, de "ända som kan hända" är väl att fölet blir trött.

Elma_vip
0

Okej, precis. Bättre trött än ihjälsparkad.. Hon kastar sig nämligen ut ur transporten när man ska lasta, och om det nu är en envis fölunge som sliter sig eller något.. :/

Sunset
0

ja eller hur, de är ju inte så kul om fölungen får panik när mamman gör så. då kommer ju säkert fölungen oxå bli svårlastad.

Elma_vip
0

Ja, så det får nog bli att vi går då, har inte bestämt om jag rider och har fölis på släp eller om någon annan går med, beror på hur envis fölis är och hur den är att leda..

[countess]
0

om man tar det lugnt och låter fölet ta det i sin egen takt ska det nog inte vara några problem

Elma_vip
0

Okej. :D tack så mkt =)

Neywaz
0

Jag skulle också ha gått med fölet om jag var i din situation. 4-5 km är inte så farligt om det är en engångsförteelse och ni går i fölets takt. Mina föl brukar börja tidigt med att följa mamma på kilometerlånga promenader som nyfödd och vid några månaders ålder så följer de ibland med på 4-5 km långa rundor, men då är de också vana vid det sedan födseln.

Tusen
0

Jag tror nog att du kan ta fölet till fots. Men jag skulle nog se till att gå kort promenader med fölet och stoet innan själva flytten. Dels för att träna fölisen att gå i grimma och grimskaft (inte alltid så lätt med småttisar), dels för att se hur fölet orkar. I långsam takt lär den orka mer än man tror, men är den van att röra på sig (viljet föl oftast gör ändå) så går det säkert lättare.

Vi hade ett föl en gång som alltid smet ut ur hagen då mamma skulle ut på en tur. Hon fick då följa med och springa lös brevid. Naturligtvis började vi med korta turer (både för fölets och mammans skull) men ganska snart var fölisen med på de vanliga turerna. Redan vid 3 mån ålder var hon ute på turer runt 1 mil. Hon är nu 3 år gammal och kanonfin både utseende, temperament och kondition.

Bilden är tagen i somras då hon var 2 år. Vann sin klass och blev ungstochampion.

Zahara
0

Men hästar i vilt tillstånd deras föl måste ju gå mycket längre sträckor?!?! tror nog de tål mer än vad vi vill att de ska :) jag hade promenerat 4-5 km är inte särskillt långt tycker jag!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Mangis
0

#12 Glöm inte bort att underlaget är ganska annorlunda på en grusväg jfr m stäpp/hage. Dessutom tillkommer problemet att gå i grimma.

Manda29
0

Börjar du med grimma tidigt brukar det inte vara några problem. Har alltid fått sätta grimma på Mandas föl nästan direkt. Dom var inte bra på att följa henne och hon sa inget utan lämna det åt oss. Varför skulle hon besvära sig när hon hade oss Skrattande. Vi tog på och av grimman bäde i stallet och ute. Antar att du kommer pyssla med fölet från början.Med tanke på promenad, om en månad är det förhoppningsvis så pass varmt att sto o föl kan vara ute mycket, då får den ju upp lite kondis oxå.

Vi gick med hästarna 4 km på asfalt förra sommaren . Manda, var då 28, var lite stel ett par dar efter. Tösen var som vanligt. Ingen av dom hade gått mer än i hagen.

Ellsa
0

Völúspa var en islandshäst som stod i mitt stall och väntade föl i somras. Tror att fölet var ca. 20 dagar minst försenad och de red (skritt och trav) ända tills typ två dagar innan.

mallan-nog
0

Som #11 berättade så var vår fölis med nästan jämt och hon älskar fortf att få komma ut å träna. Hon är ALLTID först fram. Och på tal om att rida dem när de är dräktiga är inte heller någon som helst fara. Jag red Monita dagen innan hon fölade. Givetvis får man anpassa sig efter stoet och ta de i tempon hon tycker är ok. Däremot shettisen jag hade, hon blev sur å grinig ca 2 månader innan födseln, å då var de bara att ställa av henne. Hon ville inte träna mer då.

Elma_vip
0

Tack för alla svar. Jag kommer att gå dit om nu fölet går med på det :P Jag kommer att träna ganska mkt innan på att gå med fölet, och att rida stoet samtidigt som jag har fölet i en lång longerlina. Så förhoppningsvis går dte bra. Jag vet hur dte är att leda ett föl som inte blivit lett förut, mardröm:P

//Diana

Zahara
0

det finns ju en gjord till sto med föl som gör att du kan promenera med fölet fast vid mamman… vissa använder den om de har många sto+föl som ska ut samtidigt eller vid motion om det är ett föl som gillar att gå på upptäcksfärd :)

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Elma_vip
0

#18 Okej, Tack för infon, men eftersom jag bara ska göra detta en gång så känns det lite onödigt att köpa en sån, :P Lättare att anv'nda lång longerlina ifall fölet stannar eller börjar bråka.. :p

pardu
0

När min sköthäst har haft föl har jag efter ägarens anvisningar börjat lämna fölet i stallet, sällskapad av en annan häst, under kortare turer redan vid två månaders ålder (dessa två månader har stoet haft semester). Jag var till en början skeptisk till att lämna fölet utan sin mamma så tidigt, men det har faktiskt fungerat väldigt bra. Att sedan skilja på fölet och stoet har sedan gått tämligen smärtfritt.

wewwa
0

I din sits hade jag absolut gått med pållarna, men i fölets takt. :)

MalinSandman
0

Jag skall troligtvis betäcka mitt sto i år , eller nästa år , får se hur det blir ,  : ), 

hingsten kommer nog vara Lord Alberth 930 , som finns i boden , och då jag gillar hela den hästen : )

Maja
0

Tänk på att stoet kan föla senare än beräknat också, men jaa.. Jag skulle nog gå med fölet!! :)

Ahnna
0

Det som ingen har kommenterat är att fölet måste äta väldigt ofta när den bara är 1 månad gammal. Vissa föl snuttar lite från mamma minst var 10:e minut. Föl får magsår väldigt lätt och ska aldrig lämnas ensamma utan mamma i mer än 10-15 minuter när de bara är någon-några månader gamla.

Ska du rida eller leda hästarna till nya stallet så tror jag att fölet mår bäst av att ni stannar till ofta och låter det dia och eventuellt lägga sig ner och sussa några minuter då och då. Ni märker ju om fölet blir trött, grinigt eller på annat sätt visar att det har fått nog.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

Elma_vip
0

#23 Sant, men jag flyttar alltså stoet och fölet när fölet är en månad gammal, inte tidigare och de som äger det nya & det stallet hon står i nu vet att från det att stoet fölat och ca en månad framåt så står hon kvar i det gamla stallet :P

#24 Ok, hade räknat med många korta pauser under promenaden så :P

Elma_vip
0

& ifall nån är intresserad så är hon beräknad till den 5 April, alltså idag :D

lisette
0

o inget än så länge?

Elma_vip
0

Nepp, kommer precis därifrån.. :P Tror inte det kommer i natt, får se hur det blir imorron :D

Klasselover
0

Har det blivit nånting än? :D

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Tappsveden
0

Om du ska rida mamman med fölis till nya stallet skulle jag absolut inte ta den i lång lina. Låt fölis gå lös brevid mamman, är det mycket trafikerade vägar skulle jag faktiskt köra dom till nya stallet. har i i lina så kan lillen göra sig illa.

Elma_vip
0

Fölet kom 06.30 i Lördags. Ett litet hingstföl som inte visar minsta lilla intresse för mamma när vi är ute, så att ha honom lös kommer absolut inte gå då han inte går efter henne alls. Kommer kanske bli så att vi hör med en kompis till mig om han kan köra, han har en minlastbil med plats för två hästar. Brukar vara lättare att lasta då hästarna går upp från sidan liksom. Funkar inte dte eller att han inte kan så går vi :P

Elma_vip
0

Oj, glömde ju bild på fölis :P Tabasco Vip, på bilden är han 5 dagar gammal.

Elma_vip
0

Inte ett dugg intresserad av mamma, :P

AusaBausa
0

hade nog om det går o lösa tagit o kört dem t nya stallet trist att trötta ut liten så när den är så liten…

…funderade på om man itne skulle snabbt kunna köra fölet o rida stoet t stallet???

Manda29
0

Grattis till fölet. Va fin han är. Vem är han efter? Då blev det en sån liten buse som jag skrev att Manda bruka få. Skrattande

tezzie
0

Men gud vilken söt liten kille =)

*** Kärleken övervinner allt ***

Elma_vip
0

#34 Jo det kanske kunde gå, vet inte om jag kan rida henne om jag tar ifrån henne fölet nu bara, hon är enormt överbeskyddande. men vi får se hur det blir, det är ju trots allt en månad dit. :D

Han är efter Rubesco e.Rubinrot 1033 ee.Rubinstein