Berätta om din/dina hästar
Undrar om det är fler än jag som har dålig koll på vad alla ifokusare har för hästar? Skriv gärna här om dom isf, det spelar ingen roll om ni skriver om er egen häst, medryttarhäst eller sköthäst.. Skriv på bara. :)
har ett varmblod(travare) på 24år som är skogsmulle och "foster" mamma till min 2åriga halvblodssto. Travaren är svartbrun och den andra fux ston båda två och de heter Dionne och Zara. Bilden är på Zara inne i sin box.
inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat
medarbetare på scrapbooking.ifokus
Jag och min familj har en Shetlandsvalck som kallas Razz. Han är skäck, ca 96 cm i mankhöjd och blir 11 år i år. Han är jättesnäll och inte speciellt envis, en bra barnponny. Som många andra shettisar är han matglad och äter allt som går.. :P
Vi har ett korsningssto oxå, hon kallas för Chessa. Hon är 50% halvblod, 25% arab och 25% welsh. 154 cm i mankhöjd och har nyss fyllt 9 år. Hon är utbildad i medelsvår dressyr och är plesureriden. Hon är kanonsnäll.
Bilden är på Chessa <33

åh sötnos!! :)
vill så gärna få en flicka sen när jag ska ha barn så hon kan få en sån liten söt en…
Jag är medryttare på Wind of Fields, "Windy".
Hon är ett skimmelsto född 1995, korsning arab/pinto, D-ponny. Världens underbaraste häst. Har ridit henne i 3½ år nu och allt går bara bättre och bättre =)
Hon är f.d tävlingshäst som numera bara motionsrids dels pga ägarens bristande tid och dels att hon har lite problem med hovarna, så hon ska ev. triangelmärkas i sommar. Men jag är ingen tävlingsmänniska ändå så det gör inget.
Hon ÄLSKAR att hoppa, vi har som högst hoppar 120cm tillsammans. Hon är väldigt framåt, pigg och het, spec ute i skogen. Vissa dagar är hon extremt svårriden, vissa dagar går hon som en klocka. Ett helt vanligt sto alltså ;)
Hon fick föl efter connemarahingsten Hagens Ryan RC 76, den 20 juli 2006. Mer om henne i nästa inlägg. :)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Wild Wonder, "Wilda", är då Windys föl (se #6).
Hon föddes runt lunchtiden den 20 juli 2006, fyra timmar senare var jag där och såg underverket med egna ögon =) Oj vilken sötnos hon var. Och redan från första början var hon väldigt busig. Det var ingen slump att hon blev en liten "Wilda", med andra ord.
Hon föddes som mörkbrun med bläs och idag är hon grå med lite bruna stickelhår, svartgrå man och svans, en diffus bläs och svarta ben och hovar. Världens vackraste!
I dagsläget är hon 140cm hög och lite överbyggd som alla andra 2-åringar. Hon är van att hanteras i boxen och utomhus, ledas på promenader osv. Hon kan vara väldigt svår att hantera ibland men alla har ju lite sämre dagar ;)
Tror det kan bli en riktigt fin liten häst av henne så småningom.
Hon är alltså e. Hagens Ryan RC 76 och u. Wind of Fields.
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Sheerona "Bus":
Ett korsningssto vbl 75%/arab 25% f. 1995.
Hon används som ridhäst, en del dressyr men kan hoppa om hon vill och grunderna i western.
Hon älskar att stå och gosa och bli kliad. I år fick hon sitt första föl.
Xzerihwala "Xzerran":
U. Sheerona E. Karnawal ox f. 11/3-2008.
En helt underbar individ, hon är orädd och nyfiken på allt. Tanken är att hon ska köras in och ridas.

Har en liten ridtravare som heter Tarek. Har haft han i 6 år nu. han är 152cm och blir 11år i Juni. tarek är en väldigt speciell häst som inte lämnar någon oberörd. Man kan nästan lkna honom mer som en hund
. Han beter sej lite anorlunda, han kan va hingst ena dagen, skrika och tjura som ett sto andra dagen och vara en helt vanlig valack den tredje… men jag älskar han ändå!

#9 han är med andra ord lite schizo?

brago är min lille prins. han är född 05 och döpt efter min första sköthäst som hette just brago. när jag köpte honom hette han mr bean och med facit i hand hade han nog passat bättre till att heta det! =)
brago växer som ogräs just nu (som vanligt) och han är allt annat än snygg i sin kropp. jag börjar undra hur stor han ska bli.
jag har ägt honom i snart två år. han är en häst som ser ganska så tråkig ut, han ser ju väldigt alldaglig ut, men när man träffar honom så faller man direkt för hans charm.
bragobus är itne rädd för ngt utan han är världens tuffaste lilla b-ponny och det är en häst som aldrig kommer att lämna min ägo. han håller på att köras in och ska även skrittas och travas lite lätt i sommar.
på bilden är det första gången han badar i sitt liv. inga problem utan plums i vattnet direkt.
lis, den bilden har jag i min mobil! :D
#5 Killar kan väl också rida?
**Smeagårn's Shannon
**Tinkersto född sent -05, blir alltså 3 till hösten. Mycket bestämd och envis liten dam på ungefär 150, ser lite ut som en dragracer just nu, men manken är på väg ikapp, hoppas bara den kommer hela vägen…
Håller på och tömkör och tränar markarbete just nu, på halvfart av massa olika anledningar. Vet inte riktigt vad jag ska ha henne till sen, får se lite vad hon passar bäst till, men köras in och visas på riks i sommar är inplanerat iaf. Sen vet jag inte, men det lutar åt reining eller akademiskt, kanske ett föl om hon blir godkänd 
Bild från i somras.
kul att du visar dig själv slo ;)

#12 har du? har jag skickat den till dig eller?
japp, du skickade den till mig i somras :)

Har en flock shettisar:
Zessan, Estel v Bunswaard, Cickoria, Chamness Tammie, Mayflower, Cookie, Madonna, Nigeria, Malles-Madicken, Rosemary v d Eulesberg, Mallory Knox, Waltzing Matilda, Josephine Baker, Max Payne
Ett par halvblod: Bruno, Ella och Cassius Clay
och 2 araber: Nadjesha och Es Almeta.
Alla är våra förutom Bruno som är lånad.
Inte min, utan min sköthäst.
Manolito är en valack född 2001 (troligtvis).
han har (för mig) okänd härstamning, men har troligtvis arab i sig. Han är en fux med bred bläs och vit strumpa vänster bak.
Antagligen har han något fel på synen. Han är väldigt rädd för allt som ser annorlunda ut, spår på marken, skuggor, hinder mm. Troligtvis beror detta på hans syn, att han inte ser riktigt vad det är och iom detta gör det enda naturliga för honom - försöker komma undan detta.
När han väl hoppar har han dock en fantastisk hoppteknik. Jag skall försöka bygga upp vårt förhållande så han får ännu mer förtroende för mig. På så sätt hoppas jag att han lättare kommer hoppa. Har som högst hoppat 75 cm med honom, men vet att han har kapacitet för mer!
Vet inte riktigt exakt hur hög han är, men han är en stor D-ponny, antagligen mellan 1.45-1.48cm.
Johanna - Instagram
#14 Synd bara att mina piercingar inte fanns då… Fast, hur mycket ser man egentligen? Det är ju inte ens nån hatt på bilden 
#19, man ser ju inget, plus att, precis som du säger, det är ju inte ens en hatt med !! skärpning! ;)
Paddie
C-ponny , 11 år , maxad (: tävlar hoppning upp till MSV .
Absolut den bästa hästen jag nånsin haft, hon är alltid så underbart snäll och försöker alltid (: aldrig surlr liknande. lr jo, kan bli lite jobbig vid brunst. att hon blir lite så att hon inte försöker lika mkt vid tex träning/tävling.
hon är mkt pigg, men inte alls het (: men kan bli stark i skogen . dressyr tränar vi regelbundet men tävlar typ aldrig. hon har blivit mkt felriden hos tidigare ägare och har därför underhals och lite felsatta muskler, då håller inte kraften till en stadig form i galoppen (: plus att hon är byggd i nerförsbacke ;/
men hon är verkligen den bästa oh snällaste hästen som finns (:<33
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Haha, jag lovar ;) Hatten kommer nog få följa med ut på turné i sommar, om jag ska spana eller ställa ut lilla djuret.
Silverado.
Just nu liten D-ponny, runt 144 (: 4 år och tävlar några klubbisar 60/70.
Han är supergullig och jättesnäll :D köpte honom i augusti 2007. han är grymt mysig att rida med jättemysiga gångarter och perfekt pigg. har dock börjat med några olater i skogen (ärvt från B-ponnyn?) som vi håller på att lära bort ^ alltid jättesnäll i hanteringen, men är lite som långben i sättet brukar vi kalla det xD
han är ju inte utbildad så mkt, men vi har tränat lite med honom, och han verkar verkligen kunna bli en RIKTIGT bra hoppade :D hoppas får man ju ^ han älskar att hoppa och är hööööööögt över :D
supersilver<3
Isa Aronsson
www.stallequino.se

Kalita
Ett haflinger sto född 1990. Vi köpte henne för ungefär 8 år sen , men då red jag aldrig på henne. Bara min mamma och systrar. Och dom red inte så "allvarligt" Utan lunkade bara på i skogen. Då var Kalita hur tjock som helst. Sen fick hon fång och stog i 1,5 år. Men till slut blev hon bra av att ha ätit örter ! Sen stog hon där i hagen och ingen gjorde nått med henne. Jag började borsta henne lite då och då men jag red på ridskola då och tyckte Kalita var lite "farlig" för hon är ju inte som en ridskole ponny som står still hela tiden. Sen för två är sen kom Towe till stallet , hon gjorde så vi började rida Kalita igen först red mamma och min syster henne mest. Och jag började skritta på henne lite. Men sen fick jag börja trava också men då var Kalita stark som tusan ! De enda hon kunde var att lägga sig på bettet och bita ihop och spänna halsen sen springa iväg själv hur hon ville. Sen där på vintern så Fick jag börja galoppera men jag red inte så allvarligt då mest ut i skogen bara. Då var hon hemsk i galoppen hon drog iväg som tusan sen var de bara att hoppas på att man får stopp. Efter ett tag började jag träna för Åsa min tränare och jag började lära mig mer och mer , Kalita också. Allt gick framåt men Kalita hade problem med galoppen. I sommras så red jag KAlita varje dag och tränade henne själv. Och red för åsa ungefär en gång i veckan. I höstas lärde jag mig att rida mer med skänklarna och sättet och de har hjälpt både mig och Kalita grymt mycket ! Så nu så har hon blivit en tävlingsponny !!! Fattar inte själv när jag skriver de här att vi klarat allt :') Kalita är världens gosigaste och bästa ponny enligt mig <33
HAHAHA , försökte hålla mig för att inte skriva men klarade de inte xD Visste att de skulle bli en hel bok (A)
Iza, Foto: Mikaela Lundgren tack ;) <33
Herkules
Min underbara Nordsvenska Brukshingst född 050531. Han mäter ca 153 cm i dagsläget men växer ganska duktigt. Världens goaste häst!
Han gör allt jag ber om, och lite till! Håller på att rida in honom för tillfället, har ridit honom 8ggr nu :) Planen är att visa honom på Grevagårdens avelsvärdering 2009, och hoppas på att han går igenom som avelshingst :)
Han kan buga, bergsget och vinka, vi håller även på att öva in den spanska skritten. :)
Det är svårt att berätta när ni inte träffat honom själva, men han är bäst helt enkelt ;)
Foto: Moa Thuresson
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."
PimPim
Mammas lilla shettis, dock jag som tar hand om honom. Född 2004. En riktig rackarunge som mäter 89cm över havet i dagsläget. Älskar att dra stock ute i skogen, kan lite trick så som buga, kompliment och ligga på kommando. Det är väl typ det ;)
Foto: Matilda Skoog
"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Har 4 hästar.
2 shettisar: Nero & Gösta, minihingstar på 14 o 9 år, Nero svart o Gösta e vit… =)
2 Halvblod: Stjärngossen 11 år, 174 hög efter Flyinge Electro Quick Step 2 år, vet ej hur hög.. går på lösdrift just med 20 andra 2åriga hingstar.. Efter Camiell Flamingo Z och är tänkt bli hopphingst..!

har idag tre pållar…. en appaloosavallack på 4 år ca148 cm i mkh. blir om de blir som jag tänkt reining å kosseklasser. tränar för tränare runt 1g/v.
å ett fjordingsto på 3 år ca130 cm i mkh. till allround. under utb.
å om allt går som planerat (vilket jag börja tro att det inte gör) ska jag bli med två föl nästa år…..
sen har jag ju den lilla mannen på 92 cm i mkh. vet inte hur länge han blir kvar hos mej…….
#25 omg , (A) haha
foto Mikaela L ^^ HAHA , men iaf , herkules är finast<3
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#11 den bilden känner jag igen;-D kan det vara tbg-vatten??hihi! det var SÅ mysigt…får göra om det igen men kanske i annat vatten utan stenar…
Jag har
"Ludde" Lord Ajrim som han heter e:Lord Quick u Mirja Way. han är född 1992, varmblodig travare på 150cm. vi är skogsmullar som lufsar runt i skog o mark…fux m bläs
Sist men inte minst har jag Grabina, mitt delägarsto, på 22 år. Hon är svettfux m bläs..Hennes stam är: e:Granith u:Branita ue:Brabant. Stofamilj 50. Mest Avelssto o lite ridning har hon använts till…fått mååånga föl… sista 2006, Ecco. Hon går nu ihagen som sällskap åt en annan häst. Börjar bli krasslig så vi håller extra koll på henne o ska så småningom se om vi behöver ta bort henne…Trist men så är det!

Har en c-ponny som jag fick på alla hjärtans dag för 4 år sedan. han är hela 15 år nu, och börjar faktiskt bli lite äldre än 3 i sinnet. stundtals iaf
Sen har jag Blacky som jag köpte i sommras av Louise80 här på forumet. han är en d-ponny som ser ut som en drake vid fodring. han har lyckats böja gallret in till Peppe med alla sina sparkar… mupp
+ att han käkar upp Peppes svans. tur för honom att han är go för övrigt =)
Peppe på bilden, med sin roliga färg han får på våren
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Jag har ett varmblod. Han är 9år och vait min lite mer än ett halvår.
Är i skolan så jag har ingen bild på honom här
#13 - Tss.. Min bild ju.. ^^
Inte mina pållar, utan medryttar/skötpållar..
Kátur, islandshäst på 26 år, vallack, 130cm i manke. Jag har ridit honom i ungefär ett år nu, han är en pigg gammelman som älskar att rida ut (vilket är det enda vi gör). Han är rätt pigg som sagt, och älskar att tävla mot Beris eller Nökkvi ;) Jättefina gångarter, underbart att rida barbacka! I tölten ligger han gärna på neråt och drar ner huvudet, och vilar på bettet (= ajaj i händerna!), men sålänge man jobbar med munnen och skänklar brukar det gå bra :) Älskar att kela, tycker det är jättegott att äta händer (varför bara ta godisen?) ^^ Duktig på att hoppa, men det blir nästan ingenting längre eftersom han börjar bli äldre och stel.. Men nån stock eller dike ibland :)
Spirit, korsningsvallack på 12 år, 140 cm i manke, okänt ursprung. Ridit honom i ca 3-4 månader, är min kompis systers häst, som jag rider varje gång jag är hos min kompis :P Gillar att kela, och är lugn och go i stallet. Svårt att ta bettet, men efter ett tag går det :P Funkar lika att rida på hackamore/bettlöst egentligen, men ibland blir han lite pigg :P Lugn och rätt tittig att rida, jätteduktig på att hoppa, men en liten fegis (hoppar inte alltid) :P Hoppat 1m med Mela och 70cm med mig. Går super i dressyr också, och han funkar även super på western, vilket vi inte har lärt honom och han var inte inriden när han kom till min kompis.. skumt :S
Bild; Kátur och jag efter ridtur, foto; Helena Almén (syster).
Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Min medryttarhäst, Super Beb, "Baby".
U: Quick Beb E: Ride the night
Baby är en varmblodig travare. Hon är född 23 mars -00 och är alltså åtta år. Hon är en häst som man bara inte kan låta bli att tycka om. Jag dressyrtränar henne mest, då hon inte får hoppa pga gammal skada. Men vi jobbar också en hel del från marken, vilket gör att vi har väldigt bra kontakt. När jag gör något med henne känner jag riktigt hur hon vill förstå, vill göra rätt. Hon är en helt underbar häst.
En dag för inte så länge sedan när vi var på väg ut till hagen prövade jag att knäppa loss hennes grimskaft. Hon följde efter mig som en liten hund, stannade när jag gjorde det och började gå när jag gjorde det utan att ha en tanke på annat. Det är sånna tillfällen som gör det värt att gå igenom de där trista dagarna när ingenting fungerar. Vi har våra bra och dåliga dagar, vi har dagar då allting fungerar och dagar då vi båda surar ihop lite. Baby och jag utvecklas tillsammans och trivs bra ihop. Jag älskar henne obeskrivligt mycket!
#30 Hehe… Det är mer "kom hit med dig så jag slipper vara med på kort" :P

Foderhäst
Racer Roger, varmblodig travare.
ca 160 hög och 9 år gammal.
han lyckades inte alls inom travet men blev inkörd/halvt inkörd. la sig med sulky iaf och då tyckte ägaren att han inte skulle behöva springa. Han kan vara rätt bestämd av sig så jag tor det kan ha varit rätt tufft att få honom resa sig när han väl lagt sig.
Eftersom han inte ville köras så fick han stå i hagen rätt mycket men reds in och reds lite ibland, sen kom han till mig och fick bättre kondis och lite muskler och tappade lite fett.
han har bra godisminne - han kommer ihåg vilka som gett honom minsta lilla godisbit och tigger som sjutton av dem. Han är en lugn herre som inte skräms så lätt. Han gillar att fotbollssäsongen börjat, för nu kan han stå och titta när tvåbeningar springer fram och tillbaka efter en liten rund boll.
Medryttare på en american curly (släthårig), vid namn Blueberry. Oftast kallas han Bulan.
Bulan är 10 år, men de flesta som ser honom gissar att han är en gammal gubbe, fråga mig inte varför. Bulan har inte livit regelbundet riden på ett par år, och det märks för dels kan han inte så mycket och dels vill han inte så mycket. Han har inte mycket kondis, så det blir inte så långa ridpass. Ofta rider vi ut runt fältet eller så rider vi lite lätt dressyr. (En gång på fem månader har vi hoppat ;))
Han är en häst som kanske inte är så lärorik och givnade att rida, men vid all annan hantering är han ett riktigt charmtroll. För övrigt är Bulan den enda hästen som gnäggat efter mig är jag kommer, så det gör ju givetvis att jag tycker lite extra mycket om honom!

Folly, 17-årigt varmblodssto.
Kan inte se att denna dam är 17 år någonstans. En extremt pigg och framåt häst med massor av krut i. Ibland visar hon upp sina mest stoiga sidor och dom är mindre roliga. Andra dagar är hon hur go och samarbetsvillig som helst =) Folly har varit betäckt 4 ggr, varav hon har kastat två föl och fått två underbara fux-föl :-)
*** Kärleken övervinner allt ***
Jag äger då tre hästar men börjar att berätta om en kille! ^^ Han är en snart femråg islandsvalack. Han heter Herkules från Solbacken1. Han är mycket pigg och framåt och älskar att jobba, han är också mycket samarbetsvillig. Han är än lite "snubblig" med fötterna då han är så ung. Han har tre väl separerade gångarter men tölten måste jobbas på och likaså passen eftersom han är femgångare. Vi tränar just nu och ska snart börja rida för tränare. Han fyller fem år den 23 maj *samma dag som mig btw*. Han är en helt underbar häst som man bara inte kan slita ögonen ifårn med sina svarta fläckar och blå ögon
*-* Tänkte skriva om mina två andra hästar också, *-*
/ Josefine och Herkules, www.isbitarna.se
#50 har en 16 årig gubbe här hemma o det märks inte att han är gammal( men tycker väl inte han är det heller..han kan ju leva lika länge till…)… han busar o ska ha igång fölet här o beter sig mest omoget av dem alla 3..

#52 Sant :o)
*** Kärleken övervinner allt ***
Min foderponny.
**Lubbella
**Lubbella är en frieser/welsh på 9 år, D-ponny. ^^
Hon är ootrooligt busig, häromdan så bad jag min kusin hålla henne i 2 sek för att jag skulle in i sadelkammaren och hämta mitt dressyrspö, det tog inte längre än 2 sek, kan jag lova. Men när jag kom ut igen hade Lubbella vält vattentunnan i stallet så det var ganska mycket vatten över hela stallet. :] Så där fick jag hämta torv och strö ut, allt pågrund utav min kusin som inte kunde hålla koll på Lubbella, ens i 2 sek. ;] Lubbella har även gjort andra bus, som t.ex. gjort sönder ett grimskaft för att få mat! Hon ryckte upp huvudet, pang, så gick grimskaftet sönder och hon travade glatt in i stallet och började käka. :] Annars brukar hon sätta av i paddocken med en ras bocksprång.. Men men, jag älskar henne endå, min lilla bus-polla. ^^
Oj, vad mycket det blev, mest om hennes bus! xD