Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: körning
Läst 5100 ggr
Fining
3

Hur mycket får en häst dra?

Jag håller på och kör in min d-ponny. Men hur vet jag hur mycket hon får dra? Hur stor vagn och hur många personer? Hon är av new forest-typ men med lite kraftigare ben pga hon även har nordsvensk i sig.

lisette
0

det finns väl ingen maxvikt direkt på vad en häst FÅR dra. man får nog se lite till hästen, hur vagnen är osv.

såg faktiskt på Insider att det inte krävs speciellt mkt dragkraft för att dra en tung vagn.

MLphoto
0

Inte en aning, men en shettis brukar kunna dra en vuxen och ett barn, normalstorlekar x)  och nordsvenska hingstar måste dra 900kg på ett dragprov för att kunna bli godkända för avel.. så om man säger såhär, det är vääääääldigt olika, så jag är inte kapabel till att säga exakt hur mycket dom kan dra eller inte :P

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Klasselover
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 - En shettis (om den nu har rätt muskler och är kraftig) kan dra 2 vuxna ;) Lilla Putte var kraftig, han drog en vuxen och tre barn utan problem, och barna var 9-11-13.. ;) Det har han dragit som mest, men oftast tre barn (jag, 14, och två barn på 4 & 2) .

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

SHV-Pysen
0

vet att detta gäller shettis å fjording, och antagligen ardenner m.m dem kan dra dubbla sin vikt och om det var lite till för fjording eller nått sådant. Fast då antar jag att de menar en väldigt tränad häst och säkert på plan mark elr nått sådant

Hagelberg
0

# 0 I mitt gamla TR för körning var en b-ponny tvungen att ha en vagn som vägde 90 kg utan kusk och groom. Min b-ponny drar sammanlagt 230 kg på tävling och det kan gå undan. Givetvis måste de vara tränade när man belastar dem men du ska nog inte vara orolig att du överbelastar din häst, de är starka. I början kan det vara bra med en lätt rockad för att få hästen att gå framåt för att sedan vänja den vid att dra lite tyngre. Lycka till!

Fining
0

Okej, men om jag börjar så med en lättare vagn och bara mig själv, så kanske man tillslut kan öka på till en större vagn med två vuxna och ett barn. Sen märker man ju säkert på henne om det är tungt. Är så rädd för att överbelasta bara.

MLphoto
0

#3 Självklart är det inte maxvikt det jag sa xD, men jag brukar utgå från 1 vuxen och en ungdom / 2 småbarn ;) hihi

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

Hagelberg
0

# 6 Det låter sunt och bra :) Du ska se när polletten faller ner på hästen och den lägger sig i selen, då kommer du känna att du inte väger något!