jag har frågor,svara e ni gullia
Ang fölning,avel,betäckning
Nisse ska troligtvis betäckas sommaren 2007. Om allt går som planerat.
* När vet man att man ska åka till hingsten me Nisse, me tanke om brunst o så, kan inget om de där =/ shiit..
* Visst är det bättre med handbetäckning väl?
* Om stoet inte blivit betäckt innan, är det svårare för stoet att "ta" då?
* Räkna upp alla saker man behöver ha hemma inför kommande fölning.
* Ska huvud och framben komma först när det är dags?
* När man första gången ser vaxproppar, hur lång tid e de kvar då?
* Är det inte bättre o ha stoet i en mindre sommarbetes hage med ett annat sto som ska föla, än o stänga in dom i en box?
* vad är isåfall bäst, lösdrift med rasthage eller sommarbete?
*Hur nära inpå fölningen kan man rida stoet?
* Vad ska man ändra i foderstaten när stoet är dräktigt/ har föl vid sin sida?
* Vad är viktigt att kolla direkt efter fölning på sto o föl?
* När ska man ta ut veterinär för undersökning av sto och föl?
* Läste här inne om nåns häst som hade dräktighets fång, varför får stoet det o hur kan man förhindra det?
* Hur nära inpå fölningen ska stoet avmaskas (har läst att man ska de)?
* När ska fölet för första gången vaccineras?
* När kan fölungen för första gången ha grimma på sig?
* När kan man börja leda den?
* När kan man börja kratsa hovar på den?
Och slutligen vill jag ha namnförslag på bokstäverna N, R & C.
Både sto o hingst namn =)
Ha en bra kväll mina vänner. MVH /Elin
/Elin
11 som läst, ingen som svarar *suck* =/
/Elin
Det enda jag kan svara på av alla dina frågor ang grimma. Fölet kan ha på sig den från första dagen…
Jag var mest nyfiken på om det är något jag kunde svara på… Kan inget alls om avel och sånt, så läser och håller tyst ;)
aa okey, tack iaf !
Kiara o bebbe, snälla svara
/Elin

o jag, jag läser alla trådar även om jag inte skriver… :D

* huvud och framben ska komma först. fast ibland behövs det lite hjälp av veterinär
*Min häst gick ut på dagarna under uppsikt och var inne på nätterna innan fölning. Min russ som jag hade när jag var liten fölade ute på dagen.
* efterbörden är viktigt att den kommer ut. Är man osäker på fölningen går som den ska eller nåt annat ring veterinär.
*ang fång. övergödning och lite motion är inte bra. Har man en vettig foderstat och motionerar lagom ska det nog gå bra. Jag vet inte om mitt sto hade dräktighetsfång (hon fick fång i jan/feb. och hon fölade i slutet av juni) men det var läskigt kan jag säga.
* träna mycket i boxen (lättast tyckte jag). Jag väntade till fölet var ett parveckor gammal innan jag började. Jag tränade mycket beröring också, rörde fölet över hela kroppen, tränade att lyfta hovarna(korta stunder).
*fölets hovar är lite gummiaktiga i början och det tar lite tid innan de "stelnar". Du märker när man kan börja men träna att lyfta hovarna först.
Jag läste många hästfaktaböcker. Det är åtminstone till lite hjälp. Det som jag skrivit är det som jag själv upplevt. Andra har kanske andra erfarenheter.
tack så hemskt mkt !
Men vill ha svar på allt hemskt gärna
/Elin
Kiara, Gejsa, Bebbe, Cattis..
Snälla, snälla svara!
/Elin

När vet man att man ska åka till hingsten me Nisse, me tanke om brunst o så, kan inget om de där =/ shiit..
Jag brukar ha koll på brunsten och när det är en vecka innan brunt så åker jag med mitt st sen får hon stå kvar och jag gör ultaljud hos hingsten.
* Visst är det bättre med handbetäckning väl?
Hanbetäcknig är större möjlighet att få stoet dräcktigt
* Om stoet inte blivit betäckt innan, är det svårare för stoet att "ta" då?
Nej ett friskt sto brukar inte vara några problem.
* Räkna upp alla saker man behöver ha hemma inför kommande fölning.
Telefonnummer till veterinär, vanligt stallapotek + fölgrimma.
* Ska huvud och framben komma först när det är dags?
Ja
* När man första gången ser vaxproppar, hur lång tid e de kvar då?
Ca ett dygn
* Är det inte bättre o ha stoet i en mindre sommarbetes hage med ett annat sto som ska föla, än o stänga in dom i en box?
Stoet ska vara ensam inga andra hästar i hagen, hagen ska vara torr och ren eller så låter mans stoet föla i en stor box med massor av halm
* vad är isåfall bäst, lösdrift med rasthage eller sommarbete?
En hage med en lätt sluttning men det får inte slutta ner mot vatten, då kan fölet drunkna. Ett sto föredrar att föla i slutning, bäst är in ny hage med gräs och ingen lera,
*Hur nära inpå fölningen kan man rida stoet?
Olika det märker man på sitt sto en del blir som hus andra märks det inte på. Man skrittar bara sista tiden.
* Vad ska man ändra i foderstaten när stoet är dräktigt/ har föl vid sin sida?
Ja och det är en hel vetenskap, men ge inte mer förrän efter jul, fölet växer inget i början och övervikt är inte att stå efter.
* Vad är viktigt att kolla direkt efter fölning på sto o föl?
Att efterbörden avgår och fölet får i sig råmjölk.
* När ska man ta ut veterinär för undersökning av sto och föl?
Om stoet eller fölet verkar sjukt.
* Läste här inne om nåns häst som hade dräktighets fång, varför får stoet det o hur kan man förhindra det?
Var noggrann med att kolla att efterbörden avgår.
* Hur nära inpå fölningen ska stoet avmaskas (har läst att man ska de)?
Jag har för mig att det var tre veckor före beräknad fölning.
* När ska fölet för första gången vaccineras?
Det har linda skrivit i en artikel
* När kan fölungen för första gången ha grimma på sig?
Ametist var två timmar gammal = så tidigt som möjligt
* När kan man börja leda den?
Man lär hästen att inte dra emot ganska tidigt, man håller i grimman hästen drar och när den slutar dra så släpper man den
* När kan man börja kratsa hovar på den?
När man fölet vid att man får röra den, ta allt pö om pö och lyssna på fölet, ju mer du är med fölet ju lättare kommer den att bli. Ta det försiktigt i börja för fölet välter lätt.
tack så hemskt mkt kiara!! :D:D
TACK!
/Elin

Låna en bok om hästuppfödning kanske? Tror jag läste åtminstonde 5 olika böcker, åtminstonde 3 gånger var. Hade till och med med mig de två bästa böckerna ut i stallet när jag fölvakade