Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: körning
Läst 1056 ggr
Maja
0

Travträna i galopp?

Varje dag åker jag buss till skolan hemifrån mig. Jag åker då förbi en svensk travtränare och ofta så kan jag se när de är ute och kör sina hästar. Idag på väg hem från skolan så såg jag hur en kusk körde sin häst i galopp längs med ena långsidan av banan.

Jag är själv inte ett dugg insatt i körning och trav men började fundera på om det verkligen är bra att köra hästen i galopp med en sulky bakom sig?

Varför gör man så?

tezzie
0

Jag har aldrig varit med om att man tränar hästen i galopp för sulky. Däremot är det vanligt med galoppträning, dock med en ryttare på ryggen!

*** Kärleken övervinner allt ***

Maja
0

Jo, precis, det har jag också sett. Men när jag såg detta började jag tänka.. Såg inte direkt ut som att han försökte sakta ner hästen heller, men jag såg kanske bara 10-15 sekunder av det hela och under den tiden galopperade de..

AnnaLundin
0

Det finns en del travtränare som låter hästarna "galoppera av sig" medan de värmer upp hästarna. De brukar ändå veta att det är trava de ska göra när det gäller.

Maja
0

Okej!! :) Så det är bara i syftet att få bort energi då? :)

AnnaLundin
0

#4 - njeeä inte nödvändigtvis…

Den travtränare jag pratade om saken med sa att hans häst trivdes med att galoppera medan han värmde upp den, därför fick de göra det. Uppvärmning ska ju alla travare ha innan de gör sitt "snabbjobb". Och det spelar ju egentligen ingen roll vilken gångart de värmer upp i så länge de väljer rätt när det gäller.

Ahnna
0

Att träna en löphäst betyder inte att man bara tränar den gångart som den tävlas i. De blir mycket mer hållbara om de är tränade i alla gångarter, eller varför inte över hinder eller i dressyr?

Det finns ungefär lika många träningsfilosofier som det finns tränare. Många håller sig till skritt och trav med sina travhästar, men det finns förhållandevis många som galopperar, hoppar och/eller rider/kör dressyr med dem också.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

thilda-
0

eller så kan de ju va att hästen kanske börja hoppa om man råka driva lite för mkt och han börja hoppa?

lisette
0

#7 känns ju faktiskt som om det borde vara det.

tanke:

att låta hästen galoppera framför vagnen är väl att gräva sin egen grav egentligen. har den en gng blivit tillåten att göra det, varför skulle den inte göra det i lopp sen?

AnnaLundin
0

#8 - när de väl går med uppkäk och tävlingsutrustning så vet de att det ska travas. man är oftast noga med att skilja på hur man gör när de får galoppera eller inte och det lär de sig. Och, som sagt, den utrustning de har i lopp hjälper dem att balansera sig i trav så att de inte behöver falla över i galopp.

Även montéhästar rids i alla gångarter, ändå travar de i loppen…

lisette
0

kan bara relatera på pappas förra häst. när de började galoppträna honom så hoppade han sedan i varje lopp.

AnnaLundin
0

#10 - ingen metod passar alla hästar….

tezzie
0

Bara för att en häst galopptränas så innebär inte det att den hoppar i varje lopp sedan. Som Anna.Lundin skrev så fattar dom vad för gångart som gäller när dom får på sig käk och övrig utrustning. Sen att dom galopperar beror nog inte på ridningen, däremot skulle jag inte låta hästen galoppera framför vagnen.

En häst jag var medryttare på slutade vi helt att köra på träning enbart galoppträning hemma och sen snabbjobb på banan. Han sprang då i 1250000.

*** Kärleken övervinner allt ***

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Alla mina ponnyer galloperar för vagn! Och ingen av dem har problem på banan.

Min shetlandsponny gick SM Galopp ena veckan, nästa vecka SM monté och samma dag ett travlopp. En van travare VET vad som ska göras på travbanan. och då speciellt ett Varmblod som är avlad i princip endast för den livsuppgiften!

Något jag tycker "synd" om isåfall är dessa varmblod som får springa runtruntrunt på en travbanan heela sitt liv! och inte se något annat!

Jag tycker att man ska använda sin häst/ponny i så många träningsformer som möjligt. En allrundtränad häst/ponny kommer ha nytta av dessa muskler i tävlingssammanhang!

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

lisette
0

men kan man jämföra en shetlandsponny med en travare egentligen? de är ju/väl avlade för olika saker?

divansson
0

men det kan ju vart en som skulle lära sig att om den går över i galopp så ska den börja trava när man smackar på den? många låter hästarna galoppera då..