Jobbig situation BESLUTSÅNGEST
Jag står vid en väg korsning och vet inte villken väg jag ska gå,
Jag har juh tre boxar i stallet, en som studs (min egen) står i en som jag hyr ut till en hingst och har juh en ledig.
jag har hittat en islänning att kanske låna på foder,och skulle igentligen fått ett varmblodssto för 3 veckor sen som inte ägarn kommit med.
så mitt problem är juh att jag är jätte intresserad av båda två. men har juh bara en plats i stallet.
kan man kanske ha stot o islänningen ute dygnet runt o hyra ut den sista boxen eller tycker ni att jag ska ta mig en funderare och välja en?
tanken med stot är att hon ska ridas in och sen säljas,kommer inte hon till mig blir hon slaktad och de e juh synd då hon lämnar fina föl och är frisk o bara 8 år.
Men om man nu skulle ha hästarna ute hur är de kring bestämmelserna måste man ha vidskydd? hur stor o vad kan de kosta? eller kan man ha dom ute på natten o en bit in på dagen o sedan ha dom inne så dom får sova o äta kraft för att sen gå ut igen?
HJÄLP MIG O TÄNKA
kanske e de orimmliga tankar?
ALLA SVAR ÄR VÄKOMMNA
för och nackdelar
Det första jag skulle göra är att kolla upp om islänningen är känslig mot knott. För då är det ingen bra idé att ha den ute dygnet runt under våren/sommaren. Har ägaren dock haft den ute dygnet runt sommartid så borde det ju vara okej, men risken finns ju att det kan komma ändå, så att ha möjlighet att kunna ställa in den är inte fel…
Men ja, man måste ha vindskydd om hästarna ska gå ute dygnet runt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
#1 han går på lösdrift nu o har väl gjort de hela tiden som jag förstår de, vart kan jag hitta bestämmelserna ang vindskydd? att ta in dom o låta dom stå inne o käka o sova på dagen gör ingen skillnad?
12 timmar får de väl vara utan vindskydd/stall.
gå in på http://www.animalwelfare.se/Steria/templates/Page.aspx?id=298
#3 Var det inte 16 timmar nu, har för mig nån sa det i den tråden det diskuterades i :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
att ta in dem ett x antal timmar o ge dom mat o chans att sova gör ingen skillnad??
#5 Jo, om det är 8 timmar. För då har du dem ute 16, vilket är lagligt utan vindskydd.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
så om dom står inne när de hästar som är uppstallade står ute skulle jag rent teoretiskt kunna få det att funka? dag eller natt är väl ingen skillnad??
Jo, jag antar att det skulle gå. För det är ju timantal det handlar om, ingen tid på dygnet vad jag vet :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Enda problemet vore väl om någon blir skadad och kräver boxvila… Är väl sånt man måste tänka på bara.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Tyvärr kan jag inget om lagar och bestämmelser kring lösdrift men jag skulle rekommendera dig att antingen bygga ett rejält, godkänt vindskydd och låta de mest robusta hästarna gå där - eller se till att det finns boxplats eller liknande inomhus till alla hästarna. Även om man skulle kunna göra en egen tolkning av lagen och låta hästarna stå inne i "skift", så är det ju inte särskilt hyggligt.. tänk om det är busväder, regn och rusk och man vill ta in hästarna.. ska man då låta ett par stå kvar ute, utan tillgång till skydd därför att man har fler hästar än vad det finns plats för inne? Låter inte särskilt hyggligt… Samma sak om en häst skadar sig eller blir sjuk, och behöver en box.
Nu går vi ju så sakteliga mot ljusare och varmare tider, så det enklaste vore väl att bygga ett vindskydd, om du vill ha fler hästar? Men kolla då att de hästar som är tänkta att gå ute, klarar det och trivs med det. T.ex mitt känsliga, småfrusna vbl skulle bli ett fruset benrangel tror jag, om hon skulle gå ute dygnet runt.. kanske skulle hon vänja sig, kanske inte.
Du har ingen biyta i stallet, som du skulle kunna ett par boxar av/lösdrift? Typ som en annan tjej gjort i en annan tråd. Verkade ju enkelt gjort men det gäller förstås att man har förutsättningar för det.
Lycka till!
Jo, sen tänkte jag på att om de är inne dagtid får de ju mindre dags-ljus och sådant påverkar ju faktiskt också hästarna… Precis som om vi får för lite solljus blir de väl lidande också..
#11: Där sa du något faktiskt, solljuset är viktigt för oss alla levande varelser =)
#12 finns den tråden kvar? jag har juh plats i stallet för att kanske kunna göra något sådant ja. men då behövs ider på smida ideer. vad kan de kosta att bygga en ligghall ? Någon som har ett humm?
Om alla hästar går bra ihopp så är väl enklaste lösningen om ni kan bygga om till lösdrift, men det kanske inte går? svårt lägge du hamnat i hm vet ju inte så mycket om dig och hästarna men jag skulle försökt att välja en.
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW
så då har vi bestämmt oss de blir bara varmblodet =)

skönt att ha tagit ett beslut:) hoppas du och varmblodet kommer trivas fint tillsammans!
Hoppas du blir nöjd med dit val =)
//En främling är en vän du inte lärt känna än;) kicka in på My place on WW

Det låter som om du skulle behöva skaffa dig ett större stall och dessutom ta dig en funderare på vad du egentligen vill. Du får antingen bestämma dig för att bara hyra ut din sista box, eller så får du bestämma dig för en utav hästarna. Har du varit och provridit bägge hästarna?

#19 det har hon ju gjort om dy läser lite längre upp. ibland är det bra att vädra sina tankar o få andras åsikter. man är kanske inte alltid klarsynt själv.
skaffa större stall nej tack,trivs bra men som lisette säger kan de va skönt och få höra mer komentarer och tankar kring andras åksikter.
Om du läser hela tråden så ser du även att jag HAR BETSÄMMT MIG FÖR EN!!!!