Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridtravare
Läst 2323 ggr
mariamia
0

Vi står inför att köpa häst...

Hört si och så om just ridtravare. Nu vill jag få era åsikter, bra och dåliga. Vad ska man tänka på om man köper en ridtravare och är det bra ridhästar??

Fram med era åsikter nu…

Mvh Mia

Molla
0

På många ridtravare kommer man till en gräns av vad hästen klarar av, sen tar det stopp. Men det beror ju på om du vill komma ut på tävlingsbanan eller ej…

Min kompis har en ridtravare, världens snyggaste. Han har kommit långt i dressyren!

Thorsson
0

Se till att hästen kan galopp, för de kan va svårt att lära dom. sedan att den är grund riden. sedan ska de ju va efter dina önskemål.

davidia
0

jag har två stycken.den ena är skit mysig,snäll att rida och hålla på med.den andra är också snäll men fått stryk så är lite rädd och så.men lyder och gör som man vill.rider inte henne för hon ligger på som bara den,det är det enda som är dåligt med henne.jag ångrar mig absolut inte att jag köpt nån av dom.

mariamia
0

Vi vill ha en familjehäst som vi ska mysa, pyssla och rida och umgås med allihopa. Inte samtidigt dock… Behöver inte komma så långt eftersom vår ridning är till hus behov. Har haft 3 foderhästar som inte alls passat familjen så man blir lite nojjig… Helt plötsligt kanske det inte är så viktigt med ras osv utan mer mentalitet och säkerhet.

Velepa
0

Jag har ett varmblod och ja kunde inte ha haft en bättre häst fast han har stått på travet och gått rätt hårt. Så snäll och hur go som helst. Kunde ja skulle ja ha honom i sängen :) Bästa hästen ja haft. Han älskar att gallopera och dom ja känner som har varmblod har lätt för galoppen.
Min mor hade ett varmblod som va ganska hispig för några år sedan. Han sparkade sönder mjälten på mej. De va nära döden.

Se hur den är i tempramentet om du ska ha varmblod, hispiga hästar är inge kul alltså.

LinaN
0

Sen en vbl häst som ite gått mycket som sedan blir igångsatt kan tävlingsnerverna komma igång på (dvs om de gått bana)

Men om det är er första egna häst i familjen, satsa på en ridtraare som kanske är inkörd men inte tränad för travet, utan som gått som ridhäst i princip sedan starten. DÅ får de en litet annan mentalitet.

Titta litet på stamtavlan, vad har de för släkt? Vad har föräldrarna för rykte om sig? Det kan säga en del om temperament och lynne.

Men en ridtravare är ofta ena riktiga pärlor. ;)

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

warum_nicht
0

om man vill ha en ridhäst så tycker jag att det är onödigt att sikta in sig på en av de få hästraser som inte är avlade för ridning. dom är ju visserligen billiga så det är ju en häst för lite pengar. det finns ju billiga ridhästar beroende på vad man är ute efter men det är sällan dom blir så billiga som travhästarna är. trots det så rekomenderar jag att lägga lite mer pengar och köpa en ridhäst istället.

lisette
0

#7 fast det beror ju lite på vad man vill med sin ridning med.

det FINNS ju de som inte vill annat än ut i skogen o få motion! som inte bryr sig om dressyr/hoppning.

warum_nicht
0

#8 som jag sade "beroende på vad man är ute efter". är det inte en ren prisfråga så finns det bättre och mer allsidiga alternativ än en travhäst. oavsett användningsområde.

lisette
0

jo men en travhäst går ju ändå för runt 5-6000 o vad hittar du för ridhästar i den pengaklassen? oftast hästar som är äldre eller varit skadade.

warum_nicht
0

ja… det var därför jag sade "om det inte är en ren prisfråga". om dom vill ha en häst så billigt som det bara går och att det är första prioriteten så är det ju travare som gäller. även om jag måste tillägga att dom sällan varit helt skadefria. många av dom löper dessutom risk för skador pga sin kroppsbyggnad.

Elma_vip
0

De kan vara trevliga hästar men de kan också bli väldigt jobbiga hästar om man inte rider dom rätt.. Tänk på att det ligger ganska mkt jobb bakom en ridtravare och de kan vara problem att rida ut med andra (om den är tävlingsinriktad) ett förslag är att du tar en på foder först, för senare köp. Då märker du om ni verkligen trivs ihop.. Det är tyvärr alldeles för många travhästar som köps och som sedan säljs vidare efter några månader..

//Diana

anna-mana
0

Jaa vad ska man igentligen tänka på när det gällar våra kära travisar??? Det finns ju en uppsjö av travisar som folk vill bli av med, men jag skulle nog oxå råda att ha den på prov ca en månad först så att ni lär känna varandra bra. Ni ska nog inte ta en som kommer direkt från banan för de kräver en massa jobb och erfarenhet och framförallt tålamod..Fundersam Men det finns ju dom som har gått som ridhästar länge välj en utav dem. Titta noga hur hästen beter sig när du är där och kollar, står den stilla i stallgången när man borstar och sadlar?? När den rider iväg hur går den lungt och avslappnat eller höjer den huvet och trippar fram??? Jag hoppas verkligen du hittar en som passar just erGlad.Om man vinner en travares förtroende då ger de hela sitt hjärta tillbaks och det är en underbar känsla. Lycka till!!

Believer
0

säger som vissa andra, ta den på foder först om det finns möjlighet.

Sen finns det ju undantag, hästar som t.ex. inte kan galoppera för fem öre, men som utvecklas och blir kanon-ridhästar. Det är min kompis ridtravare ett levande bevis på.
När hon fick hem honom visste han knappt vad galopp var. Och när han väl fick galopp gick det väldigt stappligt och han "galopperade med frambenen och travade med bakbenen". Efter mkt träning så har han nu enligt mig en mkt finare galopp än de flesta "vanliga" ridhästar. Och han går som en klocka i dressyren. Så ridtravare kan bli riktigt trevliga ridhästar!

annape
0

Vi skaffade en ridtravare som första häst, och det har gått jättebra. Hon är snäll att sköta, tålmodig och orädd.
Det är inga problem varken med att galoppera eller hoppa.
Nackdelen är kanske att hon har ganska "bråttom" när man rider henne. Hon är väldigt pigg. Det har inte varit några större problem, men jag låter inte döttrarna rida ut på henne ensamma.
Det är ju jätte bra som andra har påpekat, ifall man kan få ta den på prov ett tag och se om man passar ihop.

Zahara
0

Har inte läst inläggen …orkade inte. Jag har en ridtravare som jag tog i et katastroftillstånd, dock efter mycket tålamod är hon idag en kanon ridhäst! Min kompis köpte en som gått som ridhäst och det var bara till och sitta upp som vanligt! Det gäller att titta fråga och prova så känner du ganska snabbt om den är "riden" mycket eller ej. Annars är travare lika kanon som andra hästar! Är ju byggda på annat sätt en tex halvbloden men sen är de ju avlade för att trava :)men som skogsmulle och mindre tävlingar e de okej! Hade min varit yngre hade jag lätt kunnat starta dressyr till LA utan problem med henne nu! Lycka till!

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Dior
0

Tidigare var jag själv skeptisk till att skaffa en travare. Framförallt om den gått på banan. Nu tänker jag annorlunda. Våran har vi på livstidslån, alltså hämtas han tillbaka om vi tröttnar (händer aldrig!) eller av nån anledning inte kan behålla honom, så ägaren själv kan hålla koll på vart han finns. Det var hans önskemål, och körde själv hit honom ca 35mil. Detta är en underbar kille som tävlat i toppen de senaste 6 åren, men samtidigt tränats i dressyr. Snacka om vår förvåning när upptäckte hur mycket han kunde. Det är förövrigt hästen som skulle hjälpa min man tillbaka i sadeln, och han har lyckats.

Mitt tips är att annonsera själv efter en, och hoppas på att du har samma tur som vi hade. Lycka till! Mvh/Therese

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

AusaBausa
0

ridtravare kan vara precis lika fina o bra ridhästar som framavlade ridhästar! Min ridhäst är en travare och han är helt underbar! Älskar hoppa i skog o över hinder och tar galopp kanon samt även i dressyren går han bra!!!

Saxo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ridtravare var helt underbar !! Han kunde visserligen inte så mkt men ändå , vi red mest ut i skogen å bralla runt =)

Saknar han nåt så otroligt mkt !! Han vandrade vidare te trapalanda den 18 oktober i år, han hade ringkota hf =( Vet sa att det hade kommit från travet .. Han var 10 år när vi tog bort han köpte han när han var 6 , min första alldeles egna häst , han var snällaste hästen jag någonsin mött !  *LIPA* Gråter

Så hittar du en ridtravare som är hel om man säger så så kan jag rekommendera =)

Smex
0

Travare är ju lite het på gröten. Har bråttom fram och har ju vinnarinstinkt i sig.

Så att köp en häst med kallblod i sig. Dom kan vara lite lugnare och inte så het som ett varmblod kan vara. Min första häst var ett varmblod, Ångrar mig lite att det var min första häst. Eftersom jag lärde mig inte så mycket på honom. Men jag ångrar mig ändå inte eftersom han hade blivit väldigt mycket hanterad så man kunde göra vad som helst med honom.

fridak
0

om ni ska köpa pålle så tycker jag itne att ni ska låsa er vid en speciell ras utan kika på alla annonser och se vad som tilltalar er.

varmblodiga travare är precis som andra hästraser olika individer och alla beter sig på sitt egna vis. men en som gått på bana har tävlingsnerver som lätt kan plockas fram, är den inte omskolad så är det väldigt mycket jobb som väntar.

Velepa
0

De med att kallblod ska vara bättre kan ja inte hålla med om. Hade en som va tokig, ville han inte lyssna så gjorde han inte de. Han stack med syrran en gång rätt över en åker och hem till stallet. Hon va då 16 år och kunde inte stoppa honom. Hade en inhyrd med 2 kallblod och båda dom va så starka och så att dom va svåra att hantera. De va vara rätt på..

Jag tycker varmblod är lättare att hantera.

Momla
0

Min första häst var en 7 årig varmblodstravare som ridits under en hel del år, men även gått på travet. Jag skulle fylla 15 år och hade aldrig problem att varken hantera eller rida min lilla prins. Älskade att hoppa och kunde en del enkla dressyrrörelser. I galoppen var han som en gungstol, helt underbar. Min moster blev mållös då hon galopperade honom en gång då hon var ute och red, hon var tom. nära till tårarna (lite känslig av sig) för hon hade aldrig varit med om liknande galopp.

När det var dags för mig att köpa ny häst så tittade jag aldrig på andra annonser än varmblodstravare. För mig är det den underbaraste rasen som finns. Varje individ jag träffat har haft en egen personlighet. De "halvblod" jag varit i kontakt med de senaste åren har oftast varit väldigt "platta" och näst intill menlösa.

Så vill du ha en häst att njuta av långa skogsturer, enkla dressyrpass, hoppning, western, distansritt, körning…så välj en travis.

De är ofta välhanterade, transportvan och van vid de flesta situationer.

Smex
0

#23 ja men det är väl alla hästar som har varit ute och tävlat. Väldigt väl hanterade och transportvana.

Mitt fullblod som har gått på banan är ju väldigt välhanterad. Man göra vad som helst med honom och han lyssnar på lilla minsta vad jag säger.

Har stött på en hel del halvblod som har också varit ute och tävlat och den har man också kunnat göra vad man ville med.

Elinaa
0

Jag tycker ridtravare är väldigt mysiga och kanbli väldigt fina!

Jag har en 9årig valack som kan rörelser upp till LA dressyr, (tävlad upp till LB) vi hoppar runt 1m på träningar! världens bästa, skulle aldrig byta ut min häst mot nån annan i världen, hehe

det jag försöker säga är att med rätt träning kan ni komma jätte långt :D

Ledin
0

http://www.ridtravare.com/ där har du en länk du kan se lite på. Jag tycker att ridtravare är bra tacksamma hästar, tyvärr är många lite väl tävlingingstingtiga av sig, men man kan hitta ridtravare som inte startat lr gått på trav. Hovslagaren blir alltid glad när dom får komma till vbl då dom är lätta att ha med att göra det e ju ett plus. :) Man kan nå bra med en ridtravare det häger ju oftast på hur välriden den är. Ta inte första bästa bra utan kolla på flera så du väljer rätt ibland får man ha på prov  1-3 månader inan man köper dels bra för dig och så hästen trivs med dig. Så gjorde jag med mitt sto innan jag sålde henne.

[MatildaW]
0

Jag har en ridtravare :) han är världens härligaste, han har världens personlighet! Så något negativt om ridtravare har jag inte att komma med, kanske bara den att vissa inte kan galopp, men det stör inte mig så mycket :)

Ledin
0

hitta en som skrivit om ridtravare på den länken jag skicka och den reds i dressyr och hoppa lite tävlingar den var dessutom startad på trav och sprungit in lite mera än 70 000:-  Och jag har inget att säga om ridtravare negativt bara bra saker som härlitunderbara super snälla väluppfostrade mm roliga att ha med att göra. Här är länken. 

http://www.ridtravare.com/nyheter.php?view=1193647668

mariamia
0

Åh vad många svar!

Ja jag vill ha på foder först, det har vi nu men hon passar inte alls vår familj (är ingen ridtravare heller men). Det sorgliga är att vi är inne på tredje foderhästen nu och det känns lite motigt. Jag har inte riktat in mig på nån ras utan vi vill hitta en häst som passar oss och våra enkla ändamål, har verkligen ingen ambition att tävla men vill gärna komma framåt i min ridning för min skull. En familjehäst som skall pysslas om och kunna ridas av okunnig man och barn. Det gäller väl bara att finna rätt häst, enklare sagt än gjort…

Mvh Mia

JoJos
0

Lättare häst att forma efter hur man själv vill ha den får man nog leta efter, tycker jag själv, ångrar absolut inte de jag haft. tycker dom har varit toppen på alla sätt o vis och jätte fina att köra :)

swedensess
0

min ridtravare är helt underbar fins inte en snällare häste hon har tävlat i hppning (110) och LA dressyr :D

fick henne för …typ 4,000 eftersom vi kännde redan ägarna skit bra stamm har hon också XD

är jättestolt över min lilla älskling :P

Ledin
0

ja ridtravare brukar vara en riktit bra allrundhäst då dom andvänds som turridningshästar, (har en vän som har en sån verksamhet) då dom är trygga karar som aldrig har ridit sitter tryggt barn kan sitta å rida dom kör lunka-på och låter sig bli styrda av ett barn. Samtidigt kan man rida dressyr hoppa och rida lektion som vilken häst som helst.

Fluum
0

det viktigaste är att den kan grunderna, alla tre gångarter, stanna/starta flytta undan för sängkeln. risken med att ha ridtravare är att det kanske bara tar stopp en dag och den kan allt den kan utföra. travare är ju faktiskt avlade för att trava fort, och har därför långa ben och lång rygg (oftast) . men det går att jobba dom iform endå. det possitiva med ridtravare som gått på travet är att dom är så vana att tex. åka transport och vara kring stressig miljö osv. så dom är oftast väldigt lungna och stabila i syket. men det är klart alla hästar är ju olika individer .

lycka till med hästletandet :)

[VictoriaR]
0

Visst kan en bra utbildad travare bli en alldelles utmärkt ridhäst och en tävlingshäst i de lägre klasserna.Alla hästar kan bli ridhästar med en bra utbilldning.

Tyvär så har det inte samma förutsättningar som tex halvbloden som är avlade till ridning och inte till att trava snabbt.            Men jag tycker endå inte att man ska döma en häst efter rasen utan efter hur den är utbildad.En travare kan bli en alldeles utmärkt ridhäst och bästa kompis med rätt utbildning.

Lycka till!

Zabbio
0

Har inte läst alla svaren men skriver iaf..

Köp inte en travare för att de ska vara billiga. x) Det är en fördel för plånboken, men man behöver kunna rida bra och oftast vara ganska orädd; de är pigga och sällan riktigt välutbildade vilket är enda anledningen i mina ögon att de inte passar som nybörjar hästar. Hittar du en lugn och välutbildad ridtravare så är den självklart lika bra som någon annan ras.

Det kan vara svårt att vinna dressyrtävlingar med travare eftersom de rör sig lite annorlunda. Även om hästen går helt korrekt och bär sig, behöver det inte se likadant ut som hos ett halvblod el. liknande och det kan ju dra ner på poängen i en så pass utseende fixerad tävlingsgren.

Men för övrigt är mina erfarenheter av travare att de är stabila om än pigga, lyhörda och tillmötesgående. Perfekta hästar:P

Kan berätta en sann liten historia. Förra sommaren skulle vi äntligen köpa häst, men det hände sig så att vi fick ''akutköpa'' en sällskapshäst. ''Jajja, vi köper en och gör vad vi kan med honom.'' Crow blev köpt för 5000kr. Oinriden, ostartad och 5 år gammal med endast en skodd hov. Stressad ch jag undrade om jag skulle klara av honom.

Han lugnade sig snabbt och jag försökte rida in honom. Hehe. Allt gick bra några veckor, vi red ut, skrittade och töltade lite. Sedan gick något fel (inser nu att jag sa 'fram' med sitsen och 'stanna'' med tygeln) och så bar det av. Sadeln gled runt och jag krossade vänstra handleden.

Liten har fått vila mycket sedan dess, en fick jag tag på en tränare och vi kom igång igen, lite mer vettigt nu. Idag hade Crow en ryttare på ryggen för första gången efter olyckan. (Min tränare fick sitta upp). Han är otroligt känslig, och jag behöver lära mig mer innan jag sitter på honom, så jag får stå på marken och hålla säkerhetslinan ett tag nu. :) Men härligt att äntligen ha startat! Och jag är mycket mer intresserad av ''dressyr arbete'' (dvs inte tävlingsdressyr) nu än förut.

Slutsats: Jag har världens goaste häst hemma som kan bli min drömhäst så småningom. Skulle jag rekommendera någon att köpa en oinriden travare som första häst? Nej. Skulle jag göra om det? Absolut. ;)

Man måste se till individen och till sig själv. :) 

Att just halvblod skulle vara bra ridhästar exteriört håller jag inte med om, inte så som de avlas idag. Stora, klumpiga, nerviga porslinshästar är vad jag tänker på när jag hör halvblod, speciellt de som har ett överkomligt pris. Kolla gärna exteriören på travaren med; de behöver ju inte vara överbyggda med 15cm och ha krokiga ben..

Är de långa i ryggen och överbyggda behöver de kanske extra hjälp att hitta en bra form. Bra form behöver inte vara bra tävlings dressyr form, men ffa att de håller halsen lite lägre och sträcker ut ryggen, inte tittar på stjärnor och spänner sig. Inte heller krullas ihop för att se proffsiga ut. ^^

Min har nästan kort rygg och är definitivt högrefram än bak. Fint byggd, börjar han bara vinkla ut hasorna med träningen nu så har han snart inga travare-''fel'' :P 

Lägger in en fin bild på honom. x)

(och en där han er normal ut här båda hästarna är samma, två bilder när han struttar i hagen och leker visa upp sig som jag lagt ihop. Behöver lite mer hull och ffa muskler bara. x)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Fluum
0

# 35 - där sa du något tänkvärt, både om travare och halvblod. Jag har en travre som jag rider, och han är hur fin som hällst. Frisk och fräsh:) Men i stallet bervid så står det BARA halvblod, och dom är ju ta mej tusen halta hela tiden:S JAg fattar inte hur dom kan vara så halta, för det är ju kunniga hästmänniskor som äger dom. MEn nu när du säger det så kanske det beror på hur man avlar dom. För det är helt skjukt! En ryttare i stallet har varit tvungen att ta bort sin häst pga av att den var halt(hon hadde typ ägd hon i 1 år:S och det var inte första hästen hon tog bort pga halta), och nu har hon köpt en ny! som också är blev halt:/ Asså, visst är det lite underligt? nog för att hon köper unghästar som har Ridits på tok för hårt, en 6 åring som tävlat 120 bana i ett år :/ inte bra…