Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 12004 ggr
Snuan
23

Pålagringar, förkalkning och artros!!!

Var till kliniken häromdagen med min halta nordisdam (13 år) och fick diagnosen: Artros i kronleden, pålagringar i hovbensspetsen och hovbroskförkalkning =( 

Som jag har förstått så är prognosen inte så god. Veterinären sprutade henne med kortison och hon ska käka ponstanforte i 10 dagar. Samt smörjas med kortisonlösning runt kronleden under en tid.

Vad har ni för tankar/funderingar/erfarenheter kring detta??

hjullan
1

har det hänt nåt speciellt med henne? eller har det kommit med tiden?

gejsa
0

Ja, det låter ju väldigt mycket. Är hästen halt? Är det fram? Förkalkning hur får man det? Sa veterinären det?

nallebjörn
0

oj det låter inte så kul. Själv gillar jag inte kortison. Tyvärr har jag dåliga erfarenheter och har fått ta bort häst tyvärr. Se till hästens bästa så ska det nog gå bra. Blir den inte bra efter en behandlig så tänk i annan bana för hästens skull.

Snuan
1

Jepp, hon är halt på vänster fram. Det började i slutet av maj. Lät henne vila en tid och tyckte det blev bättre. Dock gick hon inte riktigt rent på böjda spår. Så vi fortsatte att ta det mycket lungt. Men så för ca tre veckor sedan blev hon riktigt halt igen. Syntes till och med när hon gick i hagen och strosade.

Hur det har uppkommit??? Massor av frågetecken på den punkten. Kan ha varit dåligt skodd enligt veterinären. Har bara haft henne i ett år och vet inget om hennes tidigare liv… Min medryttare råkade rida ner i en grop en tid innan hon blev halt, kanske det kan ha utlöst det hela?

Usch, det är inte roligt med en skadad häst och naturligtvis gör jag det som är bäst för henne. Tänker inte spruta henne med kortison gång på gång om det inte hjälper mer än en kort period.

lisette
0

men är inte artros typ som reumatism? det kommer väl inte bara "sådär"?

kacka
0

betyder inte ATROS "led"???  Dvs problem med någon led…

hjullan
1

artros är ledsvikt. kan vara dåligt med ledvätska, kanske därför hästen fått pålagringar, då det bildas mer brosk om det inte finns tillräckligt med vätska. artros kan man inte bara få över en dag , eller efter en olycka heller.

vet inte hur det är med hästar, om det kan vara genetiskt att vissa har lättare för att drabbas, som med människor. men det utlöses ju av dålig kost o antagligen felaktig ridning. (jag menar inte nu att du vanvårdar din kuse, ta det inte på fel sätt) det utvecklas under lång tid.

Snuan
0

Tack Hjullan för förklaringen på artros =) Många har frågat mig vad det innebär men jag har inte kunnat ge nåt bra svar.Generad Nu kan jag det.

Man blir så ställd när man får en sån här diagnos, så man glömmer bort och fråga vad allt egentligen innebär. I mitt fall var det som att dra ner en rullgardin. Kommer knappt ihåg hur vi tog oss från kliniken. Efteråt poppar frågorna upp..

Lyrik
0

Min nordis (25 år, kbltravare) har artroser i kotleder bak. Även strålbenshälta hf.

Han är nu mest hagpensionär, men ibland tar vi en liten skritt-tur, mest barbacka. Tömkör oxå då och då, men på rakt spår, han får ej gå på böjt spår.

Skos med ringsko+sula+silikon i fram, vanliga bak.

Han äter Flexijoint, har blivit mkt bättre sedan jag började med det.

Han är fräsch för att vara så gammal och ha så mkt "skador", är bättre denna årstid när det är varmt ute, även när det är mjukt i marken. Blir lite sämre när det blir kallt och ruggigt, även när det det blåser och regnar mkt. Har därför alltid täcke på sig ute höst-vinter-vår, enligt vet och massör.

Får ibland då han är sämre, lite underhållsbehandling av min vet, ej så ofta, kanske var 3 mån.

Blir masserad av hästmassör ungefär varann mån, mindre nu under sommaren.

Han har blivit utdömd nu 3 gånger, men klarat sig ändå. Är pigg och glad gubbe, lite för rund, men det jobbar vi på.

Han får gå och skrota i hagen, gå på skogspromenad, så länge jag ser att han trivs med livet och äter och mår bra.

hjullan
0

jag har en kompis som sprutade lederna på sin häst, när det va ont om ledvätska.. den hästen blev bra då, fast det va knäna det handlade om, men leder som leder, du kanske borde kolla upp det?

gejsa
0

Jag kollade efter artros på datan. Det betyder

Artros eller osteoartrit är den vanligaste reumatiska ledsjukdomen. Artros betyder sjuk led (från grekiskans artrosis, osis=sjukdom). Den kan i dagligt tal bäst kallas ledsvikt.

Det är alltså ofta reumatisk och ledvärk.

gejsa
0

Artros är en förslitningsskada bl  a.

Titta här:

http://www.pfizer.se/default____7413.aspx

MiaMaria
0

Tråkigt! Får man fråga vilken klinik du va på?

kacka
1

Kan det bero på på ett sto att hon blivit urkalkat under digivning? Alltså för dåligt/fel foder? För medan hov var på betäckning så tappade hon hull något så hemskt och det tog lååååång tid för henne att komma ikapp…

Snuan
0

#13 Kliniken jag varit till ligger i Finland (i Oulu) jag bor nära gränsen.

#12 Tack Gejsa, börjar känna mig riktigt kunnig i ämnet artros nu Glad

#10 Vet du alls vad din kompis fick betala för att få lederna sprutade, låter dyrt Ledsen och räckte det med en gång eller måste behandlingen upprepas?

hjullan
0

tror hon betalade ett par tusen för varje spruta, ett i varje ben. kan ta reda på det ..

Snuan
0

Hjälp.. Ett par tusen för varje ben. Måste nog byta karl till en som är betydligt rikare isf :D

hjullan
0

jag pratade med syrran, så nu blev jag osäker på om det va ett par hundra istället, som hon sa.. måste ringa o fråga tjejen det handlar om! vet iallafall att det funkade med en spruta på varje ben, sen va hästen bra. den va halt på alla fyra pga artros.

Men , frågan är om det går att spruta kronranden..det vet jag inget om. men led som led ? vad vet jag. men ska ta reda på det där åt dig!

gejsa
0

Den ledvätska du skriver om hjullan är väl tuppkam som du menar? Det vet jag att hästar kan få eller cortison.

Tuppkam fick min schäfer i leden när hon började att halta. Det gick bra en gång. Andra året fungerade det inte längre.

gejsa
0

#14# Ja, det händer ju mycket under dräktighet och digivning. Alltså stoet tar av sig själv till fölet när det växer. Det är ju då som det är så viktigt med rätt foderstat. Ett sto ska inte ens minska i vikt med rätt foderstat då. Extra med mineraler behövs ju också.

kacka
0

#20 mmm jag blev inte glad när jag såg henne efter att varit på betäckning… Gråter