Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 454 ggr
thilda-
0

En passande sadel? *vilken sort?*

jahapp ännu mera utgifter ^^, nu komme min lilla medryttare och klagade om sadeln :P

Då man har spännt åt sadeln allt man kan så åker sadeln ändå "runt"

vad ska man ha för sadel? luddan är ju rund som en liten tunna.. Ingen markerande manke och ryggen syns knappt och nästan helt rak… vad ska man ha för sadel då som ska passa åt henne? Just nu har jag en syntet sadel till henne

AusaBausa
0

har du svanskappa?

thilda-
0

japp!! annars åker den typ fram över manken =/

Alex
0

Att sadeln åker runt behöver inte betyda att den har dålig passform. Har hästen rund rygg och ingen markerad manke kan det lätt bli så, även med en passande sadel. Går att lösa genom att sitta upp på ett annat sätt… Från en pall eller så och direkt lägga över tyngd på andra sidan.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

oliviakarelius
0

Min ponny var så där tjock förut och då fans de ingen sadel som passade henne så vi fick köpa en bomlös … Men nu har hon blivit smal och är i topp form så nu ska vi köpa en dressyrsadel till henne , (:

Mandysan
0

Som #3 säger det behöver inte betyda att sadeln ligger dåligt ;)

Kan du lägga in en bild där man ser hästens ryggform?

thilda-
0

okej =) ska sätta mig o leta nu då =)

#4 men luddan är inte tjock tjock.. om man säger så.. =) hon är helt rund än fast hon är i tävlings kondis.. så svårt o förklara xd

thilda-
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

en bild.. men man kanske inte ser så bra men ^^

thilda-
0

en till

thilda-
0

o en till ^^

lisette
0

ha så ser brago oxå ut. döjobbigt!

thilda-
0

haha jaa!! och det ge ju inge o göda upp henne heller :P

Mixie
0

köp en kortare gjord med resår :P Det gjorde vi när vi hade samma problem med Oddny, då var det lättare! + som det står ovan att hoppa upp frånp alla eller liknande :)

//Mickan

thilda-
0

okej, får väl leta efter nån kortare då ;) men hur får man "bort" det stela i dom där snörerna man drar åt gjorden? :P haha

[Jennniie]
0

#13 Smörja dom ? ;P  Hehe.. :)
Men om det är syntet så är de ju inte av läder, så då vet jag inte, har oxå haft en o vet hur stela dom är :)

thilda-
0

okey ;D inga tips nån ? (A)

thilda-
0

Morris & Noland.. tror ni att en sån skulle passa min lilla pålla? =)

Serious
0

Har din häst en rund rygg så kan man ha otur och ha problem med att sadeln glider i sidled. Det är tyvärr inte så mycket att göra åt. Man förvärrar problemet för hästen egenom att dra åt gjorden mer.

Bättre är att låta ryttaren sitta upp ifrån hög pall så att den inte drar med sig sadeln och lära ryttaren att balansera sig så att den sitter jömnt i sadeln och inte drar den snett.

Man ska inte behöva dra åt sadeln för kung och fosterland, man ska helst kunna få in sin hand inunder sadelgjorden utan alltför stora problem och stretande!