Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 646 ggr
Fining
0

Nån som kollar att stallet är okej?

Nu börjar vi snart bli färdiga med stallet. Ska man ha ut nån som godkänner det? Behöver det bara göras en gång eller ska det sen ske kontinuerligt? Vad händer om man inte tar ut nån som godkänner förrän hästarna redan står där??

lisette
0

jag vill se bilder!!!! *nyfiken*

ingen har varit o tittat här, de kommer när de kommer anser jag.

Fining
0

Har inga bilder än då kameran är nedpackad. Men kan försöka få till några sen då allt är uppackat!

elinnn
0

Hoppas att det blir bra!

Nej, man brukar inte kolla så att stallet är okej, det är ju oftast byggaren & ägaren som har hand om att djuren ska trivas! :)

Annette
0

Miljö och hälsa skall ha godkänt ritningarna innan man börjar. Sedan skall det besiktigas när det är klart också.

Othello
0

Om man bygger nytt måste ju fasaden besiktas. Här på Åland iallafall men inte det som är på insidan (tror jag). Jag byggde stall i våran ladugård & har inte haft nån som besiktat det. Men har ju haft ut vet & vacinerat hästarna & han tyckte det var jätte fint. Vi behöver inte besikta här i finland iallafall om man bygger i en ladugård tillexempel. Men jag vet att det varit prat om det bland vet här att det skulle bli nya regler & att dom skulle kolla alla djurhållningsplatser men vet ej. Men d är väl bara att ringa till vet & fråga dom ska ju veta hur det är med djurhållnings platser?

lisette
0

#4 det gäller bara om man har mer än fyra hästar på fastigheten

Annette
0

#6. Stämmer verkligen det? Eller tolkar kommunerna detta olika?

Det bästa är att kolla med MoH i sin egen kommun.

Molla
0

Vad jag hört från många håll är att har man fyra elle färre hästar behöver man inte ta kontakt med någon, de kommer om de kommer.
Men har man fler än fyra hästar måste man se till att få sitt stall besiktigat.
Även om man bygger om eller bygger nytt måste det besiktigas och som Anette skriver måste man även få sina ritningar godkända innan byggstart.

lisette
0

#7 japp det är enligt djurskyddslagen.