Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1435 ggr
Silenos
0

Stulen ponny hemma igen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I augusti 2005 stals Dumle o Mironja ur sin hage. I maj 2006 hörde en kvinna från Finland av sig. Hon hade sett efterlysningarna på en finsk hästsajt och insett att ponnyn hon köpt ( hon köpte honom i oktober 2005 ) till sin dotter var stulen från Sverige !

Sedan dess har ärendet trillat mellan stolarna hos polis och försäkringsbolag. kvinnan har hela tiden insisterat på att behålla Dumle, och jag har väntat på polisutredningen.

För två veckor sedan hörde kvinnan av sig. hennes förutsättningar har ändrats och hon kunde inte längre ha kvar Dumle. Hon ville då att han skulle få komma hem igen.

Jag vågade inte tro det förrän jag hade honom här. Men imorse kom han !!!!!!!!!!!!

Släppte ihop honom med hans gamla bästis Sillen.  Dumle var i hagen när jag kom ut med Sillen. De gav varandra en snabb blick, sen stoppade de ner huvudena och delade på morotshögen. Sillen brukar vara misstänksam mot nya hästar, och inte dela mat med någon han inte känner. Så, tala om hästminne ! De har varit åtskilda i två och ett halvt år, men de betedde sig som om det var igår de gick tillsammans !

Believer
0

gud va skönt att du fått tillbaka din häst! måste vara en lättnad.

Har du hört något om den andra hästen?

jen
0

Vad glad ja blir för din skull!

Jag fick tårar i ögonen nu!

Tänk att du till slut skulle få hem en totto iallafall.

Jag har följt detta på buke när den långa tråden om dina hästar var  där. Och har undrat hur det gick.

GRATTIS!!

Canonball
0

Grattis till "återkomsten"! Du måste vara överlycklig?

maaaliin
0

Gud va roligt att du fick tillbaka honom :D Grattis :D:D

Silenos
0

Har fortfarande svårt att förstå att det är sant ! Det enda vil lyckats få fram om Mironja är att hon sålts av samma säljare, men vi vet inte var hon finns idag.

Ledin
0

Å gösses Grattis till att en häst är hemma. Hoppas att den 2e kan spåras fram och få komma hem igen. Så skönt att höra och vad fint att hans gammle kompis komihåg han oxå :) Lycka till att finna den 2e oxå. Kyss

__iE
0

Oj, vilken tur att du hittade den ena iaf.! Så kul :)

Maja
0

Oj.. Måste kännas otroligt!! :O

Grattis!! =)

Fick de fast brottslingen/brottslingarna?

Sussi
0

Vad skönt att få hem sin polle igen! Fräckt av kvinnan att inte låta dig få tillbaka din häst, kan det verkligen få gå till så?

Jag är själv från Finland, troligtvis finns din andra häst också här då också. Är det också en shettis?

freakyH
0

gu va skönt :) måste varit en hemsk period innan.. men har den som snodde åkt fast ? :O

jen
0

#9 ja, det är en shettis

Sussi
0

#11 Ok, jag tänkte att det kan vara bra att veta så man kan hålla ögonen uppe ifall att. Chansen att den skulle finnas i mina trakter är ju liten men det skadar ju inte att vara medveten om det.

#0 Kan du visa en bild på hästen som ännu är borta?

Maja
0

Min "grannes" ponny är fortfarande borta.. :(

Sussi
0

#13 Det där liknar en shettis som nyligen kommit till vårt stall!

Ska kolla hur den ser ut i ansiktet när jag nästa gång far till stallet, dvs. om två veckor. Lite långsökt kanske men lönar sig att kolla.

lisette
0

Tårar i ögonen!

AusaBausa
0

Åh vad härligt o få hem pållen! Tårarna rinner…

jn84
0

Men vilken tur att hästen är hemma igen! *gråter också*

Läste om det där när det hände i lokaltidningen, men visste inte att det var dina hästar som försvann..

Phemman
0

Oj! Vad skönt att ha honom hemma igen! Nu siiter jag här och lipar… :P Är jätte glad för din skull! Ge honom en kram från mej! XP

Yessica
0

Guh vad skönt att den ena är hemma :D Hoppas det löser sig med den andra! Kram

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Lizzan
0

Gud vad skönt! :)

gejsa
0

Vad härligt! :)

Silenos
0

Som sagt, jag har fortfarande svårt att tro att det är sant. vi åkte bort en stund på dagen, då fick jag panik, trodde att jag drömt alltihop. Var tvungen att åka hem o kolla att han var där.

Jag har ju vetat i ett och ett halvt år var han funnits. men för att inte förstöra en eventuell utredning och för att skydda kvinnan som "skvallrat" ( det fanns risk för hot från säljaren) så har jag inte kunnat säga något. När det nu blev bestämt att han skulle hem, vågade jag inte säga något förrän jag hade honom här, var rädd att det inte skulle bli av…   

#8 , tjuvarna är tyvärr inte fast, häststölder är helt klart något som polisen inte prioriterar…

lisette
0

de andra två shettisarna som blev stulna då?

det måste verkligen vara helt underbart att få hem sin häst igen!!!!!

AnnaJohansson
0

Gud vad härligt =)

Silenos
0

#24 Vi vet inte mer än så här…men troligvis blev alla förda till Finland o sålda där.

lisette
0

#26 för mig "räcker" det att höra att du fått tillbaks din häst. det ger lite hopp om att alla hästar ivf lever. för jag trodde nämligen inte det!

gejsa
0

Håller med lisette. Man hörde ju skräckhistorier om zigenare som åkte runt och slaktade hästarna och åt dom runt omkring i Sverige. Dom påstår sig ju t o m ha hittat hästbensskelett i Stockholms området.

Lindbygarden
0

va underbart!!! Grattis!!!!

Silenos
0

Jag är så otroligt tacksam som fått tillbaka en frisk o välmående häst, både fysiskt o psykiskt.

Ledin
0

ja det va det jag oxå tänkte på att den ser ut att vara frisk o förhoppningsvis psykist oxå. Vad måga hästar det var som va stulna gösses man blir lite skrajj av att se alla… Tur hästarna inte går längs vägen utan mera inne på gården, så tänkte jag vad liggen en shettis utan papper i Fin? eftersom dom är poppis å ta vissligen så tar dom väll å lastar bilen full å välpackade med men ändå sjukt som fn.