Intresserad av Horseball?
Hejsan! Jag och en kompis ska försöka starta ett horseballag.. Tänkte höra om det var någon nära bålsta/Bro som är intresserad att delta? Med egen häst då, såklart
Kram. Eve

Horseball, är det det som var i Globen ? Typ basket till häst ?
Jag tycker det verkar jätteskoj ! Jag bor i Bro, men min häst är tyvärr inte så himla smidig o snabb…

Inte intresserad, tycker faktiskt att det ser hemskt ut…

#3 Hemskt? 

#2 Mellan Bålsta o Enköping är det ca 3 mil.
Jag bor i Örebro men annars skulle jag vara med
Jag vet ärligt talat inte vad jag ska säga….. för horseball är för mig ytterligare en sport där man faktiskt rentav utnyttjar hästen (för jag måste erkänna att i hoppning och dressyr samt kapplöpning o trav så samarbetar människa o häst rätt bra trots allt, men det betyder itnea tt jag gillar det mer för den sakens skull! ;P)
Här är en tidigare vanlig sport, typ fotboll/basket som man tar upp på hästryggen och använder hästen som ett åkdon, alltså man använder hästen för att komma någon vart själv, och det är nästan enbart ens egan prestationer som räknas. Polo går i samma kategori, vilken idiot kom på att man ska idiotgolfa på häst för?
Nej, horseball kommer för MIG personligen alltid ses som rent utnyttjande av en fri själ.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#7 håller med till punkt o pricka..
/Elin
LinaN - och det faktum att hästarna faktiskt har kul tillhör inte dit eller?
#7 Galopp o trav är väl den mest hästutnyttjade sport du kanhitta! Man utnyttjar höästarna för att tjäna pengar på skiten. Att köra trav är väl inget direkt jättesammarbete. Man sitterdär bakom, har en taktik o ska vara snabbast imål… galopp lika så.
o tornerspel(?) härstammar inte det från krigsövningar, utnyttjade man inte hästen då?
Hihi, ge mig en häst och transport så är jag med!! ^^
De skulle va kul eve men vet inte om studs är så lämpad för det när han inte är helt inriden :/

#7, #8: Då är ju så gott som all ridning "utnyttjande av en fri själ". Hästar är i grund och botten inte lämpade för ridning.
Och tråden skapades ju för att se om det finns några som är intresserade. Inte för att se vilka som _inte är intresserade.
_Eller har jag fel, Eve? 

#7# Fast när dom visade det i globen så såg det ut som hästarna gillade det iaf. Dom satt ju inte och piskade fram dom heller. Det såg rätt så kul ut tycker jag. Men det är väl klart att det kanske sliter på ryggen när dom hänger hit och dit på sidorna. Men dom har väl något så att sadlarna inte åker åt fanders med antar jag. Annars skulle det inte vara så kul för hästen.
#13 - Att rida som du säger, eller egentligen att en människa håller hästen fångad över huvud taget är ju onaturligt i grund och botten.. :)

Du har helt rätt beliver. Det blir ju alltid så här. Kanske bättre att starta en egen tråd om Horseballs vara eller icke vara. :)
Believer - du har uppfattat syftet korrekt ;)
Sen så är det väldigt svårt att få tag på utrustning i Sverige också, min fd. klubb hade beställt bollar, mål och de andra grejset från tyskland. Man har ju ett sorts läder under magen på hästen som är fastspänd i varje stigbygel för att man ska kunna ta sig upp lättare också. . . ^^
joytick - ebay kallas det ;) hihi.. allt går att lösa (:

Man kanske inte måste ha all utrustning till en början. Bara testa på lite på skoj liksom… Egenbyggd boll, hemmagjorda mål osv :)
Jag tänker då inte vara med! Lever gärna några år till ;) Men jag kan vara domare =P
jn84 - haha, ja, en sån behöver vi väl också, nantar jag.. du kan inte tänka dig att vara bollkalle? ^^

men egentligen är det väl en vanlig boll som används? såg på ngn sida, vet ej vilken, en kategori "horseball", men de enda de hade där var det "nätet/korgen/handtagen" som sitter runt bollen som man tar grepp i
#7: Så… Horseball som inte gör mycket skada på hästen är sämre än trav där hästen piskas i mål ( = SAMMARBETE?) för att komma först, för att tjäna pengar? För att sluta sitt liv i slakteriet? För att få blister på benen som i själva verket gör den sämre? För att ha allmänt dåliga förhållanden? Ungefär samma med galoppsporten - finns verkligen inget sammabete där heller… Struppipning hela livet ut?
**DET är utnyttjande av en fri själ.
**
Förlåt, men jag förstår verkligen inte sitt resonemang där.
#22 Är typ som handbollar som dom sätter på läderhandtag :)

#23 Har du någon gång varit på en travbana och sett ett riktigt travlopp?
//Mickan
Synd att man bor långt långt bort.
Skulle gärna vilja testa och tro Elix sku gilla de me. Han gilla ju alla andra (ta de int fel) fjantiga saker vi pyssla me. 
fija - haha, jag förstår vad du menar (:
JAG har ALDRIG sett en horseball show/match med glada hästar. De flesta bilder jag sett ser rentut bedrövliga ut, visade ögonvitor, ryck/drag (?) i tyglarna och en häst som ser allt utom harmonisk och glad ut.
Jag har ignet emot de som tävlar hästar som verkligen VILL tävla, tänker på hästar som milton, eller järvsöfaks, hästar som nästan sköter showen själva, hästar som vet att dom är bäst och vackrast. Låt de som verkligen vill springa och vara bäst få göra det, låt de andra stackarna vara….. är väl litet så jag resonerar.

#28# Jag tycker att du börjar gå till överdrift nu. Skulle man resonera som dig så skulle ju ingen rida överhuvudtaget. Då slaktas alla hästar för ingen har ju råd att ha häst som bara står.
Och skulle man följa det du skrev att endast dom hästar som vill tävla ska får göra det, hur skulle det gå till menar du? Skulle någon domare stå och tala om att den där ser ut att vilja tävla den får det osv?

jag tror hästarna i horseball har kul. annars skulle de aldrig vara några bra horseballhästar. ryttarna har ju mer koll på bollen så hästarna sköter nog rätt mycket själva.
håller med fridak (:

Horseball är säkert kul, skulle inte våga prova =P Sen det där med att alla travhästar skulle ha ett hemskt liv anser jag vara en riktigt dålig myt.
#29 Vissa hästar ser man på att de verkligen gillar det dom gör, men är de titne upp till varje hästägare o bedömma detta själva? *rycker på axlarna* o vad säger att det är bara så jag resonerar? Det finns så många variabler som man måste se till….
Hypotetisk fråga som inte kräver ngt svar; Varför finns det annars så många avdankade travare? En del vill helt enkelt inte springa på travet varav vissa till o med lägger sig ner på backen när de har sulky på sig, medan andra springer av hjärtats lust och i princip parkerar själva i sulkyn och springer sedan med en kusk som aldrig behöver använda pisken…. Nu använder jag travet som exempel efter som det är lättast o få fram ett exempel därifrån. ;)
Och jag tror du missförstår mig litet Gejsa, det finns många hästar som inte har ngt emot att tävlas varken gillar eller ogillar det, andra protesterar och vissa älskar att tävla…. man måste se till individen.
Jag tror att horseball skadar hästryggen o kroppen för övrigt. Jämför dressyr då man vill ha balans o är noga med hur hästen bär upp sig. Jag tycker inte om att man prioriterar bort sånt bara för att skapa en ny sport.

Tycker det är synd av er att "förstöra" Eve's tråd här.. **Ni som vill diskutera huruvida Horseball är bra eller dåligt kan väl starta en egen tråd om det??
**För denna tråd handlar ju faktiskt återigen om ifall nägon är intresserad av att vara med i ett lag!
kan inte nån berätta mer om detta ?
jag tycker det låter spännande, har aldrig hört eller sett nått om det…

Vad roligt Eve!! =D Har tyvärr ingen häst. Annars hade jag gärna provat.. Eller har ju Rurik (som jag inte ridit så mycket än) och Pigge (som jag inte har ridit alls än). Men det är dressyrhästar och endast medryttarhästar och jag tror inte Anna blir så glad om jag frågar om vi får köra horseball.. hahha! Men hoppas det går bra för er! kommer gärna och tittar!
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

jag bor på fel ställe, har ingen passande sadel på foderhäst och har kass balans men det hade varit kul att testa:)
#36: Fungerar ungefär som handboll, och bollen har speciella handtag så att ryttarna lätt kan få tag på bollen när de passar varandra. om bollen hamnar på marken så "kastar" sig ryttaren åt sidan (med fötterna i stigbyglarna), och stigbyglarna sitter fast på något sätt i sadeln så att inte ryttaren kan ramla av. du kan få se en bild från stockholm horse show :)
tack kitty :)
men vad läskigt att kasta sig sådära….

jag håller med believer!
snälla, ni som vill diskutera horseballs vara eller icke vara. starta en ny tråd.

Nu har jga inte läst alla inlägg men jag tycker iaf att horseball är en rolig lek med hästarna. På högre nivåer kanske de börjar likna "utnyttjande" när de blir lite mer allvar. Men jag tycker att allt som trav, hoppning mm är samma grej. Polo mår ja illa när ja se, de ser hemkst ut! Visserligen har jag bara sett horseball när de var i globen, å inte allt då heller.. (kanske skulle ha youtubeat lite på de) tycker de såg mycke "mildare" ut. Och vitgöon och slit å drag i hästarna, så är de väl upp till ryttaren å inte leken?
Skulle gärna vara med å prova om jag inte bodde så långt bort..