Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 467 ggr
lisette
0

selen har blivit förstor!

blir lite smått tokig. bragos sele har blivit för stor nu när han gått ner lite i vikt.

den snurrar (fast den sitter på innersta hålet) och enligt pippa så glider den även framåt numera.

vet inte vad han har för strlk nu och att hitta en ny i rätt strl är inte det lättaste kanske. jobbigt!

Snuttan2
0

Haha, hur fet var han innan egentligen? före efter bilder? ;)

Går inte att göra fler hål eller ta den till sadelmakare som kan ändra den så den passar?

lisette
0

han var tjock… =) har faktiskt inga bilder där man ser det. tyvärr.

har med funderat på att försöka göra fler hål och sen ta med den till sadelmakaren.

men vaarför glider den fram?

Snuttan2
0

Jag kan inte körning eller selar så jag kan inte svara på varför den glider fram…

Mixie
0

Har ni ingen svanskappa?
Jag tömkörde i vanlig tömkörningsgjord förrut å den gled fram på min b-ponny.. Utan manke behöver dom oftast svanskappa :)

//Mickan

Mixie
0

Fast, kom på mig själv nu att logiskt sett borde den glida fram mer när han var tjock =S

//Mickan

lisette
0

jodå han har svanskappa.

#5 ja visst borde den? men kan magen ha flyttats framåt på ngt vis? förstår ingenting. eller så har inte pippa lagt selen där jag brukar ha den så det kan vara därför.

Mixie
0

#6 joo kanske ligger den annorlunda men det finns ju inte många ställen att lägga en sele på.. Har egentligen ingen aning och han kan ju inte blivit kortare över ryggen så svanskappan är för lång heller.. vilda fantasier.. korta svanskappan om den inte sitter ordentligt… den borde ju som sagt glidit fram redan när han var tjock men sitter svanskappan som den ska så bör selen inte glida fram.. det är ju därför den sitter där.. =)

//Mickan

lisette
0

vi kom fram till idag att han blivit grövre, han är ju inte mer än två år. han har fått bredare rygg och även vuxit en hel del. igen.

Mixie
0

#8 åhh va kul, jag har också en tvååring.. har lite idétorka när det gäller henne, kanske några tips? :)

//Mickan

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vi löshoppade faktiskt våra hästar för int så längesen, första gången för brago. han ääälskade det.

Mixie
0

#10 vilken söt :) Har tänkt löshoppa ett tag nu men undrar då vi har gummiflis, fjantig som jag är tänker jag att det blir halt om det är blött/snö ute? vet du något om det?

//Mickan

lisette
0

känns ju som om det borde bli det.

har ni snö nu?

Mixie
0

#12 från dag till dag.. idag har det snöat lite sen är det lite is på rid/körvägarna men det smälter ganska snabbt just nu.. men det blir bara kallare och kallare =(

//Mickan

LinaN
0

Ev kanske ska vi löshoppa på söndag.

Lisette, när man spänner svanskappan ska du få in en hand (platt) mellan remmen och hästens kors/länd, där den är som högst så att säga. 

Gör flera hål, det gör jag på Harrys sele (som är XL) han måste växa till sig fram över bringan innan den komemr passa honom bra tyvärr…. Den glappar framtill som det är nu.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Peppe
0

har för mig att du hade en sele med fast brösta? jag är ingen expert men vore jag du skulle jag köpa en med lös. dels kommer nog selen ligga still eftersom hästen drar med bröstan, inte däckeln. för det andra är det bekvämare och bättre för hästen. finns billiga bra selar på www.driveout.se och samma sele på www.equilex.se har jag för mig. kostar lite över 1000-lappen. komplett med draglinor,baksele, huvudlag m.m

en i stallet har den billigaste till sin grooova shettis och remmen under svansen på bakselen var väldigt lång, annars var den bra. en skomakare kortade av den lätt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Snuttan2
0

Gud vilken söt liten puff! Fler bilder?

Peppe
0

menar du Smiggo snuttan?

Snuttan2
0

är det vad din ljusa tuss där heter, så japp ;)

Peppe
0

det är stallets lilla kung ;)

är 20 år gammal och flerfaldig smålandmästare i maraton. i somras var de på nån fler-dagars tävling i skåne (Bräkne-Hoby?) där de vann alla körklasser + tömkörningsdressyren. han kan för övrigt piaffera ;)

__iE
0

#19, Bräkne-Hoby ligger i Blekinge ;) =)

Peppe
0

#20 haha ja, jag har aldrig påstått att jag är nån stjärna i geografi Flört