Trött på min häst!!!!!!!!!!!!
Nu är jag så trött på min pålle! Han har gått ensam i 1,5 månad då stoet varit hos hingsten den tiden. Jag har haft dåligt samvete över detta och försökte tom ge honom en hagkompis som han jagade ut på 2 röda! Nu när då sto pllus föl kommer hem tror man ju att han ska vara överlycklig( det gick bra att de gick ihop innan de åkte)… men inte det. Först när vi släpper ihop dem ä rhan jätte nyfiken o så allt verka rvara okej. Vi lämnar dem efter att observerat dem ett tag. Nu ikväll cyklar jag ner för o kolla läget. Då möter Ludde mig o när jag klappat om honom går jag vidare till stona. Då kommer han i full galopp m örorna bakåt och ska mota bort mig från dem. jag sjasar väck honom o går t dem. ser att Kefir fått flera bett på rumpan o ngt såg lite värre ut så jag tar henne med mot stallet…hela vägen dit går han m öronen bak o nosar oss i rumpan…
Jag sköter om hennes sår o släpper ut dem igen. Direkt är han på dem, sparkar mot/ inte på dem. Biter efter fölet o jagar henne… plötsligt stannar han upp o börjar beta…efter en stund samma igen…osv. Schizofren?
varför är han så attans dum mot alla hästar???? De är inte de första hästar han jagat o flera har han jagat ut ur hagen…ngn bet han nästan av all man på!!!!
varför uppskattar han inte sällskapet. Känns som det ända som duger är vi människor!
Vad ska man göra? Känns ibland som jag skulle kunna sälja honom t första bästa men ingen vill ha en 15-årig travare som har såna grova personlighets klyvningar så man blir rädd för honom…samtidigt bara älskar jag ju honom för han är så speciell men han skapar så mkt bekymmer för mig o har väl alltid gjort! HRM!!!!

Hmm mycket lustigt beteende faktist. Verkar vara som du säger, att han bara gillar människor ju.
Ja men visst är det väl det? Har aldrig varit m om ngt sånt innan…

lustig häst det :S
#3 ja mkt lustig o tröttsam….grr!

men nu har han gått själv så länge och vant sig vid det ju. nu måste han dela dig med andra hästar, igen. och de luktar ju konstigt… och de är framförallt SMÅ!

Min häst är också jäkligt dum mot andra hästar.. Han vaktar maten väldigt noga. Nu är han på bete med en till häst och det går bra än så länge. Få se hur det blir till hösten när dom ska in i vinterhagen igen. Dels är den mindre och det finns inte obegränsat med mat. Han står själv annars, har provat med andra hästar och det går ett tag sen blir han ganska elak mot dom. Jagar bort den andra och biter. Hästen han går med nu är väl den anda som säger ifrån lite så kanske är det därför det går.. Men det är konstigt, vill dom inte ha sällskap av en kompis eller?!
Ja men de är ju vana sen innan o gå ihop…men de luktar ju faktiskt annorlunda nu o Kefir luktar väl hingst också!!!! Hjälp en konkurrent!
han är ändå lustig! Det är ju samma visa alltid! Förutom m halvblodsstona som han gick m för ngt år sedan.. .men där hade han inte en chans o sätta sig upp mot dem!
Skulle sära på dem så han inte skadar fölet!!!!
min kompis ponny sparkar nästan ihjäl andra hästar som är något dominanta, hon kan gå med hästar som är extremt underlägsena.. hon kan inte ens ridas i ett rid hur med en annan häst där inne hon behöver minst en hel långsida för att kunna gå frammåt… men annars är hon hur sör som hällst, väldigt snygg att titta på när hon är igång på sommaren och en liten söt teddy björn på vintren :)
mina hästar gick med en dominant häst förut, och det var inte så roligt när de blev bitna jämt plus att Wambezi blev sparkad med långvariga skador 2 ggr….
om jag var du så skulle jag låta honom gå i en egen hage bredvid eftersom han gör sådär. (tråkigt om någon blir skadad ju)
var nere imorse o det var lugnt i hagen… inga nya bitmärken eller ngr attacker så länge som jag var där… Så kanske att han bara skulle markera i går o för att de luktade annorlunda! De har ju faktiskt funkat ihop förr…för 1.5 månad sen. Ska dit strax igen o kolla läget… så jag avvaktar lite till o ser hur det blir…annars får vi ju dela av hagen igen o så får de vara i olika hagar.
# 10 sejer det rätta. egen hage är saken. en av hästarna här är lika - hon attacker utan att varna. nån slags psykopatiska drag. Dom andra går med bitmärken. Fölet kann du riskera blir alvarligt skadad om den går efter det
vart nere igen o fortfarande lugnt i hagen o då jag kom stod fölet o Ludde ihop o stoet längre bort..hur lugnt som helst! Hmm..
Hm..skumt betende. Men tänk på det som inte verkar va särskilt lång tid för oss är mkt längre för en häst. Det hade varit bättre att ha låtit stoet och fölet gå i en hage bredvid dom första dagarna så att dom vänjer sig vid varandra igen. Men..kanske han har lugnat ner sig nu. OM inte så bör du separera dom. Vi fick en ´ny häst för ett tag sen och det hade gått bra att släppa ihop dom(hade släppt ihop dom en efter en på andra dagen och det var hur lugnt som helst. Sen en vecka senare så hade et nya stoet o vår gamling haft uppgörelse och hon nya blev skadad ganska så allvaraligt. Precis på knäet. Men vi hade inte märkt ngt och gamlingen hade inte någr sår. Men efteråt har de varit hur lugnt som helst…så ja man kan aldrig lita på att det inte händer något. Du bör nog avvakta men va uppmärksam :)