Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridning
Läst 1143 ggr
Equipage
0

Att rida rätt.. Klurigt

Jag kom på en väldigt klurig fråga alldeles nyss (eftersom jag själv inte kan komma på svaret(; ). När man är ute och rider i naturen och är tvungen att rida på en väg där det finns en upphöjd gångväg - som de flesta är alltså - och nedanför en cykelbana istället för väggren. Var på vägen är det man får rida då? Hoppas att någon här förstår. ;)

Min mamma tyckte att man skulle rida i körfältet (där bilarna kör) men så långt till höger som möjligt, alltså precis vid strecket som skiljer cykelbanan från körfältet.. Jag skulle ju inte föredra att rida på vägen men det kanske är dså man ska göra?

Ska kanske tillägga att det blir väldigt mycket svårare om man kör en häst istället för rider, men om man gör det kanske man skulle undvika den vägen över huvud taget.

paronskrutten
0

På häst ska man rida på höger sida

Helena

Equipage
0

Ja, det vet jag. Frågan var om man ska rida på vägen eller cykelbanan

paronskrutten
0

På vägen, du kan inte rida på cykelbanan, den är endast till för cyklar

Helena

Equipage
0

okej, som mamma hade sagt alltså? Jag har alltid sett ett samband mellan cyklar och hästar, fråga mig inte varför. (;

Lorita
0

En häst är ett fordom, tycka vad man vill om det; på höger sida på vägen och inte på trottoar eller cykelbarna

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

[slo]
0

#4 Mycket klok mamma du har, lyssna på henne ;) Lite kuriosa, man kan åka dit både för stryrfylla och tygelfylla… Det går alltså inte att hävda "men hästen hittar hem själv, jag är passagerare" Räcka ut tungan

Equipage
0

#6 Häftigt:P Inte för att jag hade planerat att rida ut full, men det kan ju vara bra att veta ;)

[slo]
0

#7 Nä, du håller dej bara på ridbanan eller? ;)

Det gjorde dom i mitt stall förut, vet inte om det händer längre. På lucia, kuska runt till grannarna och sjunga en truddelutt för glögg :P

lisette
0

#8 kanske man borde göra… undrar hur de reagerat.

[slo]
0

Jag ska definitivt med iår om det blir av Oskyldig

lisette
0

pippa, vad säger du. ska vi ta lilleman och några barn och lussa för folk?

pippa__
0

Mmm det tycker han nog är kul!!! Ska ju vara fyllekörning me ;)

lisette
0

synd att brago inte är ridbar..

frågan är bara vilka man ska lussa för? för alla är ju dösura i byn.

pippa__
0

ASG!!! Tjurar Djurröd på julafton??????

lisette
0

#14 beror på vem man frågar… ;)

nej, förlåt för trådkapningen.

Equipage
0

Haha, den var ju i stort sett slut i alla fall ;) Lycka till med lusseridningen eller vad man kallar det för:P Ni kanske lyckas göra några människor lite trevligare om ni rider runt några år i rad och låter dem klappa på hästarna(; Om det inte blir tvärtemot förståss ;P