Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 1512 ggr
lisette
0

dela på avmaskningsspruta?

skrev en fråga i en annan tråd, men det är ju lätt den missas.

kan man dela på en avmaskningsspruta till två hästar?

har läst att det inte var bra att göra, men anledningen kommer jag inte ihåg och att googla på detta är lite svårt.

någon som vet?

Snuttan2
0

Jag kan inte alls, suger på maskar och avmaskning, men sitter å funderar iallafall å kan inte hitta på någon anledning som jag känner till varför det skulle vara direkt dåligt eller skadligt..

Möjligtvis olika munbakterier eller något sådant, men delar hästarna hage å vattenkar å hagmat lär det ju redan vara risk för om den ena har något sådant ändå? Å ska båda avmaskas med samma medel så får de ju heller inte i sig något medel som den andra inte ska ha.

Det är ju däremot inte så fräsht kan man väll tycka….

AnnaLundin
0

Ja, om de finns i samma stall, helst går i samma hage - för att minimera risken för smittspridning.

lisette
0

så det går då mao?

#1 det är samma medel de ska maskas med.

gejsa
0

Klart det går att använda. Har gjort det själv. Men jag lägger det i maten.

AusaBausa
0

använder samma spruta t mina hästar om det går o dela(Ludde får egen)..i munnen ger jag det..de äter inte det om det finns i maten!

Lorita
0

Klart du kan om det är hästar i samma stall, det gör jag, det är ju helt onödigt slänga gift (det är gift) och förbruka mer än nödvändigt. Sen att det blir billigare det är ju också en poäng Skrattande

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Believer
0

jag delar på spruta till Lucky o Kiara, så det är nog inga problem