Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: westernnh
Läst 924 ggr
Fining
0

Ni NH-kunniga!

När min häst gör något dumt (vilket i princip aldrig händer) vill jag inte ta till våld eller skrika. Vad ska jag göra för att visa att det inte är okej?

bubbelbubbel
0
DojoKelder
0

ja ett enkelt nej vore ju en bra början..

wewwa
0

Ja, att man bestämmer sig för ett enkelt ord som "nej" och säger det med lite mörkare och bestämd röst kanske…

Marster
0

om en häst t.e.x Sträcker sig för att bita mig så brukar jag försiktigt bara nudda dens ben med foten licksom av misstag. Då förknippar hästen bitandet med en annan kroppsdel.  efter några gåner kommer hästen sträcka sig för att bita dig och sedan titat på skenbenet.

Om man te.x går med hästen och så börjar de äta gräs eller nåt så dra upp hästens huvud lungt och backa den några steg. Sen gå fran direkt igen.

funkar för mig. Monty roberts metoder.

joytick
0

Beror väl på vilken situation man är i… För mig räcker det oftast med ett nej eller ett "morr" x).

Fining
0

4# Monty Roberts gillar jag! :-) Bra tips!

emma_brun
0

Brja med att träna hästen efter de 7 lekarna (seven games)

Fining
0

#7 Dom har jag testat! Mycket bra och hon kan dom alla!

Molla
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våld och skrik funkar ju inte!

Använd din röst mycket, med olika lägen (förutom skrik då Flört)

Jag tycker också om metoden att backa hästarna när dom inte visar respekt. Har ingen vetenskaplig förklaring på varför det funkar, men det gör det. Har tränat många unghästar så, det är pörfa! 

Skrattande

wewwa
0

#7 o #8 Nu har jag missat nåt… Har hört talas om det, men aldrig provat det. Kan ni förklara lite eller finns det någon sida?

Smex
0

7 lekarna? Generad Vet inte riktigt vad ni talar om. Finns det någon länk som säger vad det är och hur man kan göra på sin häst?

lisette
0

om ni kikar under länkar här på ridsport så finns de under western/NH!

wewwa
0

Okej, tack lisette… : )

emma_brun
0

Som Fining vet så är inte de sju lekarna något skrik eller slag.

Seven gamemes är en NH lek som både hästar och människor gillar.

Det går ut på ett samspel mellan mäniskan och hästen.

CoNo
0

Tänk istället för att hästen gjorde "nåt dumt" - VARFÖR gjorde den nåt dumt? Hästar är ALDRIG elaka av naturen (om den inte är sjuk i huvudet eller liknande..) så det är i 99 % av fallen människan som gjorde fel/hästen har lärt sej fel. Gräv bak i tiden och tänkt efter när hästen skulle kunna ha lärt sej det beteendet. Att backa som straff är väldigt fel, då hästen senare förknippar backning med obehag, eftersom man, vid vilken tillsägelse som helst, förmedlar lite ilska. Om hästen ex. går på dej när du stannar, så backa den så mycket att den inte är "på" dej mer (med ryggen mot hästen - vänder du dej om visar du att du inte är tillräckligt "stark" [ranghög] att backa hästen med blicken åt ett annat håll), gå sedan framåt, stanna, backa (oavsett om hästen gick på dej), gå i cirklar osv, så att hästen får tänka. Glöm INTE att berömma. Det är det allt bygger på. Beröm mycket - bestraffa aldrig! :) Då får du en lycklig häst!

Sedan ska jag tilläga att jag inte tycker du ska klappa hästen om den inte BER om det, dvs tar huvudet mot dej, sänker det och på andra sätt visar att den vill bli berörd. Så fort den visar ointresse så sluta klappa. Då kommer hästen värdesätta klapparna och berömet mkt mer.

Cavello
0

#4 Funkar det inte bättre om man vispar lite med grimskaftet på mulen när hästen vill äta? Hästen tycker det är obehagligt och tänker sig för innan den gör det igen. Känns bara onödigt att dra upp huvudet.

LinaN
0

hmmm…

När min häst uppvisar oönskade beteenden så ignorera jag honom, ofta intensifieras beteendet men när han slutar så väntar jag några hjärtslag o sedan ger jag honom uppmärksamhet. skitjobbigt när det gäller att skrapa hoven i stallgången….

även negativ uppmärksamhet (skrik, slag knuffar) är uppmärksamhet….

Är vi ute i paddock elelr liknande så sänder jag bort honom, visar att ajg iten vill ha honom i min närhet tills han uppför sig snällt o "ber om lov" att få komma itnill igen. dvs jag ignorerar honom och när ha nsänker huvudet och riktar uppmärksamhet på mig så släpper jag honom intill igen. efter en liten stund så JAG bestämmer när han får komma in.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.