Islandsföl söker ägare
http://www.neverneverland.se/horses/
Vill uppmärksamma alla på vad som sker på island
Kanske kan någon hitta sin framtida kompis med
Inget dåligt sugen på Bráinn… Men tur att han är fel kön, annars skulle jag kanske råka köpa ännu en häst. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
*pet* Nääääe, Alex, jag blev ju kääär först.. ^^
Inte i Bráinn ;) Men köp honom du, jag vill ha ston ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Jag förstår inget av det du länkar till. Vad kostar det att köpa ett föl då och hur går man tillväga osv.
#4 - De föder upp föl, sedan så tappar de stoet på blod och får på så vis ett ämne.. ^^ Fölen slaktas sedan, men du kan "rädda" deras liv genom att importera nått av dem.. ;) Priser står på sidan.. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Varför tappas stona på blod?

Men varför säljs dom inte efter att dom tappat dom på blod då? Är dom sjuka då eller vad?
#8 Det är inte fölen, det är stona som tappas på blod.
De har väl inte köpare till fölen, så det är väl därför.
#7 De har nåt ämne som de framställer hormonmedicin för människor av.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Av blodet tillverkas en medicin till människor. Fölen är bara en biprodukt i tillverkningen. Finner någon hem till fölen är det ok med ägaren. Huvudsaken är bara att de "försvinner" när de har gjort sitt. :(
Det hela är helt lagligt & bara genom att sammarbeta & vara trevliga mot ägaren kan föl räddas (även om man helst skulle villa storma stället & få det stängt)

Aha, nu förstår jag. Att så länge stoet diar kanske hon producerar något som finns i blodet som dom vill ha? Sjukt! Stackars föl.
Men vad gör dom av stona då? Används dom år efter år.

Stona betäcks varje år & går i stora hagar halvvilda. När de diar så tappas de på blod en gång i veckan.
Kan väl inte påstå att jag tycker om "tillverkningen" , men samtidigt har ju allt flera sidor. Finns det inget annat sätt att få denna medicin & den är livsnödvändig för vissa så kanske det är värt det. De får ju iaf ett bra liv innan de slaktas, vilket är mer än man kan säga om många av de djuren vi slaktar här i sverige
Precis, därför jag inte ser så illa på det.. Visst är det tråkigt, men jämför med försöksdjur vi har som de använder för att framställa mediciner… Tror att fölen har extremt mycket bättre liv, trots att de blir korta.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Det stod lite på blocket om det också..http://www.blocket.se/vi/13234977.htm?ca=20_s

Gud vad fina dom är. Men det är väl inte just dom som är i fara att slaktas? Skulle vilja ha skäcken. Dom ser ju rätt så stora ut.
Efter att ha läst "Vårt Arbete" sitter jag här med tårar i ögonen..Gud vilka fina föl
Helena

jo de fölen på bilderna i annonsen söker hem, annars slaktas de. Fölen är runt 8-10 månader när de kommer till sverige
fy vad hemsk det låter =/
Men vadå tappa på blod ? *trög*
Neeej va synd att de måste slaktas :( Vf betäcka alla stona varje år och sedan slakta dem. :S

Ur blodet som tappas av de digivande stona tillverkas en hormonmedicin till människor. Fölen blir då en biprodukt i tillverkningen & slaktas när de har gjort sitt
Två av dem är bokade nu i alla fall. Men jag är fortfarande sugen på Bráinn… ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Hur vet du att två av dom är bokade Alex? Någon av dom som är på bilden?
Det står det. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja, jag såg det efter att jag frågade dig. Trodde att du hade kontakt med dom. Herregud vad man blir sugen på att ta hem någon. Skäcken där är ju jättefin.

3 är bokade till samma kvinna :)
Gud vad sugen jag blev på isis ;O Mest på Gandur, Björk eller Laufi…

Ja, dom är verkligen vackra allihop men har också fäst mig vid Gandur. Han har ju samma teckning som Sorro nästan. :)
Ja nu var Bráinn bokad också ja. Gandur ser faktiskt riktigt fin ut, både exteriört och i steget. Där har man chans till en riktigt snygg häst riktigt billigt.. ;)
Ilmur är jag rätt sugen på också måste jag ju säga, vill ha en gulsvart pålla! :D
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Ja du vet ju iaf vad hingstarna går för. För mig är det bara namn.
Jo, både Magni och Gjafar frá Miðkoti är efter Orri, så det är nog inget större fel på de flesta fölens pappor.. ;) Abel frá Kvammi har jag ingen aning om vad det är för häst däremot.. Hittar inget heller. Men antar att han har gulanlag i alla fall. ^^ Haha
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tycker det är konstigt att dom använder fina hingstar när dom ändå ska slaktas. Så undrar om dom ändå inte hoppas på att få sälja sina föl ändå. Vad tror du Alex? Fast dom har väl redan slaktat dom dåliga hingstarna kanske.
Finns det några foton på dessa hingstar?
Hingstarna som inte duger i avel kastreras nog rätt tidigt skulle jag tro. Men de använder ju ändå rätt unga och "oprövade" hingstar. Det är ju inte Islands topphingstar som används direkt… :P Fast det är ju inget fel på dem som används. :)
Finns säkert bilder nånstans, men inte alltför stor risk att hitta dem på nätet kanske… :P
Usch, är riktigt sugen på Ilmur eller Keyrsla nu ju.. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Visir då, jättesnygg tycker jag. Köp en du som inte har någon häst än. *ler*
Gandur har jag fastnat för.
Hade Visir vart ett sto hade jag tagit honom direkt. ;)
Faxi ser riktigt snygg ut också… Men jag vill ha ett sto ju :P Gandur är riktigt snygg exteriört, men jag vill ju som sagt ha ett sto.. Och så är jag inte så förtjust i hans teckning. ;P
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Är du inte??? Varför då? Tycker teckningen ser fin ut. Nästan samma som Sorros ju. Fast han är brun. Ja, eg skulle man ju satsa på ett sto så man kan avla ev. Men samtidigt så är ju valacker bra mycket finare i temprament mot ston oftast. Min lilla Fille är så bra i temprament och så. Nästan så man har lust att sälja Gejsa direkt och ta hem han ju. Så har man snart bara islänningar här hemma. *ler* Jag börjar fastna mer och mer på den sorten. Eller också har jag bara haft tur med Fille. *ler*
Näpp, har svårt för skäckar, och är vääääldigt kräsen när det gäller teckningen. ;)
Jag tycker bättre om stons temperament, det är därför jag vill ha ett sto. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
åh gud! :O om jag bara hade pengar så hade jag köpt en :O Isisar är så otroligt fina!!! :O
Ilmur och Visir skulle jag vilja köpa ;) synd att jag inte har någon inkomst ännu!!

7 bokade föl nu :) Blir alla bokade kommer det att komma upp fler!
Se där ja, det var ju bra. :)
Jag borde väl egentligen köpa Faxi, om han är 5-gångare. Så kan jag börja samla på bruna passgångare.. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Skönt att höra att dom blir sålda. hihi Annars får man väl en islänningsfarm här snart.

9 föl bokade nu :) Hoppas hoppas att alla 13 blir bokade, så att några fler får chansen!

Ja vi får verkligen hålla tummarna. Hur många fler är det då? Vet du det? Min lilla skäck är ju också bokad ser jag. ;) Skönt!

Vad jag hört är det totalt 40 föl som ska gå till slakt om inte hem hittas. Så det bör väl vara 27 kvar
Varför lägger dom inte ut alla på en gång för? :S

#45 antagligen för att det kräver en massa arbete med allt. Genom att välja ut de mest lättplacerade fölen först & sen arbeta sig igenom så många det finns efterfrågan för kan de göra ett bättre jobb.
Vissa av fölen är dessutom mer eller mindre vilda & går inte att närma sig. Desa kräver ju en del arbete med innan man ens kan ta bra fotografier på dem & kanske är de inte de mest lämpade heller
#46 hehe jo jag kom på de nu ^^, och de skulle ju bli en himla massa scrollandes på sidan för att kolla igenom alla isisar med :) vad dum man får bli ibland ;P
Vill också ha en isis :) typ Solfari eller Spakur var super söta :) men synd att man inte var så duktig att man kunde rida in fölet :P

#44# Oh, herregud vad många kvar. Och när ska dom slaktas isf då?
Jag är sjuuuukt sugen på Visir.. :/

nej men vad härliga… tur att man itne ska köpa häst.
#50 han var ju underbar½

Ja, visir var jättefin tycker jag med. Köp den du. *ler*
Hihi.. Han är ju hingst.. ;) Sto ska det vara!! ^^
Sen har jag varken tid eller kunskap till en egen pålle, speciellt inte en fölis.. :P

Kunskap har du nog. Var inte så blyg. *ler*

Bara två obokade nu :)
Kanske kommer det upp nya i dagarna då :) Hoppas!!

Ska komma ihåg denna sida :)
Tyckte att trollstaven var fin!!!

Pratade med Anna… På fredag kommer nya bilder

Hoppas att alla blir sålda. Kan tyvärr inte köpa någon själv men det finns nog några som gärna köper som ändå skulle köpa en islänning.

Nu är det bara den snygga Visir kvar. Konstigt!
Jag tycker han har ovanligt fin färg. Eller är den färgen vanlig?
Iiiih.. Nu är det bara min lillpojke kvar.. :) Är det ett tecken eller? ^^
#60 - Han har ju den fiiiinaste färgen man kan ha!! ;) Musblack.. ^^ Njae, sådär supervanlig är den ju inte, men den förekommer i flera exemplar.. ^^

HAr inte läst allt men läste det med att de tar blodet.
Det finns ju en hel industri inom detta området och då gäller det också andra hästar än islänningar. Stona hålls dräktiga för att producera ämnet och detta är deras liv.
I dokumentären jag såg stod stona i spilta år ut och år in, ständigt dräktiga. :(
Det dom framställer är just vad Alex nämnde, hormonpreparat. B.la. sånt som kvinnorna kan äta mot klimakteriebesvär. Mycket av det som framställs är totalt onödigt.

#61# Det är nog ett tecken att det är din häst. *ler* Ta den vet jag. :) Min blev ju bokad rätt så snart.

#62 men det är väl inte samma sak? det du tänker på sussi är pre** kommer inte på namnet just nu… men på island var det ju blodet de tappade. de anra är urinet.

såå nu har jag hittat lite… =)
pregnant mares' urine - lite hemska bilder för den känslige.

Vad är det där lisette? Får dom stå så där hela sitt liv? Förstår inte engelska så bra. Såg bara bilderna.
#62 Fast på Island kan jag garantera att de inte står i box hela sitt liv i alla fall, snarare tvärtom.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Nya föl uppe nu ;)

#68# Har gjort en ny tråd om det.

#69 & vart hittar jag den?
Viiiisir.. *slår mig själv*
Nej, Maja, nej..
Jo, Maja, jo..
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Vilken fölis är finast då..? (A)

Jo, Maja, jo! :P
*vissel*

Klart du ska beställa ett litet föl. :)

klart du ska! du har väl 22-23000 som du inte vet vad du ska göra med? och sen har du väl 2-3000 varje månad som du inte heller vet vad du ska spendera på?
tänk ett trotsigt litet föl som sedan blir en trotsig tonåring.
en liten best som har helt annorlunda tankar än dig och som du varit snäll nog att motionera så han är superfint musklad och därför har lite mer styrka och skiter för en-två sekunder i vad du vill. som efter varje spratt är jättegosig och tittar på dig med sina mörka,fina och djupa ögon som utstrålar tillit och kärlek men som enligt honom säger gooooooodiiiiiiis.
efter ett tag så kan du börja inridningen och ett tag senare så kan du börja rida "på riktigt". börja träna lite smått och någon gång ibland så är han samarbetsvillig men desto oftare är han ett litet monster, ett litet monster som så fort han kommit in stallet använder ögonen igen för att charma och de gör att småirritationen från träningen helt försvinner.
tänk vad mycket en ponny/häst ger en, tålamod, tålamod och tålamod. ;P
Haha.. Japp, klart.. ;) Det som gör det hela värre (eller lättare? ^^) är ju det att jag redan har garanterad stallplats, som dessutom inte skulle kosta många hundra i månaden, om ens det.. ^^
Hmm.. Pengar blir ju inget problem, det kan jag fixa.. Men äääääh.. Jag har inte tid.. :P Mwahaha.. Se där.. :P Utan tid går det inte!! :D
Hmm.. Så länge man inte kan hyra in honom där något år.. *skakar på huvudet* Näääääe.. Jag ska inte..

tid brukar lösa sig på ett eller annat sätt. nu är han ju föl så då är det "bara" lite socialt och sånt, lite småträning.
Måste du säga sånt? :P

man tar sig tid ;)

jag gillade Ilmur(gudinna). tyckte manen var häftig, att det blåser i bilden gör ju inte det hela sämre precis….

Håller med fridak. Är det bara tiden som du inte har så kräver den nog inte sååå mycket tid nu. Det blir ju om några år. Har du en billig stallplats redan så slå till för sjutton. :)
Tss.. Jag ska inte ha en pålle, punkt slut!! :P
Det ska du visst det.. ^^
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Nähäää..
Eller jo, men inte än.. :P
Maja.. de kan ju inte flytta förrän de är 10 månader eller nåt.. Så det är i februari.. Då har du flera månader på dig. Och sen är det bara ett par månader tills du tar studenten, och sen flyttar du ju hit så då kan jag hjälpa dig med lillhästen om du inte skulle ha tid. ;)
Se, vilken smart lösning jag kom med 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Nähäää.. ^^
Hmm.. Februari, Mars, April och Maj.. :P
Ajdåå.. Det låter ju frestande.. Vem ska jag ta då? (A)

Du har redan sagt visir;) om han kommer i februari så känns det så mkt lättare eftersom vi går mot ljusare tider då. så det är bara att tuta och köra!:P
Vill du ha pojke eller flicka?
Móldi, Visir eller Keyrsla ska du ta ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Bangsi då? :P Synd att Álfdis redan var bokad.. :/
Mökkur då?
Hmm.. Sant att det blir lättare i vår ju.. :P
Ska jag snacka med mammsen? (A)

vad hände med visir?

Jag anser precis motsatsen, pengar går alltid att fixa om man vill, men TID är ju det viktigaste av allt att ha innan man skaffar ett djur!
Visst de är föl nu & kräver kanske inte lika mycket som om de skulle ridas in just nu, men hur vet h*n om h*n kommer ha den tiden om 4 år om h*n inte har det nu?!
Att köpa häst (eller vilket djur som helst) ska vara ordentligt genomtänkt & inget man bara gör för att "rädda" någon. Även om jag givetvis vill att alla fölen ska få komma till sverige, så anser jag att det viktigaste är att de får bra hem. Sen vet jag väl att det är mer accepterat att en häst byter ägare flera gånger under sitt liv än tex en hund, men jag vet inte om jag anser det vara mer ok för det…

juve lilla gumman.. gå nu inte o köp en häst..
tänk om h*n får exem. =O
;)

men tid är ngt man tar sig. pengar kan man inte ta på samma sätt, antingen har man eller har man inte medan tid är mer flexibelt.
#95 Fast risken minskar ju tidigare man tar in dem.. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Hmm.. ^^ Tänk om h*n får eksem, ja.. :P Visir-ponken låter mest intressant.. *ropar på mammsen*
Äääh.. Jag ser hellre att hästarna slaktas än att de kommer till nått hem bara för att räddas..
Åh vad mga fina föl..tur man inte har plats o pengar…;-D eller tid!

#98# Nu var det ju inte bara för att dom skulle räddas som du skulle köpa fölet. Utan för att du tyckte den var snygg och du behövde en häst. Men ett föl är ju bättre om du inte har tid just nu.
men det är ju klart att man gör en god gärning om man ändå ska köpa ett föl från Island. Då kan man ju lika gärna köpa ett av dessa föl som slaktas om ingen köper dom.

Fast jag anser att om man är så flexibel & villig som person att ha en häst (hund eller vad det nu må vara) så att man alltid tar sig tid, så nämner man heller aldrig tid som anledning till att inte skaffa en! ;)
Jag tar mig själv tid till att kunna ha 3 hundar, som alla dagligen får en egen promenad med matte, tränas & får all den vård de behöver. Många som läser samma program som mig menar på att det inte finns tid för en hund ens! Däremot finns det inte tid för en till hund, då jag inte skulle kunna ge dem samma kvalitet på liv då. (men skulle jag jättegärna vilja ha en till hund skulle jag ju kunna slänga ut datorn & då får mer tid ;) )