sadel vid distansritt?
pratade med grannen vars barnbarn tydligen skulle börja rida distans. barnbarnet hade ringt och frågat om hon kunde få köpa grannens dressyrsadel…
dressyrsadel + distans låter inte rätt i mina öron.
vad har man eg för sadel? har sett att många rider med bomlösa/western sadlar…
Jag läste i nåt reportage i nån gammal hästtidning om någon som red distansritt med en specialbyggt westernsadel, alltså typ en lättare westernsadel men med samma uppbyggnad och princip för att vara så bekväm som möjligt. Men jag vet inte vad som är ""vanligast" att ha för sadel..
man får ha vilken sadel man vill, men i lite längre klasser så kan det vara bra med en bomlös eller westernsadel :o)
Huvudsaken är ju att sadeln passar både häst och ryttare!

ja det är klart man får ha vilken sadel som helst, men en dressyrsadel låter ju inte optimalt tycker jag.
western låter ju helt klart skönast….
Den bomlösa Fitform som jag har, skulle jag kunna rida långt och lääänge i.. tror Yrla tycker den är bekväm också =)

Jag rider lite distans och jag har en bomlös westernsadel, hur bra som helst för häst o ryttare… Även dressyrsadel e hur bra som helst, de e många som rider med de på distans ridning, jag har en bild på min sadel men de kanske inte syns så jätte bra…
Gå även in på www.stallvra.com där finns de hur många sadlar som helst till billiga priser som e bra till distans, den jag har heter Nevada Western.

#6 det var dte jag misstänkte med. ska vidarebefodra det till grannen… :d

När man börjar komma upp lite i klasserna kan det vara en fördel med en lätt sadel, som en bomlös variant för att skona hästen från så mycket onödig vikt som möjligt…det är ju inte bara sadel och ryttare hästen ska transportera långa sträckor, oftast har ryttaren någon/några flaskor med vatten med sig oxå + lättare proviant med snabb energi i.
Jag kan säga att efter att ha provat rida i både western och en mjuk bomlös så föredrar jag den mjuka bomlösa vid distansritt.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

När jag red distans red jag i min westernsadel. Det var många som red i dressyrsadel för de tyckte att de var sköna. Red som längst fem mil och upp till de klasserna såg jag dressyrsadlar.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

När jag rider så har jag min westernsadel.Men om jag skulle börja mer allvarligt så skulle jag nog byta till en lättare och med större anläggningsyta.

varför inte bara köpa en distans sadel? hehe, men alvarligt kan det vara skönt att rida längre sträckor i dresyrsadel då man sitter djupt i sätet och har lite längre ben.

Har sett ganska många som har bomlösa sadlar.. Varför har man det?

För att det är skonsamt för hästens rygg om amn rider längre sträckor speciellt…
Ni som kan det här med bomlösa sadlar: Det finns bomlösa sadlar både i börjes katalogen och hööks katalogen, undrar om dom är bra?

#13 Njäää….jag skulle satsa på en lite mer rejäl om du förstår hur jag menar ?!
Visst dom kostar några slantar mer men då håller de oxå en helt annan kvalitet.
Torsion är en välkänd bomlös sadel men är dock inte så bekväm.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Ainavi, vad tänker du har mer anläggningsyta än en bladsadel..?
Cilla89, jag gissar på att de väljer bomlösa för att de är väldigt mjuka och bekväma för ryttaren att sitta i, lätta för hästen att bära både tyngdmässigt och rent hur de är bygda.
Evelina, varken Hööks eller Börjes bomlösa är några bra sadlar för i stort sett någonting. Vad har du tänkt annvända din bomlösa till för något?

Hört att bomlösa sadlar ska va väldigt bra där :D
hittade denhär på nätet ->
annars är en australisk stock sadel väldigt sköna att rida långt i… mina kompisar rider distans i hööks biliga allround sadel, funkar utmärkt..