Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 988 ggr
QuickStep
0

Att åka tranport me häst?

Hur har ni det me era hästar? Går dem snällt in i transporten? Eller får ni stå i flera timmar?

Vad är ert bästa tricks för o få in en häst i transporten om den totalvägrar?

Jag har 3 hästar då, ett halvblod som jag lastar själv. Han går in utan o blinka och jag kan lasta ur själv då han e cool lugn. Jag har sen en minihingst till shettis som avskyr o åka transport men av hans storlek brukar d inte vara några problem o få in han ändå.
En longerlina bakom rumpan så går han in…
Sen då..

Min sista häst, ett halvblod på 1 år. Världens fjompigaste.. Vet inte vad  d beror på..
Går inte in i transporten, han e inte rädd.. utan han ska titta på allt annat som e roligare breve eller bakom transporten. Mathinken är d enda som ja lyckats locka honom me in i transp.

Men longerlina eller om man är flera stycken. då faller han in i koma o typ "gör vad ni vill.. jag står här ändå"..

Så d tar mig typ 2 timmar o få in han.. han går in o sen ut… in o sen ut…

Nån som råkar ha d likadant som ja?

steffy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

min shettis går in utan att jag håller grimskaftet sträckt och mammas häst går in om man håller ett longeringspö bakom honom.

Snuttan2
0

Jag kan snabbt svara för min Fjant som jag inte hämtat ännu Oskyldig

Har ju åkt med henne ändå lite. Sista gången jag skulle få in henne i transporten så tog det en och en halv dag att få in henne *lalala* Hade kunnat ta till råstyrka och dra till repet om baken på henne för att skyffla in henne, men då blir hon ju rädd nästa gång så…. :/

Kompisen som jag hade med på våra åkturer har jag filmat när jag last-tränar Oskyldig Han gick in på ehumm… Alltid, hela tiden, man fick hålla honom borta ifårn transporten… :P

Jag gillar inte att tvinga. Kör på två tricks, muta, lugna och bara lära in att det itne är farligt. Tar tid, men kallas att träna och jobba med ett djur ;)
Annars har jag fått lära mig att aldrig dra framifrån eller lirka. Be framifrån, ja, muta, ja. Men den som håller hästen ska mest hålla sig stilla och lugn om man snabbt ska få in en häst som inte är nog lasttränad egentligen och de är de som kommer bakifrån och petar in baken som ska vara drivande.

Har du inga starka män som kan hålla i dina rep när du ska få in han? För spänner man repen rätt runt rumpan så går det att hiva in baken, aldrig varit med om häst som inte går framåt eller får vipen och reser sig, stå kvar är inget alternativ…

Om jag var du skulle jag varje dag bara ägna någon timma åt att bara närma mig transporten mer och mer, vara lugn nära den och dag för dag bara ta något steg närmare och något steg upp. Det är bara vid akutlägen som jag skulle skjuta in hästen.

Att han tycker det är läskigt är ju heller inte särskilt underligt med tanken på åldern skulle jag säga, men jag är inte så van med fullt så unga hästar…

[slo]
0

Jag brukar ta det i etapper, beroende på hur "feg" hästen är. Skriver feg inom "" för att det handlar egentligen inte om det, utan om tillit till människan som står inne.

Börja med att gå upp en liten bit på lämmen, beröm och se till så ni kan stå där med slak lina. Fortsätt sedan längre och längre in, men sluta för dagen innan hästen är helt inne. Det är ju givetvis beroende på hur lätt det går.

Om hästen börjar backa utan att jag ber honom, på med handskar och lägg grimskaftet ett varv runt bommen. Bara för mothåll och självklart i repgrimma och grejer som hästen verkligen inte kan slita sönder. Inte skälla, inte göra något mer än se till så det är tvärstopp när hästen ska backa. Går han fram, beröm och repet slakar sig självt. Sen går jag tillbaka två eller tre steg, med att hålla mig nere på lämmen. Pyssla, dona, bli aldrig arg och dra aldrig hästen framåt utan hindra honom bara från att backa.

Tvärt emot Snuttans metoder, så nu har du två sätt att välja på ;) Jag säger inte att mitt är mer rätt, utan det beror nog på vad hästen är van vid för hantering, bland annat :)

Lycka till!

wewwa
0

Nu kör inte vi speciellt ofta, men ingen av våra pållar som vi har haft har varit krångliga.
Annars håller jag helt med slo…

Snuttan2
0

Fast orkar du hålla emot när hästen försöker backa Slo? (du är iofs starkare än vad jag å de flesta jag umgås med är så det kan ju funka för dig..) och hur gör du om hästen fortsätter backa (för trots allt är ju stora hästar alltid starkare)? Eller om den försöker börja resa sig?

Jag har lite dåligt temprament Generad Och blev efter en halv dag med min Fjant faktiskt arg på henne, något som jag vet från början man aldrig bör bli på hästar och lärt mig är tvärförbjudet att bli nära henne ens och började hålla emot när hon började backa. (vilket gjorde det rätt mkt värre, antagligen därför det tog rätt mkt extra tid…) Slutade med att pålla inte slutar backa i första taget och att försöker man ta i grimskaftet framifrån studsar hon bakåt å ser mest ut att tänka på att börja resa sig…

Jag är dö-rädd för hästar som reser sig vid lastning då jag råkat på sådana när jag jobbat på ridskolan och det har i stort sett alltid varit vid folk som drar in hästarna/håller emot och de som blir uppjagade…

[slo]
0

Snuttan, lägger du grimskaftet ett varv runt bommen så låser det fast sig självt ganska fint ;) Min äldre syster fixar också att hålla emot, det var faktiskt hon som visade mig… Så det är nog inga problem :) Killen försökte faktiskt resa sig ett par gånger, han nockade sig själv i taket, och sen har han inte gjort om det.

Ser att jag glömde en relativt viktig grej förut, i andra stycket. Man ska inte bara sträva efter att gå frammåt, utan också kunna be hästen att backa, och då ska den göra det utan att tveka, gå åt sidan eller något annat hyss :)

När jag utvecklats lite mer tänkte jag börja träna på att longera in hästen, finns inget smidigare sätt att lasta :P

Snuttan2
0

Nja.. Antinge så går grimman sönder eller så går hästen sönder om man håller kvar en häst som inte vill säger mina erfarenheter…

Kastar sig en häst som man så gott som eller har bundit upp så går antinge något utav utrustningen som håller kvar hästen sönder eller så kommer hästen skada sig rejält…

Min pålla hade sönder 2 grimmor och 3 grimskaft på den här en och en halv dag som hon skulle in i transporten Oskyldig Jag köper med flit dåliga grimmor och grimskaft som lätt går sönder för att ha vid lastning. Mkt hellre att de går sönder än hästen…

Snuttan presenterar lättlastad häst.  Krävs QuickTime player för att se den, jag har tyvärr inte program på den här datorn för att ändra filformat å det blir ändå uselt när jag gör det…

Loa-bg
0

Så du får upp hästen i transporten men han går ut igen?

Allt hänger ju på träning, har du tillgång till transport var dag? Det är inte så dumt att försöka lasta varje dag.

Eftersom du säger att han inte är rädd för transporten utan fjantar sig, så hänger det ju på ledarskapet. Jag skulle tro att han inte vet sin plats och testar dig för att se om du är en tillräckligt stark ledare, för om du inte är det måste ju han ta den rollen. Så det bästa och enklaste du kan göra är att köra ledövsningar (jag vet att jag snackar mkt om ledövningar men mkt hänger på det).

Jobba inte vid transporten då utan lägg undan det ett tag. Gå med hästen, se till att hästen går bredvid, varken bakom dig eller framför dig. Sväng åt höger, sväng åt vänster, gör en halt… Och kräv att hästen hela tiden följer dig och går bredvid dig. Kör tempoväxlingar, hästen ska fortsätta följa dig. Om hästen inte riktar uppmärksamheten till dig när du tex. gör en halt och vänd helt om och överrumpla hästen! För att låta lite rå, hästen ska tycka det är obehagligt att inte följa dig, när hästen går där du vill och gör det du vill så är det eftergift och en klapp som gäller. Gör gärna en halt när du tycker hästen gjort som den ska och klappa om den.  

Oh just det, precis som Slo säger, inte bara fram utan bak också. Be hästen att backa, om hästen inte vill gå fram så backa istället.

Men om du tränar på ledövningar kan det underlätta en hel del, för följer hästen dig där så följer den många gånger med upp i transporten.

Jag tycker inte du ska binda fast hästen när han vill backa. Du får helt enkelt kräva att han ska stå kvar hos dig, även ifall det handlar om en hundradelssekund, han ska backa på ditt kommando. Och skulle han backa ut när han väntat bara ett litet tag så ger du ditt backkommando som om det hela var din idé. Försök också håla honom lugn hela tiden så att han inte rusar ut.

Det var mina tips. Jag kan berätta att mina hästar är lite besvärliga :) Casa går ganska bra nu, men ibland har vi våra duster. Peppe var ju helt knäpp när jag fick honom! Han stegra sig så han gick över och sen stack han till landet Ingenstangs, fick du överhuvudtaget tag på honom skulle du vara glad… Idag lastar han sig självt ^^ Ganska kul!

QuickStep
0

Hej alla o tack för alla svar!

Nej, jag har inga starka karlar som kan hålla i longerlinorna. Har prövat en gång och vi drog och släppte,.. men han stod kvar! Han lyfte bara på bakbenen och sen satte han ner dem lite mer under sig, Så d såg ut som han stod me alla 4 benen i en liten hink under sig men han rörde sig inte…

Men eftersom ja oftast e själv så måste ja kunna lasta honom själv.. O muta e nog enda trixet just nu känns d som.. men man får ju tålamodsprövning alltså så d duger! Men ja håller bara i grimskaftet, så d e löst o hänger, ju mer ja drar i det så backar han.

Loa-bg
0

Visst är det tålamodsprövande, alltid ^^

Han går inte in när nån annan gör det? Jag tränade mitt föl (5 år idag) i närheten av transporten och sen lastade vi min ponny så gick hon också upp. Sen körde vi ut i skogen (bor iofs i skogen) och lastade ur och förknippade det hela med något kul.

Idag får man akta sig för att ha rampen nerfälld, för hon springer över en, hon vill bara upp!

AliceL
0

Min ponny går in direkt ibland, ibland står hon ngn minut och visar att jag inte får bestämma helt över henne.. Fundersam går dock inte att lasta om jag är stressad, eller om man drar i tyglarna, måste ha kedja/grimskaft ist, vet inte varför men bettet åker väl konstigt.

eftersom vi är dom enda som har lastat henne, är det vi som har "lärt" henne. massa tålamod, massa beröm och massa godis är mitt tips X) bli aldrig arg/onödigt hårdhänt! då förknippar hästen bara det negativa med transporten/lastning istället för att "skärpa" sig.

lisette
0

brago går rakt upp, inga problem…

merry med, men henne är det värre att få ut… =S

thilda-
0

Min ponny går snällt in om det är JAG som leder typ hehe ^^, om det är pappa eller mamma som vill leda hon så är det strängt NEEEJ från luddan :) hehe då sätter hon sig och väntar på att jag tar över :)

muirab
0

Tre av fyra går in själv =) Den fjärde har typ klaustrofobi så man måste lirka lite med honom men jag anser det inte vara något större bekymmer.