En fostermor att se upp till...
I mitten av juni föddes ett litet shetlandsföl hos Hippoteket som fick namnet Hippotekets Isessa.

Några dagar senare förlorade Isessa sin mamma Venessa, som var sjuk i hyperlipemi och stod således utan mamma. Ingen amma i lämplig storlek fanns tillgänglig inom rimligt avstånd, men en fungerande lösning fanns på betydligt närmare håll än så - på stuteriet finns ett halvblodssto som i hela sitt liv har älskat fölungar… Hon åtog sig gladeligen rollen som mamma till det lilla fölet, trots att hon själv inte haft föl på två år och trots att det är lite storleksskillnad. Den skillnaden bryr de sig inte ett dugg om själva…

Visst höjs ett och annat ögonbryn när jag kommer med det udda paret till seminstationen, där halvblodsstoet semineras. Folk tittar både en och tre gånger extra innan de vågar fråga om det verkligen ÄR stoets eget föl… *hihi*
Fördelen med att ha en alldeles för stor mamma är att man kan använda henne som paraply när det regnar…

Med detta inlägg vill jag bara visa att man inte ska vara så himla inskränkt, utan se ALLA möjligheter när man blir stående med ett moderlöst föl. Maten går alltid att ersätta, men viktigast av allt är faktiskt att fölet får växa upp med hästar, så att det lär sig att det ÄR en häst…

detta är verkligen så häftigt!
ser lite sjukt ut med storleksskillnaden =)

Nämen guuuud så gulligt!!! : )

fy sjutton vad sött =P men når fölet verkligen upp och kan dia?
Något så sött har jag inte sett på läänge!

Så himmla sööta!!!! =)

Oj så sött :') Ser lite kul ut, men mest gulligt :P

jättegulligt! storleksskillnaden gör att det ser så fejkat ut, särskilt andra bilden, ser ut som att stoet är 3 meter i mkh med shettisfölet vid sidan!

gud va gulligt=)

jag hittar fasen inte ord :')
aaaaw :')
Vad ska man säga?
UNDERBART!!
/Elin

Sååå otroligt söta!! Verkligen underbart att se!
Naaw vad sött och härligt att stoet tog sig an fölisen :']
#3 Stoet har inte haft föl på två år och har alltså ingen mjölk. Fölet matas med mjölkersättning och fölpellets.
Gud så sött :)

Det är så oerhört gulligt =)

#13. okej! då förstår jag =P

gud va sött!!!=)
så söt så snäll moder som bara tar sig an ett litet föl brukar ju inte vara lätt å hitta en häst som vill ta sig ann någons annans föl. Jag vet om ett ministo som förlora fölet efterförlossningen vet inte hur hon är om hon är mammig kan ju vara en grinigt sto. Ur gullit är det iaf å jag skulle oxå titta å fundera flera gg om jag såg det där paret :D Men stoet ja det va minst lika söt som fölet gösses ge henne en kram från mig

Så sött det är ^^
Guuuud va söta!! Hjälp vad gulligt…. <33

Coooolt!! GULLIGT föl!!

Underbart att de gick o lösa på ett så bra sätt!! Vilket snällt och härligt sto de måste vara!
åååh så mysigt ! :D
GUD SÅ SÖTTTT!!!!! 
Naaw, vad sööta.
Gud vad gulligt!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

Härligt!!
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jar säger som många andra, Gud vad gulligt! 
aaw :)
Det ÄR underbart att ha ett sådant sto som detta halvblodssto. Hon har verkligen älskat fölungar ända sen hon var unghäst, som treåring forcerade hon ett staket för att komma närmare en som gick i hagen bredvid
…
När hon själv hade sitt första och hittills enda egna föl så lät hon det årets andra fölunge dia henne också. Såg kul ut med en diande unge på varje sida om henne… 
SÅ jag var inte ett dugg orolig egentligen, att hon inte skulle ta hand om detta fölet. Och hon är SÅ försiktig så jag behöver inte alls ora mig för att hon ska råka skada henne!
Vad söta! Ditt sto är på pricken likt ett sto som fick föl förra året. Hon hade så starka moderskänslor att hon knappt gick en halvmeter från sitt föl. När fölet sov så stod hon över det x)
/ Matilda Andersson - www.mphotograph.2u.se src="http://foto.ifokus.se/Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />

#30# Men vad gulligt av henne. Tänk att ha sådana moderskänslor. *ler* Men ni får röra fölet för henne då?
#32 Inga problem, hon delar gärna med sig!
är det erat sto ? jag gillade henne, hon var väldigt fin :)
man blir varm i hjärtetrakten när man ser bilderna! Fantastiskt ,härligt och underbart med ett så mysigt sto!!
så gulligt… =)
#34 Både stoet och fölet är mina. Stoet är min egen första uppfödning, nu 14 år.

såå underbart sööta:')
Vad bra med regnskydd! hihi

guud va gulligt!! helt otroligt!
GUUD, vad gulligt:) Och så bra att fölet fick en mamma att verkligen se upp till X)

Guud vad sött :D <33
Hoppas att allt funkar bra med både uppfostran och mat…
Det fungerar alldeles utmärkt.
Stoet har adopterat fölet som om det vore hennes eget, blir VÄLDIGT upprörd om fölet inte följer henne som en svans överallt… Och matningen fungerar bra, som sagt. Hon växer och håller hullet bra.
Helt underbart härligt o så skönt att det funkar..
"mitt" sto har varit på betäckning nu o då had ehon årsfölet med sig. En dag ringde hingstägaren för o hör a vilket kön det var på det föl som stoet hade…? Då kom det fram att mitt sto diade både sitt eget o ett hingstföl…hade haft 3 föl ett år som hon diade!!!
#45 Jag blev faktiskt kontaktad av ägaren till "ditt" sto när jag sökte efter en lämplig amma "eller nåt", av det skälet. Hon tyckte jag kunde fråga om jag fick låna henne…
Det är underbart med såna här ston! Detta halvblodsstoet skulle garanterat låta ALLA hagens föl dia henne, om det fanns flera. Hon ÄLSKAR föl, över allt annat på denna jord tror jag…
(tyvärr har det just skitit sig med årets sista seminering av henne, då hingststationen skickade sperman till Gotland i stället för hit
)
blev dubbelt
åh vad gulligt….

Kan du inte visa lite mer foton nu när fölet växt lite?
Jodå, ska bara få med mig kameran ut och knäppa lite…
Här är ett foto på en lite större Isessa, taget häromdagen…

Sööööötis!!!
Isessa tillsammans med sin "mamma" Mimmi

åh så söta! :D

…så himla charmigt!!! Man blir så rörd när man ser sånt här…:-)
Så sött!
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
I går såg jag faktiskt att lilla fröken Isessa stod och försökte snutta på juvret på Mimmi… Hon når ju upp numera.
Ston som haft föl tidigare har ju vätska i juvret, så man ska väl kanske inte bli jätteförvånad om hon skulle lyckas dia igång mjölkproduktionen litegrann… 
Åh det är så härligt o se! Man kommer på sig själv m o le o lägga huvudet på sned när man ser fotona…
#46 ja hon är verkligen en supermamma! Hade hon varit hemma vid den tiden så hade vi säkert kunnat ordna ngt :-)