Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2119 ggr
Mcbeal
0

Ansvaret för andras hästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När någon har hand om en annann persons häst, t ex som fodervärd, akualiseras ett ansvar för skador på två sätt.

1. Dels kan det vara frågan om ett ansvar för skador som de omhändertagna hästarna orsakar.

2. Dels kan det gälla ansvaret om något skulle hända hästarna medan de står under tillsyn av någon annan än ägaren.

När det gäller skador som åstadkoms av djur som står under tillsyn av någon annan än ägaren har den som sköter om djuren i stort sett samma skadeståndsansvar som djurägaren.

gejsa
0

Vems häst är detta på bilden? Såg väldigt tunn ut.

Cilla89
0

tycker det ser ut som den stulna araben :O

gejsa
0

Haha nej, det är det inte. Men den är ju tunn. Förstår inte riktigt vad Mcbeal menar med sitt inlägg  heller. En förklaring skulle sitta fint.

elin
0

aa det e la den stulna araben, tex väll?

/Elin

elin
0

#3 titta på ansiktet Förvånad

/Elin

Cilla89
0

jaaa, jag tycker det ser ut som den :O

gejsa
0

Sluta nu, ni ser ju inte ansiktet. Nej, jag tror att han har haft en häst på foder och får hämta hem den i detta skick.

jag blir mer och mer rädd att släppa ut mina två på foder.

Eve
0

det SER faktiskt ut som texas!

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

elin
0

Håller med eve o Cilla, det e grymt lik honom!
Kolla mulen….

/Elin

wewwa
0

Jag kan hålla med lite om att det ser ut som den stulna araben, men det går ju inte att säga säkert…

davidia
0

det äör texas.jag kollade på en annan bild.och dom har samma märken mellan frambenen på båda bilderna.en vit prick.ni får leta reda på bilden själv för jag kan tyvärr inte ladda upp bilder…

Mcbeal
0

Hästen på bilden är inte en häst som någon av er har sett tidigare.

Jag vill bara att ni skall förstå vad som skulle hända om ni har en häst p¨å foder eller lånat ut häasten.

Cilla89
0

Vad har hästen på bilden och göra med texten då? :S

gejsa
0

Ja, men det vet man ju att folk inte sköter hästarna. Det är ju bl a därför som jag är så förbaskat noga med att kolla upp eventuella fodervärdar. j

Jag har hittills inte hittat någon som duger. :)

Vad är det för häst det där då? Har den gett di eller varför är den så tunn? Den borde inte vara tunn när det är sommar.

Mcbeal
0

Hästen är ett fölsto. Jag skulle inte ha tagit med den  om jag visste att ni inte kunde förstå hur man kan läsa en bild. Bilden är bara en visuell förmedling av vad man vill säga.

elin
0

Tycker ändå den e j*vligt lik texas, runt ögonen o mulen inkl, fläckarna som @nn@ pratar om… men viisst!

/Elin

jn84
0

Det är väl en slump att hästen på bilden är väldigt lik Texas. Det ser vitt ut runt ögat och vid mulen och pricken på bogen är väldigt lik. Men vi vet inte, och kan mycket väl ha fel.

Mcbeal - kan du inte lägga ut en till bild på hästen från en annan vinkel så vi blir övertygade om att vi tar fel?

Cilla89
0

#17 sidan kan inte visas..

men ja, jag håller med ovanstående.. men säger MCbeal att det inte är han så ja, får man väl tro på det med :)

wewwa
0

I dina båda trådar har du varit nogrann med att tala om att det inte är eller har med den stulna araben att göra. Om det inte är araben undrar jag varför du satte in en snarlik bild? Man ser tom dom rosa fläckarna på mulen o det hade den stulna araben…
Eller har jag fel?

__iE
0

precis det är väldigt likt! jag o @nn@ har jämfört lite o det är flera kännetecken, mulen, ögat o pricken som elin sa..

hade vart bra med en till bild på hästen !

gejsa
0

#15# Ja, nog vet jag att ett sto som diar kan se ut så där. Herregud, jag var och tittade på ett ställe i veckan där min eventuella häst skulle stå på foder. Där stod ett sto som var värre än så där. Man blir ju verkligen förvånad att inte folk förstår att en häst som ger di behöver över dubbelt så mycket smrp och mj då.

jn84
0

nu funkar min länk

Mcbeal
0

Min informatör i detta ämne säger att skulle ni tycka att den är liok någon annan häst så får det stå för ER

__iE
0

#22, kan du inte lägga upp en annan bild då så vi får se att det inte är det ?

Cilla89
0

är du en pajas eller? :S

elin
0

#22 ööh? whaat?

/Elin

jn84
0

#22 Jo, men spekulationerna kommer inte att ge med sig förrän du bevisar för oss att vi har fel.

Och säg inte att du inte har några fler bilder, det är väl bara att gå ut och fota i sånt fall? För "Hästen på bilden är inte en häst som någon av er har sett tidigare." och då måste den ju stå på din gård, för annars kanske någon av oss visst har sett den?

davidia
0

då är det väl inte så konstigt heller om man tror att det är texas.du vill ju inte visa upp flera bilder.

gejsa
0

Jag tror inte att det är samma häst. Manen är på andra sidan på Texas. Man får inte anklaga när man inte vet något.

wewwa
0

Isf får vi ju gärna tro att det är Texas, eller?

elin
0

#28 gejsa, manen kan ju va delad på varsin sida.

/Elin

davidia
0

jag tycker att manen ser delad ut.

Mcbeal
0

Vad har "Texas" med detta att göra?

elin
0

#32 de undrar vi också?!

/Elin

Peppe
0

en man kan byta sida. Peppes har bytt 2 ggr under de här 3.5 åren =) inte bara delar, utan byter helt

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

gejsa
0

elin
0

/Elin

gejsa
0

Jag ser inte så mycket likhet faktist.

Mcbeal
0

#34 Vad menar du??????

Mcbeal
0

#34 Vad menar du??????

__iE
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lånade bilderna lite o ringade in ..

Peppe
0

usch stackars lilla häst Gråter varför kan han inte bara få komma hem och stanna där resten av sitt liv i lugn och ro…

Cilla89
0

Gejsa, om du kollar på bogen på bilderna? och man ser att manen är delad och man ser att hästen är vit i huvudet på alla bilderna..

jag ser dåligt, jag har glasögon men så jäääkla dåligt ser jag faktiskt inte ;)

haha!

gejsa
0

Haha elin jag hann före med bilden.

wewwa
0

#41 Japp o bakbenen har svart oxå…
Men men…

jn84
0

Det är ju inte konstigt att en sån här spekulation kommer igång när vi tidigare konstaterat att Mcbeal endast intresserat sig för trådarna om Texas och sen lägger ut en bild på en häst som råkar vara väldigt lik honom?

Förutom prickarna måste jag säga att båda hästarna har iögonfallande långa öron och dessutum råkar bådas "svarta ben" börja på samma ställen…

elin
0

Kolla ögonen, mulen, vita stora pricken, de mörka knäna o så manken. Ett antal likheter om jag får säga det själv..

/Elin

wewwa
0

#46 Ja, det tänkte jag oxå på…

davidia
0

det enda som skiljer typ är ju att på den ena bilden är hästen mager.

gejsa
0

#49# Mager är ju båda hästarna.

davidia
0

jo visst men inte lika.

Mcbeal
0

"41,

Att låna bilder är OK!

Men INKAR kan flera hästar ha.

Jag har flera gårdar runt Sundsvall som har hand om hästar som har olika problem.

Dessa hästmänniskor vet hur man behandlar hästar med olika åkommor.

Cilla89
0

Inkar på samma ställe :O

elin
0

håller med, lustigt att de blir på samma ställe.

/Elin

gejsa
0

Vem är du då eftersom du äger flera gårdar? Vore intressant att få ha dig här som experthjälp när vi behöver veta lite mer. Men då måste du berätta vem du är.

Man kan ju inte lita på någon som man inte vet ett dyft om. Eller hur?

Ink på samma ställe. *fniss*

bubbelbubbel
0

nej, men nu vill jag att ni slutar spekulera i om det är texas på bilden eller ej. låt mcbeal säga sitt, och säger han att det inte är texas så är det säkert inte heller så.

Mcbeal
0

Var för ser ni bara en typ av häst när ni tittar på en bild?

Ni ser inte huvudet eller mulen!

Denna häst har inte med "TEXAS" att göra………SLUT

jn84
0

Varför fortsätter du att tjata om Texas när alla andra lagt ner? Känns lite provocerande..

Mcbeal
0

Jag har inte sagt något om texas utan bara tagit fram den juridiska texten om andras hästar

jn84
0

#59 Men när ingen annan längre skriver om bilden och Texas så lägger du ändå in inlägg som #57. Som att du vill att vi ska fortsätta att tjata om likheterna med Texas?

lisette
0

nu vill jag att ni slutar spekulera i huruvida hästen på bilden är texas eller ej!

fortsätter ni kommer tråden att tas bort!

Mcbeal
0

Det är inte en häst som ni kan känna till!

Det är denna häst som är fälmärr!

bild borttagen pga. hjälmlöshet, och eftersom det inte såg ut att vara tävling, så är inte westernhatten tillräcklig. /karoliina

Eve
0

mcbeal  - jo, fast det där var ju ändå inte samma häst som den tidigare.. den där har ju inget ink

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Peppe
0

och dessutom ser hon ut att ha 2 vita bakfötter….vilket bilden i #0 inte har på höger bak iaf…

Cilla89
0

näsan är nog lika lång som pinocios nu? ;)

PimTheGreat
0

Jag kan då inte påstå att bilden på hästen vid transporten ser ut som ett föl….. eller har jag missförstått något?

bubbelbubbel
0

fölmärr skrev han väl ? eller så missuppfattar jag också :)

PimTheGreat
0

#67 vad är fölmärr??? Generad

Fantasy
0

Undrar varför hästen på bilden är så mager, inga muskler över ryggen eller nånstans……..

bubbelbubbel
0

fölmärr om jag inte missförstått det är väl ett sto som man har till avel, typ som bebbe har det med sina hästar ? dom måste ju vara fölmärrar…

gejsa
0

Så rätt så bubbel.

PimTheGreat
0

#70 + #71 så bra…då har jag lärt mig något nytt idag oxå…Flört

gejsa
0

#69# Muskler? Det fattas protein så det skriker om det. Folk vet inte att en häst som ger di (fölmärr alltså gillar inte ordet använder det sällan) behöver mer än dubbelt så mycket. Eftersom den tar av sig själv.

Var själv och tittade på en hm fölmärr häromveckan. Den var nästan ännu värre. Gick i vinterhagen med fölet fast det fanns grönt fint gräs i hagen bredvid.

Mcbeal visar hästen som ett exempel vad som kan hända. OM jag förstår honom rätt. Han påstår sig inte ens äga denna häst. Så vi får väl lita på honom. :)

bubbelbubbel
0

yeah ! :D bra sofie, då har du lärt dig det :D

CBA
0

Alla medlemmar - Har ni funderat på vad alla dessa spekulationer hit och dit kan göra för JoJo…hur det kan kännas för henne ???

Jag är helt övertygad om att så fort hon hör det minsta nytt om Texas försvinnande så hör hon av sig här på forumet!
Varför ens spekulera när inte ens JoJo vet vart Texas befinner sig etc??!

Mcbeal - vem är fotografen till bilderna du lägger upp på forumet??

// Charlotte Medarbetare på ridsport.ifokus

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Fantasy
0

#73 Jag var ironisk… Det jag reagerar starkt på är att McBeal lägger upp en bild på en mager häst, som jag anser är den inte skött som den ska. Jag skulle också som Charlotte veta vem som fotograferat….

Det har lagts upp bilder förut på magra hästar, och jag anser att man ska ta hand om sin häst om man skaffar nån, sen spelar det inte nån roll  om det är en "fölmärr" eller inte. Som du själv skrev så behöver hästar som är dräktiga och ger di proteiner.

JoJos
0

JAG SKULLE VILLJA VETA HUR MCBEAL HAR FÅTT TAG PÅ BILDER PÅ MIN HÄST SOM HAR MIN GRIMMA MED FLUGBAND PÅ SIG, FÖR DENNA BILD HAR VARKEN JAG ELLER NÅGON I MIN NÄRHET TAGIT…..

JoJos
0

JAG SKULLE VILLJA VETA HUR MCBEAL HAR FÅTT TAG PÅ BILDER PÅ MIN HÄST SOM HAR MIN GRIMMA MED FLUGBAND PÅ SIG, FÖR DENNA BILD HAR VARKEN JAG ELLER NÅGON I MIN NÄRHET TAGIT…..

elin
0

ojojoj !! :O

/Elin

Anna
0

OJ !!!!!! Förvånad

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

davidia
0

va så då var det sant iallafall då eller?

elin
0

Va obehagligt!

/Elin

gejsa
0

Så det är samma häst då jojo?

E_hjo
0

Nämen   : O

PonnyAnnie
0

OJ!!! Borde det inte gå att kolla upp vem McBeal är om det nu är jojjos häst på bilderna ?

CBA
0

Tråden låses nu för vidare komentarer!

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer