Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1450 ggr
Mcbeal
0

Konsumentköplagen och hästar

Lagen gäller vid försäljning av LÖSA saker , exp. hästar, som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet säljer till en konsument, huvudsakligen för dennes enskilda bruk. Med näringsidkare avses t ex hästhandlare, ridskolor, uppfödare och tävlingsryttare vika som en del av sin verksamhet bl a utbildar och säljer hästar. Till gruppen kan också hänföras travtränare, galopptränare och jordbrukare som sysslar med hästar i sin verksamhet liksom andra personer som bedriver någon form av näringsverksamhet med hästar.

Cilla89
0

vart är dte du vill komma? jag förstår ingenting :S

__iE
0

jag förstår inte heller vad du menar ?

gejsa
0

Menar du att du köpt en häst och inte får behålla honom eller vad?

jn84
0

Bara en upplysning skulle jag gissa på =)

Mcbeal
0

Detta har inte med den hästen som tidigare har beskrivit som stulen/kidnappat att göra.

Detta är en juridisk information.

gejsa
0

Men varför skriver du om det här och nu då? Undrar om vi inte har det i våra artiklar redan.

__iE
0

Tänkte me på det Gejsa, o det har vi väl ?

Eve
0

vart vill du komma med dessa upplysningar??

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

gejsa
0

Ja, man kan ju undra varför allt det här kom nu?

Cilla89
0

ja, eller hur :O

Mcbeal
0

Det finns människor som vill äga en häst men inte stå för alla kostnader. Dessa människor behöver en information.

Eve
0

Mcbeal.. du är inne på forumet nu, detta är ingenting man diskuterar.. i alla fall ser inte jag någon fråga i dessa inlägg. Det är jättebra information, verkligen.. Skriv artiklar istället :).. då är det dessutom fler som läser..

Mcbeal
0

En sak ska du veta att det är många som har åsikter om vad jag skriver. Jag är juriststuderande med hästar som mitt specialämne.

Cilla89
0

åsikter? det som står lagarna, står där, det kan man ju inte ändra, bara att acceptera..

gejsa
0

Är det din häst som du har hämtat hem? Isf varför så hemlig jämt? Visa hela hästen med ansiktet fram så vi får se. Vi är ju inte hemliga här. Man kan inte lita på folk som inte talar om hela biten.

Mcbeal
0

#16 Geijsa,

hästen har inte med mitt juridiska uttalande att göra.

De som äger hästen vill inte att den kommer ut i en större bild eller med namn.

Jag studerar jurudik i Sundsvall och har kontakt med olika häst människor.

__iE
0

#17, varför visa en bild öhvt då ? :O :S

gejsa
0

Men då förstår jag inte varför du lägger ut en bild om ägaren inte vill det. Då går du ju emot deras vilja. Det kan man åka dit för med. Du får inte ens publicera bilder här utan godännande av ägaren.

elin
0

Go gejsa Go gejsa Go gejsa!! :)

/Elin

Cilla89
0

jag tror jag förstår nu :)

Mcbeal
0

OK! Glöm bilden och konsentera er på texten DÅ!

Eve
0

mcbeal - varflr brusa upp sig? jag skrev bara att jag tyckte att din INTRESSANTA information skulle lämpa sig bättre som en artikel.

__iE
0

Hur ska vi kunna glömma bilden när den är så lik Texas som är försvunnen ? o vad vill du med texten då ?

wewwa
0

#24 Instämmer…

PimTheGreat
0

vad händer? förstår inte… vad handlar detta om?

Cilla89
0

fast Texas har väl kommit tbx nu? dem visste iaf vem som har/hade honom dem skulle ju bara hämta honom :)

Peppe
0

hade inte nån lagt ut annonser på blocket för länge sen? borde inte polisen kunna spåra IP numret då? bara en tanke…som inte borde ligga i tråden men aja ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Eve
0

cilla - nä, han är inte tillbaka..

peppe - mm, tänkte också på det.. ifokuskillarna borde ha ip.numret..

Mcbeal
0

För mig är "Texas" inte ett dugg intressant. Jag är intresserad av de juridiska i hur man skall förhålla sig när man köperc en häst.

gejsa
0

Ja, dom kan koll alla vem som skriver här.

Cilla89
0

det var han väl? hon skrev ju i nån tråd häromdagen att det löst sig :)

Peppe
0

#32 dom misstänkte att dom visste var han fanns som jag fattat det..men han var itne hemma än, kanske är det nu

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Mcbeal
0

Denna tråd är en ren juridisk tråd

gejsa
0

Nej, han är inte hemma.

Cilla89
0

Nu gissar jag hej vilt, men kan det inte vara så att du har hand om Texas fall?

Mcbeal
0

Hur fan vet du det?

Cilla89
0

men oj, fula ord, sånt gillas inte..

MiaMaria
0

I sundsvall går de inte o läsa juridik, konstigt…?!

jn84
0

#37 För att Jojo hade talat om det i sånt fall?

bubbelbubbel
0

då får jag väl be er i denna tråd också, att inte spekulera mer i texas. tack ?!

Mcbeal
0

Jag bor i Sundsvall!!!!!"!!!

Inlägg redigerat, pga onödig kommentar. /karoliina, Medarbetare.

MiaMaria
0

Tycker att ditt språk börjar bli lite för ovårdat nu. Vad spelar de för roll om du bor i Sundsvall eller inte, jag skrev bara att juridik inte går att läsa i S-vall.

Mcbeal
0

Vad har du med det att göra?

Om du inte har något med tråden att säga så håll dig utan för, TACK

PimTheGreat
0

#44 ???????

jn84
0

Men, som du själv antytt i tidigare trådar, det måste väl finnas bevis för det man skriver i en tråd. Jag menar, om du säger att du studerar juridik i Sundsvall och så stämmer inte det, då blir det ju svårt att ta till sig den information som står i inlägget..?

Mcbeal
0

#46 Var har haj påstått att jag studerar jurydik i Sundsvall?

Jag bor i Sundsvall.

vad är det som är så viktigti av var jag bor och var jag studerar.?

Alex
0

#47 Inlägg #17 "Jag studerar jurudik i Sundsvall och har kontakt med olika häst människor"

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

MiaMaria
0

Tack Alex!

Mcbeal
0

Vad jag kan se så är det intressant att vata vad tråden igentligen betyder utan att skriva en massa SKIT. Jag för söker att få någon form av seriös diskution om olika ämnen.

Men detta är tydligen OMÖJLIGT.

Mcbeal
0

Vad jag kan se så är det inte intressant att vata vad tråden igentligen betyder utan att skriva en massa SKIT. Jag för söker att få någon form av seriös diskution om olika ämnen.

Men detta är tydligen OMÖJLIGT.

joytick
0

Ja det är nog ganska omöjligt när ingen fattar vad du skriver, eftersom vi tydligen är så tröga i det här forumet så kan du ju förklara lite bättre istället för att brusa upp när folk frågar saker.

PimTheGreat
0

#50 men vad vill du vi ska svara på??? Din fakta passar ju bättre som artikel tycker jag…..

Alex
0

Vad är det för diskussion du vill ha då? Du formulerar ju inte direkt dina inlägg så de blir "diskussionsvänliga" om man säger så. Som många redan har sagt så passar det bättre som artiklar på det sättet du skriver dem.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Mcbeal
0

Om man bara tittar på e tidigare innläggen som har handlat om en STULEN häst så blir det svårt att förstå vad denna tråd betyder.

steffy
0

55# men om ingen förstår vad du menar kan du ju kanske skriva så att vi förstår eller vill ha fram

PimTheGreat
0

#55 jag tittar inte på nåt annat inlägg än det jag läser för stunden och då ser jag detta mer som en artikel än något som man kan svara på och därför undrar jag vad du vill man ska svara på detta…..

Alex
0

#55 Jag frågade inget om diskussionen som blev, utan vad du ville ha för diskussion..?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

jn84
0

Och vem, om inte Mcbeal var det som drog upp den stulna hästen NU IGEN?

Mcbeal
0

Jag har inte tagit upp någott om en stulen häst

DojoKelder
0

#59 en liten sak bara som jag reagerade på..
Gejsa säger att, Nej Texas är inte hemma..
Då svarar du, Hur f*n vet du det?
Vad är det för ett svar? Är han hemma menar du?
I så fall har jag missat detta totalt och om han har fått komma hem till sin RÄTTA ägare så tycker jag att det är jätteskönt för honom!

joytick
0

#60 "Om man bara tittar på e tidigare innläggen som har handlat om en STULEN häst så blir det svårt att förstå vad denna tråd betyder. "

DojoKelder
0

oj blev lite fel.. var till #60

lisette
0

snälla allihopa, vill ni vara vänliga att inte prata om den stulna hästen något mer? strunta nu i detta och ägna er åt #0 och diskutera det!

gejsa
0

Finns inte så mycket att diskutera faktist.

bebbe
0

kan det vara ytterligare ett "troll"??

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Rita-S
0

det blänkar i lite varningsljus här iaf, bebbe :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Mcbeal
0

#66 vad mear du med TRIOLL?

gejsa
0

Trioll skrev hon inte utan troll. *fniss*

Det är sådana som är hemliga och bara skriver här för att reta upp folk och provocera en massa. Utan innehåll.

Mcbeal
0

Detta handlar om hur man skall förhålla sig när man köper en häst eller är fodervärd.

micheles
0

hmm.. allt detta verkar ju va en soppa..

lisette
0

#70 fast, det står ju inget om HUR man SKA förhålla sig…

gejsa
0

#70# Varför svarar du så till mitt inlägg? Det var ju jag som svarade dig vad troll betydde här på forumet. Vi brukar få sådana titt som tätt.

Mcbeal
0

Att skapa en tråd på detta forum verkar vara som att prata med sina barn som är mellan 10 och 15 år. Det enda som de har att säga är HUUUMMMMM eler TYP, TYP, MMMMMM

Varför kan ni inte vara lite mera VUXNA ni som svarar på detta forum.

gejsa
0

Det beror nog på vem som skriver också.

DojoKelder
0

ööhh… vem provocerar vem eg.?

Cilla89
0

och om du nu tycker så, så varför fortsätter du att skriva?

DojoKelder
0

#77 hihi.. den satt där den skulle!

lisette
0

nej mina vänner, nu kapar jag denna tråden då den är totalt meningslös….

gejsa
0

Gör du det lisette. man blir ju inte klok på detta iaf.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer