Hjälp!!! Hemmabygge....
1 Ska vi bygga ngr spiltor för träningssyfte.. Ngn som vet måtten för stor häst???
2. Två stora boxar på 4x5 meter eller tre boxar på 4x3 meter.. Tanken med stora boxar var att kunna ha småttingar tillsammans…
Vi kommer att ha tre boxar med måtten 3,5x4 meter… Samt tre "uteboxar" med samma mått!
Nu är jag i akut behov av tips gällande punkt 1 och 2!!!!
Vi kommer även att ha en spolspilta, det är dock lite för stort så därför kände vi att vi kunde unna oss lyxen att ha spiltor som unghäst kan få träna att stå uppbunden i!!
Ingen som bor på Öland och behöver stallplats???

kolla på www.djurskyddsmyndigheten.se där har du alla mått!
jag håller på att planera mina för fullt med. satt på min täckeskista och funderade på hur höga boxväggarna ska vara. tänkte på 120 cm.
hur höga boxväggar har ni?
ute är de nog ca 1.30 på två samt 1.60 på den gamle hingstboxen…

Jag har anpassat mina boxväggar efter individerna i dem. Vill att mina töser ska kunna titta ut. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#3 Ja jag har lite dåligt samvete att shettisen står i en låda utan möjlighet att titta ut faktist..
Boxväggen är 140cm och min shettis är ca 86cm…/elak matte
vi hade en shettis som vägrade stå i en stor box. han ville ha sin lilla lilla minibox, dom provade att ställa honom i en visserligen jättestor box, men då hoppade han ut, den busingen..haha.
man brukar säga att spiltan ska vara mankhöjden +10 cm.
Ahaaa… ok!

mina boxar kommer att bli 130 höga, týcker det är ganska lagmon
ja för inte allt för stora hästar så funkar det bra..

har man galler så är det ju inga problem alls.
nope men mina har öppna boxar…

då är det en annan sak :D
#13 du e en klippa! Tackar!
Alltså, när man läser här och ser vad ni har för fina boxar så blir man alldeles deprimerad. Mina ponnyer står i en gammal kospilta som vi har byggt en mellanvägg i. Den är ca 2x3 meter, och dom har absolut INGA problem !
klart jag skulle vilja ha ett stort fint stall, men det är inte så mycket man kan göra när det inte riktigt finns pengar i kassan ;)
Någon annan som har samma "problem" som jag? :)
Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

idag har jag varit o köpt material till mina boxar. går loss på ca
2500:-, vilket jag inte tycker är så farligt. då är det boxväggarna, stöttor, beslagen (för att få fast stöttorna i bjälkar/golv) och oljan.
u-profiler och dörrar har jag sedan innan. sen är det järn som ska köpas till gallerna.
boxarna kommer att bli 2,8*3,4 (konstiga mått jag vet) då blir dom lite mer än 9 kvm.
så, i helgen ska det byggas och oljas! :D

-Kul, lycka till!!!!
#15 Mitt stall är inget att skryta med, ibland undrar jag om man alls kan kalla det för ett stall
Skulle gärna ha större boxar och så men de är iaf godkända av lagen. Men de får duga till mina hästar men när jag skaffar ett eget stall nångång i framtiden så ska de inehålla alla bekvämligheter och stora boxar har jag bestämt
Jag har liknande planer. Stort och fint stall sen när man blir vuxen :D
#19 Absolut! Jag är redan ganska petig med det lilla jag har, man vill ju bara de bästa för hästarna.
Jag var och mätte i vår lada idag och det är perfekta mått därinne… Nu är jag sugen på att bygga därinne istället då det är öppet upp i nocken osv.. Det rymms fem boxar på längden med måtten 4x4 meter.. Men gubben tycker att ladugården är enklar trots att vi måste riva ur grisbås, skura, lägga ny puts, måla, ta bort ruttet innertak, hacka bort gammalt golv, gjuta nytt och bygga boxar… Men men He`s the boss! Dvs… han som bygger det mesta och jag bugar och bockar… För göra det helt själv ja då blir det en skev spilta endast!!

Så vet du ju hur du ska bygga ut ditt stuteri med fem boxar. Men ta etapp ett först

petig, det kan man nog säga att jag är. :P sopar stallgolvet två gånger om dagen och e jättenoggrann med att vädra och så , även om det inte finns så mycket att vädra x)

sopa stallgången är en självklarhet för mig så fort man gjort ngt i stallet. fodrat, mockat, borstat hästen. är uppvuxen med att man fick skäll om man inte sopade golvet i stallet där man red…. :D
det sitter i än vill jag lova.
urk, har dåliga minnen från den ridskolan jag lärde mig rida på. Ägarinnan var en mycket hård typ, och gjorde man minsta lilla fel kunde man mista sin sköthäst för några dagar.
Det jag kommer bäst ihåg var när jag red lätt trav på fel ben, så tog hon longeringspisken och slog till mig var gång jag lättade på fel ben. Det gjorde ont kan ja lova;) Men, det som fastnade var, att jag ska lätta på rätt ben :P

Oj hårda metoder hos er..Fy!

# 25 dåligt sätt att lära sig, men ett effektivt!
spred man inte ut gödselhögen på gödselstacken och sopade av rullebören fick man sig en utskällning oxå… :D
# 26 tur var så böt jag ridskola efter 5 år. På nya stället trivdes jag utmärkt och fick lära mig det jag skulle utan vidare missöden :)
Men usch då! Jag skulle ha bytt direkt. Jag hade också problem med att lätta på rätt ben, nu vet jag inte ens hur det var längre, det är så längesen jag red på ridskola.
Vad spelar det för roll egentligen? Jag har glömt allt, borde verkligen börja rida för tränare igen
Du och jag har tydligen något gemensamt. Jag minns absolut ingenting av di där dressyrrörelserna som man får lära sig på ridskola. Det har bara inte blivit av att rida för tränare när man har egen häst. Det e ju så dyrt. :P
Nej man blir lite rostig efterhand. Mina hästar är ju skogsmullehästar med så. Allt jag vågar påstå att jag verkligen kan inom dressyr är skänkelvikning. Woho!
Haha, skogsmulle hästar låter som ett bra ord :P Eftersom jag har tävlat i dressyr med mitt russ ganska så mycket förr, så har jag nog dressyren i skick, men den funkkar bara på russet mitt, eftersom hon oxo kan rörelserna xD Så medelsvår b går jag nog utan problem, med russet, issikkan sen då… där övar vi på att hoppa ner i diken :P
Eh, då kan du ju hur mycket som helst ju! Min issikka kunde lätt B (finns det nåt som heter så alls) när hon kom till mig. Jag kunde mera förr som en liten unge men allt har falligt i glömska.
Visst finns det lätt b, det tävlade jag mycket i förr xD och ja e lixom bara 16 år.. :P
Men eftersom jag började tävla när jag var 6 med min shettishingst så sitter de väl i :P
Medelsvår B är inget som jag längre skulle kunna klara av på en annan häst än mitt russ. sorligt men sant :P