Annons:
Etiketterutrustningtillbehör
Läst 7189 ggr
Pia-Lena
2009-04-20 10:54

Ridskor med stålhätta- eller inte?

Behöver skaffa nya ridskor och har kollat runt lite. Många modeller har stålhätta och nu är min fråga hur bekväma är egentligen sådana skor? Känner man av stålhättan, blir skon stel och klumpig?Sådana saker märker man ju inte under den korta stund man provar i butiken utan först efter en tids användande. Har hittills aldrig blivit illa trampad av en häst men någon gång kanske det händer och då vore ju en skyddssko bra. Vill gärna höra era funderingar för/ emot stålhätta och vad ni själva använder.

Annons:
vicc
2009-04-20 11:18
#1

Jag har alltid haft stålhätta, har även haft dom när jag rider och jag tycker inte att jag känner av stålhättan, kanske för att jag är van?
Nu har jag skaffat ett par andra ridskor som jag tycker är snyggare, dom har jag bara när jag rider och stålhättan när jag jobbar i stallet.
Hade jag bara haft egen häst så hade jag nog inte haft stålhätta, men jag har jobbat mycket i stall och hanterat mkt olika hästar så då tycker jag att det är bra med stålhätta. SEnaste jobbet så blev jag trampad 3 ggr, men hade då stålhätta så det kändes inte ngt.

Marrsson
2009-04-20 11:18
#2

Om du köper en ridsko med stålhätta så känner du inte av de, Det är en billig försäkring för dina fötter och tår.  :) Jag själv har alltid stålhätte stallskor vid hantering men jag rider i vanliga. //Marielle

// Marielle

 

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Zadeira
2009-04-20 11:25
#3

Det finns ju mer eller mindre klumpiga skor både med eller utan stålhätta, så det beror ju helt på vilken modell du tar! Finns många smidiga stålhätteskor, särskillt om de är anpassade efter stallet och ridning då man inte gärna vill ha klumpiga kängor när man rider.

lisette
2009-04-20 11:39
#4

min mamma krossade tån när min häst råkade ställa sig på hennes fot. ;)

stålhätta är bra.

dominic
2009-04-20 12:04
#5

Jag har alltid mina skor med stålhätta. Rider även i de emellanåt när jag inte tyar ta på mig ridstövlarna, och det går alldeles utmärkt. Känns inte alls klumpigt. Som jag ser det så finns det bara fördelar med att köpa stålhätteskor.

Molla
2009-04-20 12:21
#6

Känner inte alls av stålhättan. Rider i de storna med utan problem.

Annons:
Alex
2009-04-20 12:38
#7

Jag har skor både med och utan stålhätta och märker ingen skillnad, förutom när jag blir trampad. Flört Så nej, stålhättan märks inte, och det blir inte klumpigt. Inte i de skorna jag har i alla fall, sen kanske det finns undantag. Men de flesta ridskor är nog gjorda så att de ska kännas smidiga.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Linnea
2009-04-20 13:36
#8

hade ett par blundstone när jag gick på gymnasiet. kan säga att dom var inte bekväma. det var rätt storlek men framme vid tån var dom jättestora (både breda och höga) ¨å dom satt dåligt kvar på fötterna, dessutom var dom rejält kalla på vintern och hade hård innersula. har blivit trampad några gånger utan stålhätta, det gör ju rätt ont. har blivit trampad en del med stålhätta också, men aldrig på stålhättan utan precis utanför den så nej tack, håller mig till skor utan stålhätta.

Skynda långsamt så går det fortare Sajtvärd på Fälttävlan

silvery
2009-04-20 14:18
#9

man känner en STOOOR skillnad när man blir trampad :P annars är det bara en obetydlig skillnad som snabbt försvinner när man gått in skorna

corallen
2009-04-20 14:38
#10

Stålhätta är mycket bra. Man känner inte om man blir trampad, man känner inte av stålhättan och skon är inte speciellt klumpig. Jag tycker att du ska satsa på ett par skor med stålhätta. :)

Peppe
2009-04-20 15:31
#11

Jag använder aldrig stålhätta

dels blir de klumpigt sen är det en tjej här som gick omkull med sin häst och fick stålhättan intryckt i foten…

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
2009-04-20 15:52
#12

#11 Var det gamla stålhätteskor? För numer görs de ju inte av stål, utan plast. Just för att foten inte ska bli skadad om den blir intryckt.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Pia-Lena
2009-04-20 16:47
#13

Tack för alla svar, det blir nog stålhätta den här gången.

Annons:
Zadeira
2009-04-20 17:17
#14

# 11. Sen beror det ju på hur stort tryck/vikt stålhättan tåler, det finns ju olika tåliga… Pappas jobbskor tål upp till 1500 kg, mina tåler mindre.

WinterPrince
2009-04-20 18:09
#15

Det enda man kan märka med stålhätteskor är att dom sägs vara lite kallare på vintern. Jag har bara haft stålhätte skor så kan inte jämföra med vanliga.

Marija
2009-04-20 18:34
#16

Jag har skor med stålhätta.

Mina är inte alls klumpiga eller tunga. Rätt snygga faktiskt. Är glad att jag haft stålhätta de gånger jag blivit trampad!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

emeliekarlssoonn
2009-04-20 18:51
#17

Jag har skor med stålhätta. Dom använd inte så flitigt som de borde. Har så breda fötter så dom klämmer ihop tårna som ligger och skaver mot varandra. Inte alls så härligt som det låter ;) (skämt åsido). Stålhätteskorna är kallare att använda på vintern. Stålhätteskor och stålstigbyglar. nej hu! Det finns bättre kombinationer.
 Drar på mig dom ibland om jag håller på med ngn av nordisarna. De vet inte riktigt vart de har fötterna ibland. Tungan ute  Brukar faktiskt trampa omkring med tennisdojjor när jag pysslar med hästarna. *vissel vissel*. Visar bara hur man inte ska göra. Rider dock i vanliga ridskor (utan stålhätta då).

petronellaa
2009-04-20 19:04
#18

Jag har också skor med stålhätta, dom är inte nå klumpiga eller tunga,  utan tycker dom är bekväma ^^ Har haft utan stålhätta men blev trampad nästan hela tiden då och det gjorde ont >.> xd

Jenca
2009-04-20 21:36
#19

jag har jämt haft stålhätta, efter som jag aldrig har haft några andra skor så känner jag inte av något ;) Men tycker dom är jätte bra och är ett måste för mig som har ardenner och tyngre hästar på gården ;)

Flaxii
2009-04-21 00:16
#20

Jag använder skor utan stållhätta, för att det blir kallt på vintern och dessutom, när skorna bli nötta inuti börjar stålgrejen att skava. Har gjort det på mig iaf. Så no more stålhätta för mig.

Annons:
Majja12
2009-04-21 01:33
#21

Som några skriver här så blir det riktigt kyligt om tårna med stålhätta vintertid. Det beror ju förstås på i vilken del av landet man bor Glad Jag har ett par skor med stålhätta och de är inte klumpiga, utan helt ok. Dock använder jag dem inte när det är riktigt kallt ute =)

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Tin-Tin74
2009-04-21 06:12
#22

Min erfarenhet är att det blir väldigt kallt med stålhätta. I början är de tunga och klumpiga men man vänjer sig (iaf vid vikten)

En sak jag vill påpeka är att det inte alltid är säkert med stålhätta! Om foten blir klämd på fel sätt kan man ämligen "knippsa" av tårna. Iofs måste man bli klämd på "fel" sätt och skon av en sämrekvalité. Risken är kanske inte så stor i ett stall men jag har sett det hända på jobbet - ingen rolig syn…

Jag har inte riktigt förstått mig på stålhätta i ridskor… inte blir man väll trampad sååå ofta??? Jag springer runt i stallet i "Foppa-tofflor" på sommaren….

Butros
2009-04-21 10:36
#23

#11 och #22 Det där är en risk med stålhåtta. Samtidigt som den skyddar bra i många situationer kan den vara farlig i andra. I ett stall håller man sig väl normalt inom gränserna för vad skorna tål.

Man kan fråga sig vad som hade hänt med hennes som gick omkull fot om hon inte hade haft stålhätta?

Jag har ofta använt skor med stålhätta i olika sammanhang och jag har mest positivt att säga om dem. I skor där man ändå har tjocka sockor, blir det inte kallt, och jag har även kunnat gå långa sträckor med mina.

Nu finns också hättor av andra material, som brister vid för hög belastning, och som inte kyler.

Enda gången jag har ångrat att jag hade skor med stålhätta var i samband med inkörning av en häst. Springer man i ett par Blundstone upplever man dem mer som tortyrredskap än som skor.

Royalz
2009-04-21 11:45
#24

Jag har stålhätta på mina stallskor :)


Molla
2009-04-21 13:56
#25

#22 Hos oss som har så många hästar både föl, unghästar, nyimporterade och nyköpta hästar som inte har respekt tycker jag att det behövs stålhätta. Men hade jag haft en säker gammal brunte hade jag inte använt det.

Majja12
2009-04-21 14:16
#26

#22 Jag har haft hästar i större delen av mitt liv och har bara blivit trampad på foten en enda gång…av min bruksnordis som då var en tvåårig hingst, jag hade sandaler på mig…det gjorde o n t! Flört  Kunde inte gå normalt på några veckor.

Mina stålhätteskor fick jag i julklapp av mina föräldrar för några år sedan (antagligen pga att jag blev trampad Flört). De är sköna och håller bra kvalitet, men eftersom jag bor i norrbotten där det ofta är riktigt kallt vintertid så kommer jag inte att köpa stålhätteskor i framtiden. Har också hört, precis som du skriver, att de kan bli riktigt farliga. Dessutom känner jag inget behov av stålhätta.

*** Medarbetare på belgiskjättekanin.ifokus ***

Zadeira
2009-04-21 20:06
#27

Mina stålhättesor blir inte alls kalla! De är fodrade med fuskpäls, så det är varmt och gott om annars frusna tår!

Annons:
Upp till toppen
Annons: