Betesfrågor
Hej! Min kompis frågade mig om det var okej att ha sina foderhästar på ett bete fast det var massa blommor och brännäslor där, vill få ett exakt svar på det så hon verkligen får reda på :) Vad säger ni? Är det okej eller ska man slå ner det först?
(visste inte vilken kategori jag skulle lägga de i)
Nässlor är helt OK. Hästar äter dem inte "råa", men om man slår nässlorna så äter hästarna gärna upp dem när de har torkat några dagar och slutat brännas.
Angående "blommor" så beror det på vad det är för något. Men det är inte många växter i Sverige som är så giftiga att de blir farliga för hästen om den inte äter stora mängder.
Det är mest "hundkex" och sånt! Vet inte namnet exakt..

Jag tror det ska fungera :)
/Johanna.
Hästblogg med min hopp-ponny Nora som jag ägt i över 2 år♡♡♡
Kaninblogg♥♥♥
"För världen är du någon,
men för någon är du världen."
Okej, bra!! :)
Hästarna äter inte de giftiga blommorna :) Tänk dock på att maten(gräset och andra ätbara växter) inte får ta slut för då kan de börja tugga i sig blommorna, och dessa är inte någon höjdare om någon av hästarna/ponnyerna har fång.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Hundäxing är ett släktnamn i arten gräs och används som betesgräs av djur. Så med detta skrivet så kan du ju räkna ut att den är ätbar för hästarna. Lycka till
"Gör det lätt att göra rätt och jobbigt att göra fel, hästen får välja vilket den vill och lära sig av det"

#5 häst äter vist giftiga växter typ idegran och ek (ger njurskador)
Instämmer med #7, varit med om hästar som blivit allvarligt sjuka pga ekollon!
Dock bör det inte vara någon fara så länge det finns bete i övrigt.
Med vänliga hälsningar
Chess
#7 tvivlar starkt på att en häst ställer sig och äter gran om det finns gott, grönt gräs vid sidan om.. :p Man får helt enkelt se till att hästen aldrig blir utan alternativ!
Isa Aronsson
www.stallequino.se

#9 inte gran det kan dom äta idegran 10 barr dödar en häst 😈
och ek äter dom och får njurskador som kommer smygande och #8 dom känner inte att det är farligt så risken är stor att hästarna tar skada även om betet är frodigt.
Jag tog ner min skog för 2 år sen med stränga order om att all ek ska bort en jätte lämnade dom och det blir ingen hage där innan den är borta så det inte blir massa ekollon för hästar och får att äta.
#10 Generellt låter de flesta bli ek om de har gott med annat bete (och med mitt andra stycke syftade jag på de nämnda blommorna ovan, inte ek och idegran), men absolut bör man inte ha ekar eller idegran i hagmarker alls och har man ekar i hagen bör de stängslas bort under sommar/höst åtminstone.
Var en av våra hästar som håll på att stryka med i ekollonförgiftning för ett par år sedan och han knarkade helt enkelt. När de hade lite mindre bete smakade han på ekollon och började äta det i mängder istället för gräs, det skulle inte spela någon roll om han hade haft allt gräs i världen tillgängligt - han valde och väljer än idag ekollon över det om han får (sen dess har vi dock aldrig haft ekar kring hagar överhuvudtaget). Hästen blev verkligen jättesjuk så det här med ekollon är ingenting jag tar lätt på!
Med vänliga hälsningar
Chess

#11 dom som inte ratar ek kan man offra då 😮 alla äter ek i små mängder🤫 och en del blir beroende och då tar njurarna stryk och den risken tänker jag inte ta med några av mina djur så inga stora ekar i mina hagar och små försöker jag få bort så gott det går.
Är kastanj träd giftig för häst?

#13 hästkastanj är inte giftigt för häst men för människa
Vi har haft en stor ek i en av hagarna utan att våra ens smakat på ekollonen. Dock har hagen varit mycket stor och gott om bete. Tror inte hästarna äter av ekollonen om de har mycket gott om annat att ätea. Gäller för övrigt alla växter. De äter av naturen inte det som är giftigt om de har något annat att välja. Däremot om det börjar bli ont om bete så kan de ge sig på giftiga saker. Och då det gäller Eken så är det helt rätt att de mycket snabbt hamnar i ett beroende och inte längre bara smakar utan tillslut väljer ekollonen före det naturliga betet. Så man måste ha stenkol på det om man nu har en ek i hagen.