Köpa häst
Från att i Februari börjat leta sommarhäst, till senare foderhäst, har min mamma nu insett att det är bättre att köpa en häst efter mycket krångel med att först hitta en foderhäst och sedan gå igenom väldigt mycket krångel.
Vi ska alltså nu köpa häst och har hittat två vi ska åka och kolla på. Nu vill jag gärna ha hjälp med vad man ska tänka på när man åker och kollar på en häst man ska köpa. Vad ska man fråga om? Vad ska man tänka på när man rider och håller på med hästen?
Jag har provridit flera foderhästar förr så det är ingen konst, men då har det inte känts lika viktigt med hur nogran man ska vara eftersom man alltid kunnat fråga ägaren om det är något man undrar över med tiden.
Kan någon snälla dela med er av era erfarenheter, kunskaper och tips om vad man ska tänka på? Är det något ni ångrat att ni inte tagit reda på när ni provridit och sedan köpt hästen?
Tack på förhand! 😃
Första gången jag skulle provrida en häst för köp gjorde jag det stora misstaget att inte be ägaren rida före mig. Det hela slutade med att jag blev avslängd och fick så pass roliga sår i armen att jag ännu har jättefula ärr kvar. Så det är nog mitt råd om du inte har gjort det tidigare, be alltid ägaren att rida först. 😉
#1 jo, det ska jag komma ihåg. Tack! Provred för första gången utan att ägaren satt upp, vilket resulterade i att jag inte fick ponnyn i galopp för att ägaren brukade göra på ett annat sätt. ☺️ Fast annars har ägaren hoppat upp utan att jag behövt fråga. 🙂
Finns många gamla trådar både här och på bukefalos och råden är desamma… Jag kollar alltid hur hästen är, är den pigg och vaken, verkar den spänd eller rent av lite rädd? Hur beter den sig mot ägaren - du kommer kanske att få en smekmånad först och sedan en testperiod då du helst vill lämna tillbaka åbäket, men mot ägaren visar den förmodligen sitt "normala" jag. När jag sett hur hästen är i sinnet närmar jag mig och ser hur den tar emot mig - det är ju mer hantering än tidning att ha häst så den biten är väldigt viktig för mig, men jag vill ha en kompishäst, jag tävlar inte och behöver inte prioritera prestation över kynne. Jag har ångrat att jag inte lät en hovslagare kolla hovarna.
Be gärna om att hästen inte ska stå inne när du kommer. Du vill kanske se hur den är att hämta i hagen. Någon gång när jag skullat provrida har hästen redan varit sadlad och tränsad när jag kommit dit. Jag bad om att få sadla om och då var hästen jättejobbig att sadla. Prova kratsa hovar och dylikt själv. Att lära en häst vara snäll vid kratsning är lätt, men ibland kan man se att något är fel med hovarna genom att dom luktar konstigt eller smular när man ska kratsa dom. När du pratar med ägaren om hästen så stå gärna inne i stallet med hästen i boxen. På så sätt kan du se om den är krubbitare, tungrullare eller dylikt.
Be ägaren hantera hästen. Ta in och ut i hagen. Ställa upp. Se hur hästen beter sig mot ägaren. Visar den respekt? Är den lyhörd? Tålmodig? - jag tittade på en häst som bufflade och gjorde precis vad den ville mot sin ägare - en fullvuxen stor man. Han kunde inte stå still utan de gav den hö medan vi rykta osv… Drog iväg med han hur han ville. Ja sedan brukar jag vanligen titta på hur ägaren rider hästen en sväng. Men det gjorde inte jag en gång. Jag blev iaf avkastad med bocksprång i serie för att jag "krävde för mkt" (samlad galopp) Känn och kläm lite så man inte hittar någon öm punkt… Jag rider gärna både ute och på bana om det finns möjlighet. Främst rider jag ut eftersom det är det jag gör. Vill känna hur hästen är ute då många km bli så stark eller het. Rider både ensam och med sällskap om det går. Fråga hur hästen är vid transport. Att stå ensam i box och hage. Att komma på nya ställen (vid träning och tävling) hur är den i hagen mot kompisarna… Hur reagerar den på nya situationer? Ex möte med kor eller lastbil eller vad gör den när den blir rädd?
Tack så mycket för alla tips! Måste nästan skriva ner det på papper så jag kommer ihåg. Blir jätteglad! 😃
Nu har ju du redan kollat på hästar och jag tror du redan gjort det - men detta kan vara värt att komma ihåg. Innan ni börjar kolla hästannonser, vad är det du letar efter?
Hur högt ska den vara utbildad i? Har den kapacitet för det?
Hur högt ska maxpriset ligga på?
Ska den vara hopp- eller dressyrponny? Eller både och?
Letar du efter en läromästare eller en ung att utbilda själv?
Det finns många frågor, det blir aldrig för mycket. Men kom ihåg att det finns ingen perfekt ponny. Alla vägrar någon gång, alla samlar inte på sig en godkänd procent varje gång. Ställ lätta krav på vad hästen ska kunna. Är den snäll att hantera? Hur var den att rida? Lyssnade den? Pigg, trött eller något mittemellan? Motor? Hur var ägarna? Det bästa köpet är med dem som spelar med öppna kort. Ställ frågor som de kan svara på.
1 tips också är att rida minst 2 hästar. Så att du har något att jämföra med.
Lycka till nu, hoppas ni hittar någon bra. :)
#8 Tack! 😃
#8 Vilken bra sida!! Den tycker jag du ska skapa en egen tråd och länka :) är nog fler som är intresserade av att läsa det!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Jag är lite kluven nu. Vissa säger att man ska låta ägaren hantera hästen för att se hur den är, andra säger att man ska be om att göra det själv. Nu ska vi troligen provrida mer än en gång, men vad anser ni bäst av att göra det själv eller låta ägaren göra?
#10: Ja, gör det! 🙂
#11 Jag själv tycker att du ska få ta in från hagen, sadla, tränsa, borsta, kratsa osv och ifall det går även få prova att lasta. Låt sedan ägaren rida lite först så du kan kolla steget, hur den ser ut osv. Sedan kan du själv sitta upp. Ifall du kan så kolla hur den är med skänkelvikning, skritt, trav, galopp och hoppa gärna något litet hinder. Skritta gärna ut med sällskap och ensam som någon annan sa.
Lycka till igen!
#13 det tycker inte jag..
#11 Många hästar beter sig annorlunda när det kommer nya människor som ska fånga i hagen, leda in m.m. Visst är det kanon att få se ponnyns "dåliga sidor" men kanske inte om man själv är lite spänd eller nervös. Då börjar man i fel ände. Se på när ägaren hämtar, ställer upp i gången och börja rykta. Presentera dig sedan för hästen, när den har sin ägare där också. Leda ut till hagen är väl en bättre idè isf.
Isa Aronsson
www.stallequino.se
Det kom en tjej hit och skulle titta på en av hästarna, hon bokstavligt talat stormade fram till hans box med sina två barn och man. Min häst drog öronen bakåt (lustigt?) och hon bestämde sig, precis då, att han var för "arg" för hennes smak. Haha jaha!
Isa Aronsson
www.stallequino.se
#15 Men om någon är så osmart och okunnig vill man väl ändå inte att den personen ska köpa ens häst? x) Så då spelar det väl ingen roll? Sen om hästen börjar "uppvisa dåliga sidor" mot en ny person, som du skrev i inlägg #14, kanske man kan fundera över varför den gör det? Om hästen börjar bete sig dåligt för att en person är lite nervös kanske det inte direkt är ett särskilt gott tecken… (Om personen är jättenervös eller uppträder konstigt mot hästen så är det ju en annan sak, då kan man ju förstå att hästen blir orolig). Sen får man ju som köpare vara så pass smart att man fattar att man inte kan lära känna en häst helt vid ett enda tillfälle, och att man kanske ska uppträda på ett vettigt sätt med en ny häst. :)
#11 Jag tycker att du gärna ska försöka göra så mycket som det går tillsammans med ägaren (alltså att ägaren är med hela tiden och berättar hur denne brukar göra samtidigt som hanterar själva hästen). Exempelvis kan du och säljaren kanske borsta hästen tillsammans. Då kan säljaren berätta hur denne brukar göra och du kan ta efter samtidigt som du kan passa på att "känna igenom" hästen lite och se om du ser något avvikande (t.ex inkorrekt benställning, ärr, "knölar" eller annat). Däremot i ridningen rekommenderar jag att du låter ägaren rida först och visa hästen så att du ser hur den rör sig, hur den verkar vara, hur ägaren rider o.s.v. När du själv sitter upp kan du gärna be säljaren "hålla lektion" för dig och ge lite tips. Om du sedan gillar hästen rekommenderar jag också starkt att du rider den ännu en gång, och då tycker jag att du ska rida den själv från början. Risken är annars att ägaren "tryckt ihop" och fixat lite med hästen innan du sitter upp och det därför känns väldigt bra. ;)
Okej, tack för alla tips!
Nu har vi blivit kontaktade om en häst som verkar super. Enda saken är att han står fyra och en halvtimme ifrån oss. Vi ska först få ha honom på prov i några veckor, troligtvis två, och då eftersom han är så långt bort funderar vi på att åka upp med transport på en gång, provrida hästen och om allt känns bra så skriver vi kontrakt och tar med honom på en gång. Och sedan efter prövotiden får han stanna om det känns bra eller så åker vi upp med han igen.
Tror ni att det skulle fungera eller bör vi åka fram och tillbaka fler gånger för att det inte ska gå för fort?
Så länge ni skriver på papper att ni ska ha en prövotid så kan ni absolut ta med hästen på en gång. Se till att ha allt dokumenterat, alla överenskommelser osv för att undvika att bli lurad. Allt som ägaren garanterar om hästen ska stå på papper och ni ska ha var sitt ex.
Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter
#18 Okej, tack. Vi ska se till att vara väldigt noga med kontrakt och överenskommelser då. Så vi slipper krångel, lurendrejeri, etc. 🙂
#17 jag skulle också ta med släp och ta hästen på en gång :)
Mitt bästa tips är att man helt enkelt tar med sig en kunnig person som man kan lita på som oxå ger ett extra öga och kanske kan ställa lite mer fråger om det är något denna person ser o funderar på. 8 sida var jätte bra fråger. Jag skulle ta med transporten direckt om man ändå ska åka kanske den kan följa med direckt hem om allt klaffar. En annan sak jag tänker på är att du ska känna direckt att du trivs med hästen o tvärtom, detta tycker jag att man ofta känner av snabbt då kemin mellan funkar eller inte :)